Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kies ik voor 26 inch of toch voor 28 inch - Forum Wereldfietser

Kies ik voor 26 inch of toch voor 28 inch

Beste fietsvrienden,

In mijn zoektocht naar de perfecte bij mij passende vakantiefiets heb ik al vele opties waaraan mijn fiets met voldoen door gespit. Nu ben ik dan zover dat ik al een wat duidelijker beeld heb wat ik voor fiets wil, mijn lichaamslengte is 1,82 (nogal fors gebouwd) maar houd van stevig doortrappen op flinke snelheid. Omdat ik de nieuwe fiets het meest ga gebruiken voor woonwerkverkeer weet ik niet zo goed of ik ga kiezen voor 26 of 28 ich wielen.
Wie kan me wegwijs maken om beter inzicht te krijgen wat het onderscheid is.

groetend, Wim :idea:
26 inch:
+ Beter verkrijgbaar over de hele wereld.
+ Sterker wiel.
+ Ietsje lichter.
+ Op de fiets passen meestal bredere banden (fietsafhankelijk).
+ Wendbaarder.
+ Past goed op een kleine fiets.

28 inch:
+ Sneller.
+ Rustig stuurgedrag.
+ Past goed op een grote fiets.

Normaal gesproken zou ik voor 28 inch gaan, zeker voor woonwerkverkeer. Alhoewel, op mijn 26 inch woonwerkfiets heb ik nu Kojak's, dat vliegt ook wel lekker. :D
Stel jezelf de vraag wat het meest off road achtige rijden is dat je wilt doen, en hoe vaak. Stel jezelf ook de vraag hoeveel comfort je wilt.
Zelf heb ik een 26 inch randonneur met racestuur en een niet al te loei stijf frame. Met snelle asfalt banden als de Panaracer Pasela TG 26x1,75 of de 50 mm Kojak is dit een snelle en tegelijk comfortabele fiets. Zet er 50 mm Marathon Extremes op, en je kunt off road touren. Zet er Schwalbe Big Apples op, en je hebt de perfecte woon werk fiets. Dat is het mooie van 26 inch. Je hebt een enorme varieteit aan 40-50mm brede banden. Bij 28 inch heb je meer keus in het hele snelle segment, maar weer minder in banden voor slechte wegen. Ook is het daar in de praktijk vaak niet zo simpel brede banden te monteren, en juist dat is erg fijn.
Wim
622mm velgen met dikke banden zijn een flinke slok groter en zwaarder dan vergelijkbaar geschoeide 559mm velgen.

Voor 622 velgen is de keus in lichtere, smalle en raceachtige banden groter.

Wil je veelal op 32-37mm achtige wegbandjes rijden dan is 622/28" het meest logisch.
Wil je het onverwoestbare tankgevoel met vering in de band dan is een MTB velg met een wat bredere wegband lekker.
Denk je aan ongeveerde off-road escapades dan komt ook een 29-er achtige in beeld, ie een bredere racefiets-maat velg met dikke sloffen, maar dat is weer exotischer en minder makkelijk met onderdelen onderweg
26 inch wielen zijn in het buitenland beter verkrijgbaar. Wel erg jammer dat 26 inch trekkingfietsen voor een redelijke prijs zo slecht verkrijgbaar zijn in Nederland. Alleen de duurdere merken als Koga, Santos, Avaghon en Snel leveren ze.

Wij overwegen dan ook een MTB om te bouwen tot trekkingfiets.
Snelheid en woon-werk vullen elkaar goed aan. Maar zoals Wim al aangeeft: bedenk goed of je ook aardig offroad wilt. Dan wordt de keuze namelijk wat anders. Hoewel er tegenwoordig ook wel offroad 28" banden zijn.
Bij een groot verschil tussen dagelijks verkeer en vakantie-gebruik, kun je ook denken aan een singlespeed voor woon-werkverkeer en een steviger model met veel versnellingen voor vakantiegebruik (topkwaliteit niet vereist).

@Cyril: VSF T400 is een model die ik zo uit m'n hoofd opnoem in 26" in de vorm van een tank. Met een beetje zoeken komen ook andere merken/modellen om de hoek kijken.