Additionally, paste this code immediately after the opening tag: R1 Toch anders dan verwacht? - Forum Wereldfietser

R1 Toch anders dan verwacht?

Ben benieuwd naar ervaringen van de hier aanwezige fietser die al eens de R1 hebben gefietst. Ik heb deze route de afgelopen zomer gereden en een aantal dingen vielen mij mee :D , op :shock: en tegen :evil: . Delen jullie deze ervaringen?

Wat viel mee:


De uber Duitse gastvrijheid, echt helemaal top we hebben in Berlijn gratis kunnen slapen, in Munster, in Hamburg (was de route terug) en Bremen (idem), allemaal bij mensen die we vaak niet meer dan een uur of een dag zijn tegengekomen die ons doorverwezen naar vrienden in de betreffende steden.

Iedereen was meer dan bereid om je de weg te wijzen, zelfs ongevraagd

De gehele route is prima bewegwijzerd en prachtig qua natuurschoon (sommige Oost-Duitse stukjes niet meegeteld)

Overal is bier te krijgen, wel zo lekker na een dag op de fiets


Wat viel op


Het in sommige stukken nog enorme verschil tussen Oost en West Duitsland qua mentaliteit, vriendelijkheid, wegen etc

In Oost-Duitsland zijn er minder gravel paden en meer "fiets"paden op de route

Wat viel tegen

De Harz en Teutoborgerwalt staan beschreven als redelijk te doen (met vorig jaar de Pyreneeen te hebben gefietst leek mij dit wel te overzien), maar dat viel even tegen. Ik heb in zeven jaar fietsvakanties nog nooit zo vaak geparkeerd gestaan als in deze beide wouden bij elkaar, gevolg een gebroken ketting (KMC GOLD SL 10 speed) een dag voor de eindstreep in Hamburg op de terugweg (was misschien ook een slecht schakel momentje ik beken :oops: )

De Parijs-Roubaix achtige kinderkopjes

De modder en blubber

Het gravel in West Duitsland

Al met al een tocht die ik al heel lang heb willen maken, maar die ik qua zwaarte anders had verwacht, zeker gezien de verhalen die je wel eens hoort en leest. Mijn randonneur ziet liever glad asfalt met mooie lang doorlopende klimmen en afdalingen. Voor deze tocht zou ik voor een volgende keer zeker een 26inch fiets meenemen. Wel heel mooi, gastvrij, maar ja augustus 2010 erg nat!

Dat wilde ik even delen :D
ZERO55 schreef: Iedereen was meer dan bereid om je de weg te wijzen, zelfs ongevraagd
Dit is iets wat ik zeker met je eens ben. Afgelopen zomer onder andere bijna 2 weken door Duitsland gefietst en je kunt niet stilstaan of er rennen meerdere Duitsers op je af om je de weg te wijzen.
Geen enkele keer was ik ook echt de weg kwijt maar het is goed bedoeld en een leuke aanleiding voor een praatje.
Ik heb het gedeelte door de harz proberen te fietsen. Ik zeg proberen want ik heb een dag de route gevolgd en daarna heb ik mijzelf de vrijheid gepermiteerd om via de hoofdwegen langs de plaatsen te gaan, afgewisseld met tips van de locals :P .

De duitsers zijn erg vriendelijk, het land is erg mooi en goed befietsbaar. Volgend jaar ga ik de gehele R1 fietsen tot aan Berlijn.
Hallo,

Net terug van R1 naar Berlijn. Prachtige route.

Ja gastvrijheid en aardige mensen, heerlijk relaxed fietsen, alles bewegwijzerd, overal winkeltjes en (goedkope) pensionnetjes, ook voor alleengaanden. Ik heb de Harz niet als zwaarder dan Ardenner of zelfs de Pyreneeën ervaren. Ik vond de Ardèche vorig jaar wel zwaar.

Maar wanneer er bedoeld wordt dat de weggetjes vaak modderig na regen, of dik zand na veel zon, met boomwortles bekleed zijn, met spilt of dikkere stenen bezaaid zijn, ben ik het daar mee eens. Goede banden gebruiken. Wat ik haat zijn die voormailge DDR agrarische beton platenwegen. Die worden nu snel geasfalteerd. Er moeten er nog honderden (wellicht duizenden) km van liggen. Maar ja, je fietst er wel lekker rustig.
Rob
Ik vond de Harz en Teutoborgerwald ook qua klimmen vergelijkbaar met de Ardennen alleen het asfalt niet, wat in de Ardennen, zij het soms heel slecht onderhouden, wel aanwezig is. Dat is het grote verschil in mijn ogen.

Los van deze ongemakken het is echt een heel mooie tocht en het fietsen waard!!