Additionally, paste this code immediately after the opening tag: zadelpijn avaghon Terry Riviera Climavent - Forum Wereldfietser

zadelpijn avaghon Terry Riviera Climavent

Hoi
Net terug van midweekje fietsen van trekkershut naar trekkershut met mijn zoon van 11 maanden.
Nu 700 km gefietst met mijn Avaghon maar ik blijf toch stevige zadelpijn houden,en dan echt paar cm achter mijn balzak. Ook is zaakje vrij snel verdoofd.
Heb Terry Riviera Climavent zadel.
Hoe zit het nou met zo'n Brooks zadel,zou dat wat voor me zijn?
Klopt het echt dat hij zich vormt naar je lichaam? En zou brooks misschien iets voor me zijn ?

Gr
Jeroen
Tja, een Avaghon hee... dat is om problemen vragen 8) :lol:
Maar serieus : dat lijkt mij een te persoonlijke en niet op te lossen vraag. Maak zelf de analyse : had je voorheen (voor die Avaghon/Climavent) ook al zadelpijn, wat is er veranderd enz...
Ik rij al decennia lang probleemloos met een 'gewoon' Selle Italia zadel (geen gel, niks speciaals) en kwam laatst in de verleiding om naar een Brooks up te graden. Verleiding weerstaan. Never change a winning saddle ! Dat is niet direct een antwoord op jouw probleem maar indirect wel : alleen jijzelf kan door 'trial & error' het antwoord vinden.
jgense schreef:Klopt het echt dat hij zich vormt naar je lichaam?
Dat klopt (net als goede leren schoenen)
jgense schreef:En zou brooks misschien iets voor me zijn ?
Het zal misschien iets voor je zijn, inderdaad! ;)
Een Avaghon wordt afgeleverd op jouw maten, maar de fine-tuning van b.v. zadel moet je echt zelf doen. Dus fietsen, gereedschap mee en onderweg net zo lang pielen tot je lekker fietst (zadelpunt omhoog/omlaag, zadel naar voren/achteren). Een paar millimeter kan al een wereld van verschil maken. Ben zelf erg tevreden met mijn Brooks. Ik geloof eerder dat je zitbeentjes zich vormen naar je Brooks dan andersom.
Die Brooks-zadels zijn zo hard dat het me niet zal verbazen als er zich een soort eelt vormt op die zitbeentjes. Of een Brooks iets voor jou is moet je inderdaad zelf uitvinden. Als je met een vorig zadel dezelfde klachten als nu hebt gehad, dan zou je ook eens kunnen kijken naar de zadels van SQ-Lab. Zie http://www.sq-lab.com.

Ruud
Ik heb ook een Avaghon i.c.m. Brooks zadel.

In het begin had ik ook last van mijn kont. Het zadel was toen echter nog niet ingereden. Wel heb ik de zadelpunt ietsjes naar boven gezet (ik schoof steeds een klein beetje naar voren in het zadel).

Nu na 2500 KM is het zadel ingereden (je ziet echt de plekken van de zitknobbels in het zadel) en het fietst perfectemundo; geen pijn meer.
Als ik het goed begrijp zijn het niet de zitbeentjes die het probleem zijn, maar de edele delen. Een Brooks zadel ontziet dat deel niet. Op mijn Terry (Liberator)heb ik daar beslist minder last van dan op mijn goeie ouwe Brooks (Conquest). Maar het vinden van het juiste zadel blijft uitermate persoonlijk en een kwestie van uitproberen. Zelf ben ik ook nog altijd op zoek naar het ideale zadel. :(
En inderdaad, het komt vooral vaak aan op de fijn-afstelling van de hoek die het zadel maakt, punt te ver omhoog en alles wordt afgekneld, punt te ver omlaag en je glijdt naar beneden en krijgt last van je rug.
Hoi
Het is inderdaad de vraag of ik last heb van mijn zitbotjes
of andere dingen tussen mijn benen. Lastig.


Gr
Jeroen
Ik heb hetzelfde Terry zadel. Heb er vorig jaar zomer en dit voorjaar prima mee vakanties gefietst. Ook haal ik iedere dag met dat zadel mijn dochter uit school. Nooit problemen, tot onze laatste vakantie tocht deze zomer. Toen had ik precies dezelfde klachten. Het zaakje was al na enkele kilometers verdoofd en ik was bang dat ik een "derde bal" aan het kweken was. Het is dus duidelijk geen probleem met de zitbotjes. Dat zit prima. Ik denk dat mijn zadelpunt gewoon een paar milimeter naar beneden moet. Waarschijnlijk zat ik door het slechte weer net iets dieper als normaal en dan komt het zaakje toch een beetje in de verdrukking. Alleen is die inbusbout nogal lastig bereikbaar onder het zadel, en is het goed afstellen nogal een gepriel, dus ik heb nog niet de moeite genomen om het aan te passen...
Ik heb al decennia lang Brooks zadels, en als het zadel eenmaal goed staat nooit problemen. Maar iedereen is weer anders. Behalve Brooks zijn er tegenwoordig ook de duurdere leren zadels van Gilles Berthoud. Mar ik zou eerst maar eens een tijdje doorgaan met experimenteren met de stand van het zadel.
Wim
Het lijkt inderdaad zo dat een Brooks zadel zich wel vormt, maar je kont ook naar dat zadel :shock: Echter, wat ik er fijn aan vind is dat het niet zo broeierig wordt, dit itt kunststof fabrikaten a la terry en vele anderen. Maar na 3 weken elke dag fietsvakantie houden is het ook voor mij (vrouw) wel even prettig als er niet op het zadeltje gezeten hoeft te worden. En dit is meteen het verschil met dagelijks gebruik, ik mag hopen dat de supermarkt/werk/school niet min. op 4 uur fietsen ligt??
Hoi,
Ik had ook last zadelpijn en (vooral) van slapende edele delen. Na wat zoeken heb ik een Brooks B17 imperial gekocht. Wel even moeten inrijden, maar als ik nu terug ga naar mijn vroeger nog wel te aanvaarden zadels, dan heb ik na vijf minuten al last. Dus voor mij best wel een aanrader.
De Terry Climavent is juist gemaakt van een heel open soort materiaal wat juist extreem luchtig is en ook een opening onder je weke delen heeft. Hierdoor wordt het juist minder broeierig.
Brooks zadel zijn één oppervlak en leer is ook niet het meest ademende wat er is. Dus ik zou daar veel meer broeien bij verwachten.
Mag ik je een Selle SMP zadeltje aanraden? Deze zadels zijn over de lengte gespleten en oefenen een kleinere druk uit op de regio achter de balzak.
Ha! altijd leuk een discussie over zadels en zadelpijn.

Een zadel is inderdaad heel persoonlijk. Want als er 1 goed zadel was geweest hingen in de winkels 2 zadels; 1 dames en 1 heren. Maar helaas.

Ik heb op mijn race en mtb SMP en op de travelmaster een brooks (ik had ook last van redelijk dezelfde klachten en kon op een standaard zadel nog geen half uur rijden). Ik moet zeggen dat ik op de brooks b17 uren kan zitten. Op de SMP krijg ik juist wel weer iets meer last, waarschijnlijk omdat ik bijna nergens steun heb behalve op de zitbotjes (smalle kont).
Het zijn dus niet mijn zitbotjes maar iets anders tussen mijn benen.Tussen bilnaad en balzak. Heb er zelfs nog last van na het fietsen.
jgense schreef:Het zijn dus niet mijn zitbotjes maar iets anders tussen mijn benen.Tussen bilnaad en balzak. Heb er zelfs nog last van na het fietsen.
Dat gedeelte waar je last van hebt is het perineum. Zie Wikipedia voor meer informatie.

Het lijkt erop dat je wellicht wat te ver naar voren zit, zodat de voorste punt continu op je perineum drukt en daarmee de spieren en zenuwen overprikkelen met het beschreven gevolg.

Overigens ben ik geen arts maar een geïnteresseerde leek.

Nico
Met belangstelling heb ik dit draadje gevolgd. Ook ik heb na 30km soms lichte zadelpijn op m'n zitbeentjes. Vooral de rechter. Ik heb een Selle Royal specifiek gemaakt voor Koga Traveller. Alhoewel ik er best 160km mee kan rijden, voel ik na afloop de zitbeentjes wel een beetje pijnlijk worden. Vroeger ook al een Brooks gehad en daar zeer over te spreken, maar welk type het was weet ik niet meer. Wat is de aan te bevelen type Brookszadel als herintredend begin?
Op m'n woon-werkfiets heb ik een Selle Royal GLS, waar ik releatief weinig problemen mee heb; echter meer dan 30km fiets ik er niet mee. Eigenlijk vind ik deze zadel te glad; het is wel een vrij zachte zadel.
Ik heb een Brooks (Professional) zadel maar zit iets te ver voorover en krijg daardoor ook last van m'n perineum. Tijdens m'n laatste tocht kreeg ik er zelfs een scheurtje/sneetje. Met een iets rechtere zit, zit het zadel als gegoten.
Ik heb de afgelopen jaren altijd op een Brooks zadel gefietst, maar was er afgelopen zomer tijdens mijn tocht naar Berlijn ineens helemaal klaar mee:

Pijn aan mijn b@llen
Pijn aan mijn zitbotjes
Met al die regen in augustus altijd een gemartel met zakjes, hoesjes etc

Ik vind het de allermooiste zadels op aarde, maar toen ik thuiskwam op vrijdag ben ik zaterdag gelijk naar mijn fietsenmaker gegaan en heb een testzadel gereden, welke ik ook heb gekocht, van Specialized de Avatar.

Voordeel:

Kan zeikes nat worden
Geen pijn aan mijn zitbotjes en b@llen
Ziet er ook nog redelijk ok uit
Kosten 50,= euro
Zit ook nog eens heel lekker ook op de lange zit boven de 100 KM

IDEAAL