Welkom Berry,
Als je onderweg panne krijgt en je wilt makkelijker de fiets gerepareerd krijgen, denk dan aan de volgende dingen:
* cantilever-remblokjes zijn makkelijker verkrijgbaar dan al het andere, ook in bijv. de Boliviaanse jungle (zelfs in bijv. Sapecho zit een fietsenmaker). Er zijn ook V-brake remmen die werken met cantilever blokjes.
* gewone trapassen zijn voor de lokale fietsenmakers gebruikelijker dan cartridge-trapassen.
* gewone/klassieke/ouderwetse stuurpennen zijn daar veel talrijker dan Ahead-stuurpennen.
* des te lichter alles is, des te makkelijker is het om van zeeniveau over passen van > 4.000 meter te klimmen.
* om 6 uur is het ook echt donker. Wil je daarna nog fietsen (zou ik niet doen over grote wegen/Panamericana), dan is het prettig lichtlopende goede verlichting te hebben en fluo-kledij (fluogeel hesje). Chauffeurs daar verwachten in het donker geen fietsers.
Mocht je in het Cajamarquilla ten westen van de Siula Grande/Yerupaja te Peru komen, bedenk dan dat daar pas sinds september 2004 een pad breder dan een ezelspad ligt. Toen ik daar was kwam er welgeteld 1x/week een combi-busje langs. De klim daar naar Ocros is erg steil. In het gehucht Llipa daar in de buurt, staat sinds januari 2005 een nieuw schooltje door de gemeenschap gebouwd.
Een goede fiets kan bijv. de tweedehands Koga's zijn die je in de duurdere plaatsen vindt bij de fietsenmakers (staal zonder voorvering). Of een stevige mountainbike met (relatief) nieuwe voorvering, als je meer offroad wilt gaan (vergeet niet wat ik hierboven geroepen heb over cantilever-blokjes). In een land als Peru zijn er maar een weg of 10 geasfalteerd, de rest is onverhard.