Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tips route Basel-Rome-Insbruck - Forum Wereldfietser

Tips route Basel-Rome-Insbruck

Goede nacht,

Onze eerst fietsvakantie zit er al een tijdje op en omdat het zo goed is bevallen ben ik al flink aan het dubben over een fietsroute voor de volgende zomervakantie.

Een aantal eisen van mij (en Sarah, denk ik):
- Goed voor 3 tot 4 weken fietsplezier (rond 2000km);
- Paar bergjes erin, niet alleen vlak;
- Mooi weer;
- Mooie plaatjes/bezienswaardigheden;
- Geen vliegtuig;
- Wel City Night Line.

Deze route had ik ongeveer in gedachte (1800km):
Zie Google Maps

* Als start/eind plaatsen heb ik gekozen voor Basel en Insbruck i.v.m. de City Night Line.
* Vanuit Basel via de Grimselpass (2165m) en de Nufenenpas (2478m) naar Lugano. Foto's zijn er verbluffend uit van deze twee passen!
* Een rustige doorsteek door de Apenijnen naar Rome (analoog aan de Benjaminse). Via het plaatsje Orvieto (Google daar eens op, echt super).
* Vanuit Rome, via San Marino, richting oostkust (Rimini).
* Vanuit de oostkust weer naar het noorden aan de voet van de Italiaanse alpen in Verona.
* Via de Jaufenpas (2099m) naar Insbruck in Oostenrijk.

Heeft er iemand (delen van) dit traject gefietst? Tips voor routes van Como naar Rome? Of misschien tips voor de doorsteek van de Zwitserse Alpen naar Italië?

Bovendien vraag ik mij af of de Jaufenpass fietsvriendelijk is. De naburige Brennerpass ziet er verschrikkelijk uit, vandaar.

Groetjes,
Bas
Op mijn website staat een verslag van een fietstocht van Como naar Rome, deels op basis van Benjaminse, deels op basis van Reitsma. Dat kwam voor ons al op bijna 950 km, inclusief een paar kleine ommetjes, dus ik denk dat je de afstand Basel-Rome-Innsbruck behoorlijk onderschat. De Apennijnen (Umbrië) zijn ook best pittig, er zitten eigenlijk veel meer hellingen in dan in de Alpenoversteek.
Ik heb ook nog twee alternatieve routes in Zwitserland vanuit Basel richting Como beschreven, via de Gotthard (420 km tot Chiasso) en via de Splügenpas (vanaf Basel circa 700 km tot Lecco), die zijn allebei ook mooi (de Gotthardpas zelf is wel onaangenaam druk met autoverkeer in het eerste deel van de beklimming; er is daar een aantal kilometers geen fietspad).
Even korte reactie op de Alpenstukken:
- Grimselpas is mooie aanloop, als je tijd hebt de dag ervoor via de Grosse Scheidegg gaan door het spuuglelijke Grindelwald maar de bijzondere mooie bergen o.a. (Eiger, Wetterhorn)
- Nufenenpas is erg steil aan westzijde, maar wel te doen hoor
- Jauffenpas is zeker geen mooie pas (heb ik pas nog gefietst), bovendien moet je daarna alsnog de Brenner doen (of per trein). Een goed alternatief is de Timmelsjoch, weliswaar wat hoger, maar ook veel mooier
- Het stuk Verona-Merano ziet er op de kaart niet geweldig uit: breed hoofddal met snelweg. Dat terwijl de mooie Dolomieten en kleinere wegen er pal naast liggen

Hier nog wat foto's van de oostzijde Alpen van mijn recente fietsreis:
http://wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic ... 2&t=12989
Thanks! Jaufenpass is inderdaad niet zo een goed idee i.v.m. de Brennerpas die volgt.

Heb jullie sites bekeken, echt top! Bedankt.
peter de rijk schreef:de Gotthardpas zelf is wel onaangenaam druk met autoverkeer in het eerste deel van de beklimming; er is daar een aantal kilometers geen fietspad
Het is overigens wel zo dat het meeste verkeer over de pas is toeristenverkeer.
Ik heb de pas van beide zijden beklommen (in verschillende jaren).
Als je 's morgens vroeg, dus tussen 7 en 8 uur vanuit Andermatt vertrekt, ben je voor de meeste toeristen aan. En eenmaal op de oude weg, zijn er weinig toeristen die over de klinkertjes willen rijden.
Als je vanuit het zuiden komt, heb je weinig last van de auto's. Op het laatste gedeelte waar je de weg deelt met veel auto's ligt je snelheid meestal gelijk aan die van de auto's :D

Toegevoegd.
Wat ik me nu pas realiseer is dat je om in Andermatt te komen ook nog door Göschenen moet. En dat is inderdaad overdag ook druk. Ik heb dat overigens niet als hinderlijk ervaren omdat de kloof zo indrukwekkend is dat die auto's niet meer opvallen.

Peter
Hallo Bas

Ik heb een aantal keren delen van de route die jij wilt fietsen gefietst, 2x via Reitsma 2000 en 2007 en een rondje Italie in 2009, een combinatie van Benjaminse en Reitsma.
Voordeel van het fietsen via een fietsgids zoals Reitsma of Benjaminse is dat ze de route voor jou over verkeersluwe wegen en fietspaden hebben uitgezocht. Verder vind je er allerlei info over o.a. overnachtingsmogelijkheden.

Voor onze verslagen zie:
http://www.fietsvakantielinks.nl/harryo ... anties.htm

Harry
Bedankt Harry. We hebben dit jaar Leveroy(Limburg)-Basel-Bregenz-Leveroy gefietst met de Benjaminse en Reitsma. Inderdaad erg handig die kaartjes.

Ik heb gezien dat zowel Benjaminse als Reitsma GPS tracks beschikbaar stellen van de routes, dat is natuurlijk ideaal voor mij (heb sinds kort een GPS).

Ik ga je verslagen direct lezen.
Bas, als je je route in gpsvisualizer laadt kun je zien wat voor hoogteverschillen je ongeveer verwachten kan. Ben zelf een keer met Benjaminse of Reitsma van Bern naar Venetië gefietst en heb onderweg het boekje weggedaan omdat ik gek werd van het om de 100 meter (misschien wat overdreven) kijken welke afslag hij me nu weer op wilde hebben om maar geen last van de auto's te hebben. Vooral in steden en wat grotere dorpen zou het handig zijn als er een snel alternatief geboden zou worden. Ik weet niet wanneer je gaat maar in mei waren er al een aantal passen weer dicht vanwege vers gevallen sneeuw. Vaak is er dan wel een trein die door een tunnel naar de andere kant van de berg gaat, als is het uitzicht dat je op de top en in de klim hebt dan natuurlijk niet aanwezig. In Zwitserland en Oostenrijk zijn trouwens genoeg routes met bordjes te vinden ook doorgaande.
Pman schreef:Bas, als je je route in gpsvisualizer laadt kun je zien wat voor hoogteverschillen je ongeveer verwachten kan. Ben zelf een keer met Benjaminse of Reitsma van Bern naar Venetië gefietst en heb onderweg het boekje weggedaan omdat ik gek werd van het om de 100 meter (misschien wat overdreven) kijken welke afslag hij me nu weer op wilde hebben om maar geen last van de auto's te hebben. Vooral in steden en wat grotere dorpen zou het handig zijn als er een snel alternatief geboden zou worden. Ik weet niet wanneer je gaat maar in mei waren er al een aantal passen weer dicht vanwege vers gevallen sneeuw. Vaak is er dan wel een trein die door een tunnel naar de andere kant van de berg gaat, als is het uitzicht dat je op de top en in de klim hebt dan natuurlijk niet aanwezig. In Zwitserland en Oostenrijk zijn trouwens genoeg routes met bordjes te vinden ook doorgaande.
Ja klopt. Bovendien heb ik enkele Garmin TOPO kaarten van Zwitserland, Italië en Oostenrijk. Hiermee kan ik m.b.v. Mapsource eenvoudig hoogteprofielen genereren van de tracks/routes.

Bedankt, die site is erg handig.