Medio Oktober ben ik van plan een dag of tien naar Kreta te gaan om daar een mooie ronde te fietsen. Uit wat ik tot nog toe aan informatie gevonden heb lijkt me het zuiden mooier dan het noorden en het midden en westen mooier dan het oosten van het eiland. Wie heeft er gefietst en heeft nog een paar tips aangaande te kiezen routes of niet te missen plekken?
Ik heb er (nog) niet gefietst maar wel gebackpackt. Precies in oktober. Mijd het Noorden! Daar ligt de plaatselijke bevolking tegen die tijd voor pampus. Ze hebben er zowat de hele Europese jeugd over zich heen gehad om zich lam te zuipen. Het Westen, Oosten en vooral het Zuiden* is prachtig.Abacus schreef: Wie heeft er gefietst en heeft nog een paar tips aangaande te kiezen routes of niet te missen plekken?
'Beware' of de asfaltwegen in het binnenland tegen die tijd. Ze zijn spekglad van de olijvenoogst. Kreta kent een paar fantastische kloven. Die zijn alleen te voet te bekijken. Wanneer je geïnteresseerd bent in archeologie dan zijn de opgravingen in Gortis en Festos het minst toeristisch. De Kretenzers zijn bijzonder gastvrije en aardige mensen. Ze kennen een heroïsch WO II verleden. Daarvan zijn sporen terug te vinden. Voor de kust liggen een aantal verlaten eilandjes waar je per boot kunt aanlanden.
Lees vooral voordat je vertrekt de prachtige roman/epos van Abraham Yehoshua getiteld Meneer Mani.

Ik ben benieuwd naar je belevenissen.
*=het Zuidelijkste stuk van Europa dus lekker warm in oktober nog! Mooie zonsondergangen...