door
DriesBa » zo 12 sep, 2010 11:27
batavusaluma schreef:AB schreef:Misschien nog een gat in de markt, het ontwikkelen van een aerodynamische reisfiets. Dan zullen de 50+ ers op dit forum natuurlijk wel wat dieper en meer voorover op hun fietsje moeten gaan zitten
.
Hihi, das 'n goeie.
Voel mij als bijna 60tiger totaal niet aangesproken.
Loop lekker 3x in de week en 3x in de week op de racefiets en zo nu en dan een halve marathon.
En wbt die gestroomlijnde 50+ racefiets dat vind ik een hele goede zaak en houdt mij aanbevolen
Mijn doel is zo lang mogelijk kunnen fietsen en hardlopen de tijden zijn niet belangrijk meer
Wijze woorden Jacques. Bij veel jongeren is een beeld aanwezig die niet stroomlijnt met de werkelijkheid. Ik heb het vanzelfsprekend niet over alle jongeren. Het rijgedrag van wereldfietsende ouderen verschilt niet wezenlijk van dat van jongeren, ze hebben alleen soms andere prioriteiten. Maar ik zou dat niet aan de leeftijd willen ophangen. Als jonge 60-tiger heb ik wel m'n beperkingen. Niet te verwarren met Goethe's gezegde: "In der Beschrankung zeigt sich der Meister".
Kamperen in een tent - ik zou het graag nog willen - gaat niet meer vanwege de rug op een koude, harde ondergond. Ik ken de mogelijkheden, maar durf het niet meer aan. Hardlopen op de weg of in het bos gaat niet meer, wel op de loopband(ondergrond). Fietsen en met name langere afstanden(160km in 1 rit) gaat nog prima. Wel heb ik het idee dat de blessuregevoeligheid toeneemt(vroeger had ik nooit wat, nu regelmatig!). Om terug te komen op het onderwerp: Ik heb een grote AGU stuurtas met zijvakken onder een lig- annex thriathlonstuur en dat functioneert prima. De bevestiging aan de stuurpen zit wel ondersteboven, om de tas niet klem te hebben onder het ligstuur. Goed, ik kan niet rijdend vanuit de stuurtas een boterhammetje of iets anders eten, maar de tas gaat prima open als ik stil sta. Wellicht een bijkomstigheid is dat de tas minder gemakkelijk is te openen door kwaadwillenden door de bovengelegen ligstuur. Ik heb daar persoonlijk inmiddels wat vaardigheden in ontwikkeld.
Ik heb ook de zadel in de uiterste voorste stand staan, zodat ik zo dicht mogelijk op het stuur zit. Voordeel vind ik dat ik met m'n korte armen, zoveel mogelijk in een rechte positie zit, echter ik lig het meest op het thriathlonstuur tijdens m'n tochten(paradox?).
Ten slotte: Ik reduceer ook zoveel mogelijk het gewicht, maar het zwaartepunt ligt bij mij ook in de achtertassen en met name de rechterachtertas, om het zwenken naar de middenas van de weg zoveel te voorkomen(verkeersveiligheid). Ik vind iets meer gewicht achterin niet echt beinvloedend voor het sturen. Voorin voel ik dat wel.