Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gevraagd, 1 of 2 wereld trekking fietsen! - Forum Wereldfietser

gevraagd, 1 of 2 wereld trekking fietsen!

Hoi,

Ik mijn vriendin willen in het najaar 6 maanden door Zuid Amerika gaan fietsen. Hiervoor zijn we nog op zoek naar 2 geschikte fietsen. Heeft iemand eventueel iets in de aanbieding (ben zelf 1,82, mijn vriendin is 1,73).....of andere tips om te komen aan een geschikte fiets.

Alvast bedankt!

Grt.
Berry
Hoi Berry,

Welkom op dit forum. Klinkt als een gaaf project! Op dit forum zal je veel kennis en ervaring vinden waar je je voordeel mee kunt doen.

Betreffende je vraag wil ik je de suggestie doen op dit forum eens rond te zoeken...en dan wellicht een iets specifiekere vraag stellen. Er zijn vele draadjes over de aanschaf van een vakantiefiets of specifieke keuzes tussen fietsen.

Als je 6 maanden op pad gaat met een fiets zul je hem in enige mate zelf moeten kunnen repareren. Hoe meer visie je ontwikkelt op die aankoop des te groter de kans op een aangename vakantie wat betreft het fietsen ;-)

Groeten en succes, Willem
Welkom Berry,

Als je onderweg panne krijgt en je wilt makkelijker de fiets gerepareerd krijgen, denk dan aan de volgende dingen:
* cantilever-remblokjes zijn makkelijker verkrijgbaar dan al het andere, ook in bijv. de Boliviaanse jungle (zelfs in bijv. Sapecho zit een fietsenmaker). Er zijn ook V-brake remmen die werken met cantilever blokjes.
* gewone trapassen zijn voor de lokale fietsenmakers gebruikelijker dan cartridge-trapassen.
* gewone/klassieke/ouderwetse stuurpennen zijn daar veel talrijker dan Ahead-stuurpennen.
* des te lichter alles is, des te makkelijker is het om van zeeniveau over passen van > 4.000 meter te klimmen.
* om 6 uur is het ook echt donker. Wil je daarna nog fietsen (zou ik niet doen over grote wegen/Panamericana), dan is het prettig lichtlopende goede verlichting te hebben en fluo-kledij (fluogeel hesje). Chauffeurs daar verwachten in het donker geen fietsers.

Mocht je in het Cajamarquilla ten westen van de Siula Grande/Yerupaja te Peru komen, bedenk dan dat daar pas sinds september 2004 een pad breder dan een ezelspad ligt. Toen ik daar was kwam er welgeteld 1x/week een combi-busje langs. De klim daar naar Ocros is erg steil. In het gehucht Llipa daar in de buurt, staat sinds januari 2005 een nieuw schooltje door de gemeenschap gebouwd.

Een goede fiets kan bijv. de tweedehands Koga's zijn die je in de duurdere plaatsen vindt bij de fietsenmakers (staal zonder voorvering). Of een stevige mountainbike met (relatief) nieuwe voorvering, als je meer offroad wilt gaan (vergeet niet wat ik hierboven geroepen heb over cantilever-blokjes). In een land als Peru zijn er maar een weg of 10 geasfalteerd, de rest is onverhard.
Mooie reis!

Hier zijn mijn twee centen:

-Wielmaat: 26" ivm verkrijgbaarheid reservebanden.
-Framemateriaal: staal of evt. aluminium, voorkeur voor staal omdat de schroefdraden voor rekjes etc. niet 'dol' draaien, bovendien is de kans dat je zelf wat 'verkloot' aan een stalen frame geringer-denk bijvoorbeeld aan het indraaien van een trapas.
-Bagagedragers: staal!, bijv. Tubus of Surly
-Wielen: minimaal LX naven met 36 butted rvs-spaken.
-Velgen: hoog V-profiel of bijvoorbeeld dubbelgebuste Exal SP-19 velgen.
-Remmen: eenvoudige LX V-brakes.
-Zadelpen: alu, 2 bouts bevestiging o.a. Ritchey
-Trapas: ouderwets vierkant zgn. JIS standaard zoals Shimano UN54; kosten bijna niets gaan zomaar 25000km mee.
-Balhoofd: cartdridge, draad of ahead.
-Stuur: persoonlijke voorkeur evenals zadel.
-Stuurpen: ahead of ouderwets, in geen geval een zgn. verstelbaar exemplaar(zwaar en altijd speling op de boutverbinding)

Met een dergelijke afmontage kun je de fiets gemakkelijk zelf onderhouden en onderdelen vervangen. Ook zijn essentiele onderdelen zoals het frame en dragers in het geval van nood nog te lassen (breuk komt eigenlijk bijna niet meer voor).

Derailleurs, schakelaars etc. alles vanaf Deore doet het al heel behoorlijk.
Helemaal mee eens.
Wim
Ook twee centen:
* koop een fiets niet een maandje van tevoren, maar zorg dat je er al aardig wat mee gefietst hebt en ook met bagage. Elke fiets, nieuw en tweedehands, blijkt bij nader inzien toch ietsie afgesteld of veranderd te moeten worden.
* voor zo'n reis koop je geen tweedehands, tenzij je zeker weet dat hij niets geleden heeft.
Leon
Precies Leon! Dergelijke fietsen liggen idd. niet voor het oprapen. 3 weken Frankrijk durf ik nog wel op een leuk tweedehandsje te doen, 6 maanden over voornamelijk slecht wegdek wordt toch wel wat anders.
Dus Fahrradmanufaktur T 400 of Surly Long haul Trucker?
WIm
Supnik Bikes
zie advertentie

Martin
martin d R schreef:Supnik Bikes
zie advertentie

Martin
linkje? Bij google vind ik alleen maat advocaten....
Frontpage van onze site Eric.
Bedoel je dan geen Sputnik bikes?

Groet Remco