Additionally, paste this code immediately after the opening tag: e-work naar canon eos, laptop en stroomnet - Forum Wereldfietser

e-work naar canon eos, laptop en stroomnet

Hoi,

Voor de voorbereiding van onze reis ben ik bezig een stroomschema te maken voor het opladen en alle devices. Allereerst heb ik alle input mogelijkheden op een rij gezet:

Input
1. SON Voordynamo van de fiets = wisselstroom 6v,3w, wisselstroom
2. Wereldstekker + Iphone stekker geeft USB
3. Zonneoplader Power Monkey Exploror : wissel 4,5 tot 4,5v tot max 700mah..., 83gr
4. vanuit optie 1 ( naar Ework geeft 2,8 to 13,3v met 0,1 tot 1,5 A continue zolang je fietst. Vraag kan deze worden aangesloten op stroomnet met adapter....
5. vanuit optie 3 naar Powermonkey Slave (=batterypack) met output 5v, 200am (=laag maar zolang de zon schijnt continue), 82gr. Vraag kan deze geladen worden vanuit stroomnet?
6. vanuit optie 1 naar Nokia bike charger geeft USB uitgang

Je krijgt dan de volgende mogelijkheden:
Fietsend : 1 (SON) via 3 (SOLAR) geeft USB oplading + variabel 2,8/13,v tot 0,1-1,5a, continue
Stroomnet : via optie 2 continue
Stilstaand buiten : 3 via 5 geeft USB oplading, mits de zon schijnt.

Vragen:
Batterij AAA oplader
- AAA batterijen met de hoogst mogelijk mah (batterijhuis 1000 mah) Is er hoger beschikbaar? Aantal nodig: 6 + 4 + 6 = 16x
Is er niet een USB to 2aaa batterijen.ivm mogelijk oplaadtijd... Hoe lang duurt het opladen van 1 aaa bat 1000 mah op de fiets met snelheid 15km?

Canon Camera
Camera EOS 400, batterij oplader. 7,4v 740mAH.
- opladen via ee USB constructie niet mogelijk. :-(
- oplader 8.4v met 0,55a. ligt maar heeft volume. Is er een constructie mogelijk dat dit verkleint wordt? hoe deze direct aan te sluiten op de e-Work. Zo ja, dan alleen op te laden tijdens fietsen...
- De range zit in de e-works. Is er een houder die hiervoor geschikt is?
- Hoe krijg ik de e-works aan het stroomnet zodat dit ook in het hotel kan...?

Laptop
Exacte laptop nog niet bekend. We gaan uit van 6 cell lithium(= 10 tot 12v), 63w, 2 to 3a
Bijzonder... zit in de range van de e-works dus dit zou op de fiets opgeladen kunnen worden. klopt dat?
L1: in hotel, aan stroomnet dan zodra bat vol dan wisselen ondertussen is gebruik mogelijk. Heb ik echter accu pack laptop nodig. Kan ik die e-works hiervoor misbruiken...
L2: buiten, niet werkend, dan laden via laptop. Is het een optie: extra batterij pack mee a 12v a 2/3a.Hoe krijg ik deze gekoppeld aan een input device?
L3: buiten, werkend. hoeveel heb ik dan nodig?
L4: fietsend : dan opladen via e-works richting laptop??? dan lege bat wordt vol. Klinkt goed... kan dit...

Erg onduidelijk hoe ik dit zo goed mogelijk kan inregelen. Alle hulp is welkom :-)
[quote="marcel1969"]Hoi,
AAA hebben geen grote capaciteit. Waarom geen AA? oplaadtijd hangt van dynamo en efficientie e-work. Min 2 uur om 3 AAA's tegelijk op te laden.

Heeft de canon geen input voor een voeding? Je kunt hem wel direct aansluiten, maar niet erg goed voor de accu (oa door puls-laden).

- Hoe krijg ik de e-works aan het stroomnet zodat dit ook in het hotel kan...?
Adapter gebruiken die naar iets van 7 volt gaat. dit zal DC zijn, terwijl dynamo AC geeft. ik neem aan dat de e-works als eerste een gelijkrichter heeft, en dan moet het geen probleem zijn. Maar dat weet alleen e-works.

Laptop
Exacte laptop nog niet bekend. We gaan uit van 6 cell lithium(= 10 tot 12v), 63w, 2 to 3a
Bijzonder... zit in de range van de e-works dus dit zou op de fiets opgeladen kunnen worden. klopt dat?
12v is output van accu, niet de oplaadvoltage (wss 18v)

L2: buiten, niet werkend, dan laden via laptop. Is het een optie: extra batterij pack mee a 12v a 2/3a.Hoe krijg ik deze gekoppeld aan een input device?
huh? wat laden via laptop? je wilt met een accupack op je laptop werken. als je 18v ergens uit kunt krijgen met voldoende A's, kun je zonder accu in je laptop erop werken (of met accu die accu opladen).

L4: fietsend : dan opladen via e-works richting laptop??? dan lege bat wordt vol. Klinkt goed... kan dit...
Met 18v, ja. Weet wel dat accu's niet net zo veel teruggeeft dan dat je erin stopt. Dus via een accupack een andere accu laden is niet handig. En ben zeker dat de e-works op de juiste voltage staat voor de diverse apparaten.
Hee bedankt,

Begin dit als non technicus ietswat te begrijpen:

- Heb die mannen van de e-works gemailed om dit aan te sluiten op netstroom. Wellicht hebben zij een goede adapeter in de aanbieding.

- Ik gebruik eenvoudig weg geen aa omdat de apparaten die ik heb die niet gebruiken.


Vragen:
- wat is puls laden. Waarom is dit slecht voor de accu? Indien ik een houder creeer om de canon baterij op laden via de e-works dan begrijp ik niet waarom dit slecht is. In de testen wordt toch ook aangeraden om een batterij pack op de e-works aan te sluiten?

- Qua laptop had ik bedacht om een extra batterij pack te kopen die past op de betreffende laptop en deze op de een of andere manier aan te sluiten op de e-works. Suggesties?

Indien de batterij pack van de laptop 18v nodig heeft en de e-works 13,3 dan mis ik er nog 5. Stel ik laad eerst een battery pack op van 5v en sluit deze tegelijk aan op de e-works op de batterij pack van de laptop, zal dit dan gaan werken? Hoe weet de stroom welke kant hij op moet?

De solargorilla lijkt me daarvoor geschikt:
https://powertraveller.com/iwantsome/pr ... argorilla/

Echter dit ding is 820 gr. Bestaat er niet eentje die vele malen lichter is?
Hallo Marcel

Zelf zou ik kiezen voor de combinatie solargorilla en powergorilla.
Bedenk dat een zonnecel bij optimale omstandigheden een rendement heeft van 16 %. Ga je de zonnecel in de praktijk gebruiken, dan kan je rendement teruglopen tot 0%. In een bos met een stevig bladerdak kan dit al gebeuren.
Voordelen:
- Je hebt bij de powergorilla een breed spectrum aan Uout.
- Een accu met volgens fabrieksopgave 22.000 mAh.
- Een smak verloopstukken (even uitzoeken welke je nodig hebt).
- Opladen via de powergorilla of stopcontact (adapters zijn meegeleverd voor 150 landen).
- Stevige constructie waardoor je tijdens het fietsen de combintie kunt opladen.

Nadeel: stevig aan de prijs.
Kun je niets regelen met de dealer van die aap?

Nee, ik heb geen commerciele banden met het bedrijf noch met dealers

Je hebt dus de keuze of wat meer gewicht en een "acceptabele" laadtijd (bij goede omstandigheden) of minder in gewicht en maar wachten tot die accu opgeladen is.

De son naafdynamo zou ik gebruiken als back-up voor het opladen van mijn accu van GSM/ GPS.
Bij de Canon even mailen met Canon zelf wat die aan advies /tips hebben. Zelf zou ik overstappen naar accu's en die apart opladen buiten de Canon
zie ook het advies van saahleh.


Groeten

Ger
marcel1969 schreef: - Heb die mannen van de e-works gemailed om dit aan te sluiten op netstroom. Wellicht hebben zij een goede adapeter in de aanbieding.

Vragen:
- wat is puls laden. Waarom is dit slecht voor de accu? Indien ik een houder creeer om de canon baterij op laden via de e-works dan begrijp ik niet waarom dit slecht is. In de testen wordt toch ook aangeraden om een batterij pack op de e-works aan te sluiten?

Indien de batterij pack van de laptop 18v nodig heeft en de e-works 13,3 dan mis ik er nog 5. Stel ik laad eerst een battery pack op van 5v en sluit deze tegelijk aan op de e-works op de batterij pack van de laptop, zal dit dan gaan werken? Hoe weet de stroom welke kant hij op moet?
Ik zou e-works vooral vragen of het werkt met dc als input. Je hebt vast wel een adapter ergens liggen, of ga eens langs een tweedehands winkel (sowieso vaak handig voor goedkope kabeltjes en adapters). Puls laden is juist goed voor een accu. Vooral bij li-ion accu's, bij batterijen (vaak NiMH) minder belangrijk. Ook zul je moeten stoppen als hij vol is.

Als je de e-work in serie schakelt met een 5v batterij krijg je inderdaad 18v. Maar hoe leger een batterij is, hoe lager de voltage wordt. Je kan dan ook maar 17v krijgen. Geen idee of dat nog door de laptop wordt geaccepteerd. En bij lege batpack heb je maar 13v op de laptop. Ik neem aan dat de laptop dit gewoon niet accepteerd.

Ik zou of zorgen met een step-up converter dat je van 12v dc 18v dc krijgt, of kijken of er een laptop werkt op minder dan 18v. Die eerste of zelf solderen, of zoeken naar een laptoplader voor in de auto.
saahleh schreef: Ik zou e-works vooral vragen of het werkt met dc als input.
De handleiding is vast wel te downloaden van de B&M site.
De E-werk mag je op een gelijkstroombron aansluiten tot max 50 volt
Bedankt voor de reactie. Ondertussen ook een reactie van Eworks. Als ik dit zo lees kan ik die eworks dus zo aan mijn iphone stekker gaan pluggen. Die heeft namelijk USB uitgang en USB is 5v/1a.

Dus samenvattend kan ik:
Vanuit stopcontact 110-240 naar 5v/1a mbv Iphone stekker, vanuit Iphone middels eworks naar 7,4v/740ah richting de batterij van de camera.
Klopt dat?? zo ja, dan kan ik de oplader van de camera thuislaten...

Nu nog even oplossen hoe die stekkers gaan en een houdertje creeren waar het allemaal eenvoudig in past ... vermoedelijk krimkousje met plastic...




-----------------------------
Question:

During biking we want power from the device e-werk below.
http://www.bumm.de/index-e.html?docu/361e.htm

But as some devices are not working well an battery pack between is needed. This battery pack should deliver an USB port.

As we also thinking of buying a powermonkey explorer. In this package :
https://powertraveller.com/iwantsome/pr ... -explorer/

In this package is a power slave available.

The question is: can de solar slave be connected to the e-work. If so this will save us an extra battery pack !!
----------------------------------------------------
To answer your question, the E-WERK can be hooked up to...

AC sources of up to 40 V
DC sources of up to 50 V

So, to answer your other email, 100-240 V DC is out of the question. The solar slave might be an option if its output falls within the range stated above.
Please note, however, that the best results you get from the E-WERK will be from a hub dynamo hooked up to a bicycle.
---------------------------------------------
Bijzonder... ik kwam onderstaande tegen...

http://nl.farnell.com/sanyo/am-7s03car- ... dp/1679081

Het gewicht is 0.11 kg !!!

Welke electronica is nodig om dit aan te sluiten als oplader richting een laptop?
marcel1969 schreef:Bijzonder... ik kwam onderstaande tegen...

http://nl.farnell.com/sanyo/am-7s03car- ... dp/1679081

Het gewicht is 0.11 kg !!!

Welke electronica is nodig om dit aan te sluiten als oplader richting een laptop?

Gr,
Marcel
hmm, geeft maar 1 watt max. dus je zou er gok ik minimaal 20 moeten hebben om te kunnen werken. (wss eerder 30). maar parallel aansluiten op step-up converter met nodige componenten (of e-works), en richting laptop.

veel te weinig vermogen voor veel te veel euro.
Een overpeinzing van iemand die al 21 jaar met een notebook fietst.
1. Op heel veel plaatsen kom je stroompunten tegen waar je accu´s kunt opladen.
2. Met een of twee reserve accu-packs kun je dagen vooruit.
3. Als er geen stroom is, heb je vaak met je GSM geen bereik.
4. Je bent dan ver van de bewoonde wereld, je hebt ver gefietst je gaat toch slapen.
4. Een DVD-tje bekijken in een tent is minder leuk dan dat het lijkt.
5. Blijft het stroomverbruik over voor de GPS. Ja, sluit die dan maar aan op je SON en vergeet de rest van het speelgoed :wink: .

Maar euh, technisch gezien is het natuurlijk wel een uitdaging om het allemaal op elkaar aangesloten te krijgen. Ik volg dit item dan ook met grote nieuwsgierigheid.
Hoelang wil je eigenlijk fietsen met je dynamo "aan". Als ik mijn Zzing aan de dynamo hang is de extra weerstand merkbaar.

Stel je dynamo levert 3 watt, je laptop verbruikt 30 watt. Dan zou je dus om een uur op je laptop te kunnen werken 10 uur moeten fietsen. En dan heb ik niet gerekend met alle verliezen die er zijn. Als je wel meerekend zal je toch al snel twee dagen moeten fietsen. Dus een half uur op je laptop per dag.

Er zullen vast notebooks zijn die minder verbruiken, maar het blijft veel fietsen met weerstand voor betrekkelijk weinig computertijd.

Ook vraag ik me af wat voor laadstroom je eigenlijk minimaal nodig hebt voor je laptop batterijen. Het is niet alleen de spanning die relevant is!

Een week geleden een pakket terug naar NL gestuurd. Vergeten mijn Zzing mee te sturen. Ding is veel te zwaar en ik heb 'm niet nodig want elektriciteit is beter voorhanden dan schoon drinkwater. Gebruik mijn iPhone stekker om mijn batterijen en fototoestel op te laden.

Sjirk
30W is denk ik vrij hoog. Mijn 15.4 inch notebook (niet bijzonder snel) verbruikt rond 28w bij 100%cpu. Bij normaal gebruik rond de 15W. Maar dan komt niet de verliezen etc bij. Een kleine 10 inch notebook zal lager verbruik hebben, maar niet veel lager.

Ik zal ook mijn laptop niet meenemen. Niet omdat ie zo'n 3kg weegt en te groot is. Maar door mijn goede smartphone waar ik navigatiesoftware op kan draaien, films en muziek kan draaien etc. Enige nadeel tov normaal laptop is kleiner scherm, en kleine toetsenbord. Maar zo groot zijn die nadelen niet (vergelijken met de voordelen).

Die min. vermogen lijkt me niet van belang als je rond de 3w/6v zit. Hangt van de electronica in de lader af, niet van de accu zelf.
Hoi Allemaal,

Kan iemand onderstaande bevestigen voordat ik het in de praktijk ga testen :-)

Opzet: Iphone stekker in stopcontact (230v) met usb uitgang (5v) richting e-werk, deze instellen op 7,4v/740ah richting de batterij houder van de camera

Gaat dit goed? Zo ja, dan kan ik de oplader van de camera thuislaten...
marcel1969 schreef:Hoi Allemaal,

Kan iemand onderstaande bevestigen voordat ik het in de praktijk ga testen :-)

Opzet: Iphone stekker in stopcontact (230v) met usb uitgang (5v) richting e-werk, deze instellen op 7,4v/740ah richting de batterij houder van de camera

Gaat dit goed? Zo ja, dan kan ik de oplader van de camera thuislaten...

Gr,
Marcel
wat voor usb uitgang heeft die Iphone? Als dat een 0.5 amp is wordt dat de bottleneck
5v, 1A volgens de spec op de stekker.

Het is zo'n standaard stekker. Even afbeelding gezocht...

http://www.soundwear.nl/apple-ipod-powe ... p-304.html
Voor al die verschillende types batterijen is dit universele ladertje (http://www.noodzaken.nl/chatpower-3637- ... p-819.html) misschien ook handig om bij je te hebben. Ik ben zelf van plan dit de komende zomer in combinatie met een powergorilla te gaan gebruiken.