Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Dragertje Santos Trekking Lite - Forum Wereldfietser

Dragertje Santos Trekking Lite

Dit dragertje ziet er erg mooi, simpel, stevig, etc. uit, maar ik kan er nergens meer informatie over vinden. Bijvoorbeeld de naam van de drager en of de drager überhaupt te koop is, zonder een Santos aan te hoeven schaffen..

Ik kan uiteraard contact opnemen met Santos, maar misschien is er hier iemand die dat al gedaan heeft en de informatie met alle lezers wil delen.

Het gaat om dit dragertje:
Afbeelding
Heb hem op de beurs gezien, en het zag er heel mooi uit (maar echt stevig is hij vast niet). Er zitten twee problemen aan: je hebt oogjes nodig op de staande achtervork, en je kunt er niets bovenop leggen. Dus je natte tent moet ook in de tasjes.
Wim
Lijkt mij meer of ze een stevige achterspatbordsteun hebben willen opleuken door er een pseudodrager van te maken. Hetziet er inderdaad prachtig uit, maar of ik m'n Backrollers er fatsoenlijk op kwijt zou raken betwijfel ik. En waarom zou je? (buiten dan dat het mooi is) Een Tubus Cargo weegt iets van 800 gr en is een perfecte drager. Maar ja die past weer alleen met kunstgrepen op het frame op de foto.

Groet Remco
Is ook geen concurrent voor de Cargo. Het is voor een lichte brevetachtige fiets waar je achterop twee lowrider tasjes wilt kunnen hangen. Op deze manier hangen ze wel mooi laag. Er zijn vast nog betere oplossingen te vinden bij franse constructeurs uit de jaren '50.
Wim
Oh, ik was nog vergeten te vermelden dat het dragertje gefabriceerd wordt door Tubus, en die weten wel wat van dragers maken.

http://www.santosbikes.com/index.php/trekking-lite

Mocht blijken dat dit dragertje niet verkrijgbaar is, of toch te weinig belasting aankan, zal ik een Tubus Fly aanschaffen, maar dit minimalistische ontwerp sprak mij wel aan.
Dit is een ontwerp van santos zelf. deze drager is verkrijgbaar via een santos dealer.
Wim schreef: Er zijn vast nog betere oplossingen te vinden bij franse constructeurs uit de jaren '50.
Wim
Afbeelding

Hebie heeft ook iets wat er voor door moet gaan
Ja, maar lang niet zo elegant als de Santos drager...

Afbeelding

Ik las ergens op een ander forum iets over "een op buiging belaste vakwerkconstructie" ;)
secretaris4 schreef:Dit dragertje ziet er erg mooi, simpel, stevig, etc. uit, maar ik kan er nergens meer informatie over vinden. Bijvoorbeeld de naam van de drager en of de drager überhaupt te koop is, zonder een Santos aan te hoeven schaffen..

Ik kan uiteraard contact opnemen met Santos, maar misschien is er hier iemand die dat al gedaan heeft en de informatie met alle lezers wil delen.

Het gaat om dit dragertje:
Afbeelding
Ziet er mooi en clean uit, zeker op een raceachtig fietsje, maar gaan de toch licht meezwiepende tassen de achtervork niet raken, waardoor de laklaag tot op het aluminium zal wegslijten? Of wordt dat slim voorkomen? Anyways, ziet er zeker strak uit.
Afbeelding
Het probleem is volgens mij niet zozeer dat je oogjes nodig hebt op de staande achtervork (er zijn verschillende merken die dat standaard hebben, bv Koga Signature, Van Nicholas enz enz), maar wel dat die oogjes zo laag staan. Ik kan best geloven dat het een Tubus ontwerp is speciaal voor Santos want je zal niet rap een andere fiets vinden waar dit op past ! Andere constructeurs plaatsen hun oogjes hoger, om ook bagage bovenop mogelijk te maken.

De Tubus Fly als alternatief heeft anders ook wel zijn onhebbelijkheden in design, ik ben er momenteel op aan het studeren... Het probleem bij de Fly is het feit dat de standaard enkele connectie ervan uitgaat dat je die gauw nog wel even bij de sidepull remmen bijbevestigt... dubieuze designkeuze lijkt mij dat, net zoals op deze foto (en commentaar!) ook te zien is :

Tubus Fly bevestiging
Volgens mij past deze drager alleen op de Trekking Lite van Santos.
Vind het ook mooie design. Alleen teveel vorm over functie: volgens de santossite en de vakantiefietser kan jer max 10 kilo aanhangen: hele lichte tasjes dus! Overigens vind je op de Koga Vector een soortgelijke constructie.

Ipv een Tubus fly, kan je als je budget het toelaat een Tubus Airy overwegen.
Lichter en volgens Tubussite kan je er 30 kilo aanhangen. In die zin het extra geld waard, althans voor mij. En bevalt uitstekend (maar heb max 15/20 kilo achterop).

Succes
nins
jansenius schreef: De Tubus Fly als alternatief heeft anders ook wel zijn onhebbelijkheden in design, ik ben er momenteel op aan het studeren... Het probleem bij de Fly is het feit dat de standaard enkele connectie ervan uitgaat dat je die gauw nog wel even bij de sidepull remmen bijbevestigt... dubieuze designkeuze lijkt mij dat, net zoals op deze foto (en commentaar!) ook te zien is :

Tubus Fly bevestiging
Wat een gel*l, excusez le mot.

Als je meent dat je twee nokjes moet gebruiken omdat je er voor betaald hebt monteer je een Vega, en in de andere gevallen buig je een S-bocht in het stangetje
AB schreef:Afbeelding
Als ze echt gewicht in die tassen hebben zitten zijn de handen die de voorkant van de fiets aan de grond houden mooi weggephotoshopt :D
Die tassen zitten erg ver naar achteren. Dat krijg je als je ze zo laag wilt hebben.
Leon
Leon schreef:
AB schreef:Afbeelding
Als ze echt gewicht in die tassen hebben zitten zijn de handen die de voorkant van de fiets aan de grond houden mooi weggephotoshopt :D
afschattenderwijze moet je ongeveer 3.5 x het fietsgewicht in de tassen proppen om het voorwiel omhoog te krijgen.
Je kan ook zelf die gaatjes maken in je frame. Er is speciaal gereedschap voor waarmee je die dingen erin kan zetten. Je moet alleen niet een ultra licht frame hebben.
Ik vind het wel héél mooi en zou zoiets graag op mijn woon-werk fietsje hebben. :D

(Moest het passen)
Ik heb een e-mail gestuurd naar Santos voor meer informatie. Een automatisch gegenereerde reply deelde mij mede dat door de grote drukte het tot drie werkdagen kan duren voordat er een antwoord komt, wij wachten af...

Groeten,
Harmen.
Als je een fiets hebt waarop dit soort lichte drager hoort, dan is dat een fiets met een licht frame en slanke achtervorken. Daar zou ik nooit een gaatje in boren. Maar misschien denken de echte framebouwers daar anders over.
Wim
Ik weet dat zo niet, ik denk dat het om mijn ID works wel goed zou staan. :)
Ik had het niet over looks, maar of je frame er niet van naar de knoppen gaat. Natuurlijk staat het leuk op zo'n licht frame.
Wim