Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets afdekken tijdens regen. - Forum Wereldfietser

Fiets afdekken tijdens regen.

Wie dekt er zijn fiets af als het 's avonds of 's nachts gaat regenen als je op een camping staat en daar overnacht. ?
Is het erg slecht voor je fiets als je dit niet doet.
Wat kunnen de nadelen hier van zijn. En de voordelen.
Als je afdekt, wat gebruik je daar dan voor.
Graag een reaktie. Bvd.
Als ik in de regen rijd, dek ik mijn fiets ook niet af, dus waarom zou ik dat 's nachts doen? Mijn pendelfiets staat altijd buiten wegens geen bergingsmogelijkheid. Het enige dat wordt afgedekt is het Brooks zadel.

Uiteraard heeft veel regen wel een invloed op de smering: je moet zorgen dat vet/olie worden aangevuld voor alle smering verdwenen is.
Ik heb altijd een (kleine) tarp mee. Overdag zitten we erop. Soms (als er geschikte punten zijn) hangen we hem op en 's nachts ligt hij over de fietsen. Houdt mijn (Brooks) zadel drog, het schuim om het vlinderstuur blijft droog en de fiets zelf.
Of het noodzakelijk is? Nee, denk ik niet. Een fiets is gemaakt om nat te worden (of zoals een bekende fietsenmaker uit Groningen zou zeggen: 'Had hij maar geen fiets moeten worden' :D ) maar we vinden het wel prettig en de tarp heb ik toch mee.
Ik heb ooit zo'n afdekhoes, eigenlijk bestemd als motorhoes, gekocht bij de Aldi voor 9 euro en heb het tot nu toe zelden gebruikt. Feitelijk heb ik het gekocht om m'n fiets op specifiek zichtbare locaties te camoufleren; valt hij minder op. Nog steeds geloof ik wel in de werking van zo'n hoes en z'n specifieke bescherming, echter de praktijk leert dat je het zelden gebruikt. Immers iedereen hoopt goed weer te treffen tijdens het fietsen.
Om het zadel droog te houden doe ik daar een plastic tasje over (van de Aldi, zodat het er wat armoedig uitziet :lol:) voor de rest sluit ik me aan bij de uitspraak: Had hij maar geen fiets moeten worden!
hester b. schreef:Om het zadel droog te houden doe ik daar een plastic tasje over (van de Aldi, zodat het er wat armoedig uitziet :lol:) voor de rest sluit ik me aan bij de uitspraak: Had hij maar geen fiets moeten worden!
Soms heb je een keuze: als er een afdakje is dan gaat hij er onder. Als ik hem tegen een dikke boom zet, dan liefst aan de droge kant.
Leon
Leon schreef:Als ik hem tegen een dikke boom zet, dan liefst aan de droge kant.
Wat is de droge kant van een boom?
En kom nu niet met de onderkant of de binnenkant :roll:
Wij hebben voor onze (2 persoons) fietsreis een 4 persoons tent (http://www.decathlon.nl/NL/t4-ultralight-pro-11560409/[/url] gekozen waar de fietsen net in in het voorgedeelte kunnen staan. Gelukkig heeft de tent 2 ingangen zodat we voor nachtelijk toiletbezoek er aan de achterkant ook uit kunnen.
Mijn fiets staat liever buiten. Dan hoeft hij overdag niet zo'n grote zware tent te torsen. Ik kan hem helemaal gelijk geven.
Wim
HansvanderVeeke schreef:
Leon schreef:Als ik hem tegen een dikke boom zet, dan liefst aan de droge kant.
Wat is de droge kant van een boom?
En kom nu niet met de onderkant of de binnenkant :roll:
Ga maar eens tijdens wind en regen bij een boom staan. Wedden dat je de droge kant ontdekt? :D
Leon
Beter gezegd een minder natte kant? Als de regen lang genoeg duurt of hard genoeg is blijft het op den duur onder de boom ook niet droog :)
hester b. schreef:Om het zadel droog te houden doe ik daar een plastic tasje over (van de Aldi, zodat het er wat armoedig uitziet :lol:) voor de rest sluit ik me aan bij de uitspraak: Had hij maar geen fiets moeten worden!
Klopt, dat doe ik ook, een plastic tasje over het Brooks-zadel. Anders krijgt je broek een bruine kont door het fietsen op een vochtig leren zadel.
Leon schreef:
HansvanderVeeke schreef:
Leon schreef:Als ik hem tegen een dikke boom zet, dan liefst aan de droge kant.
Wat is de droge kant van een boom?
En kom nu niet met de onderkant of de binnenkant :roll:
Ga maar eens tijdens wind en regen bij een boom staan. Wedden dat je de droge kant ontdekt? :D
Leon
Ja, maar je zet de fiets vaak vóórdat het gaat regenen tegen de boom. Dan is niet altijd duidelijk waar de wind vandaan komt. Of is er een boerenwijsheid die daar uitsluitsel over geeft?
Volgens mij is het zo, dat als het niet of nauwelijks waait, het niet uitmaakt welke kant van de boom je pakt. Of klopt dit niet?
Welke kant is groen?
Wim
Cyril, je hebt een goede oplossing. Een grote trekkerstent met een laag gewicht. De tent die wij gebruiken is de Lightdreamer van Robens. Hier passen de fietsen niet goed in en er ontbreekt een achteruitgang. Niet echt handig.
De hoogte van beide tenten is ongeveer gelijk. (115 cm) Toch is dit nog te laag voor onze fietsen.
Mijn fiets houdt er ook van om buiten in de frisse lucht en regen te staan :D
Ik pas in m'n eentje prima in m'n Hilleberg Akto zonder mijn stalen ros.

En het Brooks zadel afgedekt met het hoesje van het Exped matje.

De tassen staan ook altijd buiten, weer of geen weer, camping of wild. Alleen de stuurtas met papieren en apparatuur gaat naar binnen. En een goed boek met de Petzl. Heerlijk!

Gee
Als ik op fietsvakantie ben zet ik de fiets 's nachts altijd in de caravan. Okay, het is best zwaar zo'n aanhanger, maar je fiets staat dan wel droog.
willem.m schreef:Als ik op fietsvakantie ben zet ik de fiets 's nachts altijd in de caravan. Okay, het is best zwaar zo'n aanhanger, maar je fiets staat dan wel droog.

Afbeelding
haha, grappig plaatje!

by the way, ik doe ook altijd een extra zeil over mijn tent zodat ie niet nat wordt.

Even zonder gekheid: ik denk dat 1x fietsen in de pekel vele malen slechter is voor je fiets dan op fietsvakantie je fiets 's nachts buiten laten staan.
willem.m schreef:Even zonder gekheid: ik denk dat 1x fietsen in de pekel vele malen slechter is voor je fiets dan op fietsvakantie je fiets 's nachts buiten laten staan.
Het fietsen in de pekel is niet slecht voor je fiets. Het koud en vochtig laten staan naderhand wel.
Ik heb meer dan 13 jaar in een flat gewoond waar de leidingen in de kelder zo slecht geïsoleerd waren (en nog steeds zijn overigens) dat het de hele winter lang in de volledige onderkeldering ruim 20 graden - en dus ook droog - was. Ik heb in al die jaren vrijwel geen spat roest aan mijn stadsfietsen gehad.
Met een eigen huis ben ik niet zo gefortuneerd dat zelfs het fietsenhok verwarmd is en slaat het roestduiveltje toe.
Leon