Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets afdekken tijdens regen. - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fiets afdekken tijdens regen.

OK, de meeste fietskampeerders zetten hun fiets niet in de tent, maar doen, zoals ik ook doe, een plasticzak over het zadel.
Het in de regen staan van de fiets is dus een normale zaak bij het kamperen.
Maar toch ....
Bedankt voor de reakties.
In de staart van dit draadje worden de 2 begrippen regen en vochtgehalte(relatieve luchtvochtigheid) voortdurend door elkaar gehaald. (Buiten)regen ervaren wij mensen als nat, maar relatieve luchtvochtigheid veel minder. Dat is t.a.v. dit onderwerp een onjuiste benadering. Het vochtgehalte op jaarbasis is in de buitenlucht veel geringer dan in een gebouw, incluis tent. In een gebouw ontstaat altijd vocht door verdamping vanuit de vloer, muren en door mensen. De luchtventilatie is "binnen" veel minder dan buiten. Dat betekent dat op jaarbasis een fiets, die buiten staat, veel minder vochtinvloeden, incluis corrosie, ondergaat als een fiets die binnen staat. Hetzelfde geldt voor auto's en andere corrosiegevoelig materiaal. Waarom staat mijn auto dan toch in een garage en m'n fiets in de schuur. Waarschijnlijk omdat we denken dat directe invloed van regen etc. schadelijker is dan vocht in een gesloten omgeving. Ik denk, zeg maar hoop, dat het altijd een beetje tocht, zeg maar ventileert, in de garage en het schuurtje waardoor m'n auto en fietsen minder gauw beginnen te roesten. Ik zou m'n fiets in de tent zetten om het aan het oog van kwaadwillenden te onttrekken. :idea:
Je kunt je auto of fiets dus beter onder een carport dan in een garage zetten.
Thuis staan mijn fietsen in een goed geventileerde garage. Nooit geen last van roest, terwijl ik ook s'winters elke dag 25 km fiets. Tijdens mijn fietstochten dek ik mijn fiets 's nachts altijd af met een soort camouflage zeil. Niet persé tegen regen maar tegen diefstal. Zeker in het donker valt alles dan veel minder op. Dat de fiets dan droog blijft tijdens regen is een prettige bijkomstigheid. Zo heb ik ook geen aparte hoes voor mijn Brooks nodig.
Ik denk erover de caravan waarin ik mijn fiets tijdens fietsvakanties stal onder een tarp te zetten. Immers, wel droog en goede ventilatie.
Wij hebben de fietsen altijd "gewoon" buiten staan geen enkel probleem, wel dek ik de zadels af en leg ik een vuilniszak over de derailleurs en ketting heen. Heb nu namelijk te vaak roest op kettingen gehad (Shimano, alle modellen), ondanks goed onderhoud en vet.

Daar ik niet van roest houdt qua kleur en inwerking op de onderdelen is dat een kleine moeite.

Als wij een hele dag in de regen hebben gefietst, droog ik 's avonds de fietsen even af en olie ik de hele aandrijflijn en dan loopt het de volgende dag weer soepel.
peter de rijk schreef:Je kunt je auto of fiets dus beter onder een carport dan in een garage zetten.
voor de levensduur van je batterij is de garage dan weer beter
maar beste oplossing is: auto vervangen door fiets ;-)
willem.m schreef:Als ik op fietsvakantie ben zet ik de fiets 's nachts altijd in de caravan. Okay, het is best zwaar zo'n aanhanger, maar je fiets staat dan wel droog.
scuzeer? :D

Afbeelding
Waarschijnlijk fietst hij op een hometrainer in de caravan, als z'n partner de auto bestuurt tijdens het rijden. :wink:
Van VK? heb je zo`n mooie lichtgewicht fietshoes. Die heb ik jaren gebruikt! Nu heb ik een comfortabele tent waar mijn fiets en bob, in de voortent, heerlijk overdekt en droog staan!
m_nu schreef:Afbeelding
Prachtig! Helaas, het is een studiemodel van de Dethleffs opleiding voor caravanbouwers. Ze hebben ook een camper-opbouw voor de Piaggio Vespacar gebouwd, al even geniaal.

.tsooJ