Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lekke exped matjes - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Lekke exped matjes

Met matjes kan je alle kanten uit, behalve en, en 'en' en. De luchtmatjes van Exped en NeoAir zijn licht, en comfortabel, maar leveren in op degelijkheid.
Wil je degelijkheid en licht zijn zoals ik, dan is een ProLite een goede oplossing.
Wil je degelijkheid en comfort, dan kom je al gauw uit op iets als de ProLite Plus.
Matjes die licht, compact, degelijk en comfortabel zijn, die ken ik niet.
jimvdberg schreef:Ja nu zie ik het, jammer. Er zijn meer merken dan Exped en Thermarest, maar hier op dit forum hoor je daar weinig over.
Nou bij het tatteljee hadden ze vroeger van die kleine koppelbedjes noemden ze het geloof ik, sliep prima, en goed te plakken als ze lek gingen. Om dan maar eens wat anders te noemen. Maar dat is lang geleden en ondertussen heeft het tattejee ook een andere eigenaar volgens mij dus ik weet niet wat ze nog hebben op dat gebied.
Ik ben ondertussen ook al aan mijn 3e Downmat in iets meer dan 2 jaar toe. De eerste was het oude model en had het bekende lekke ventiel, Bij de tweede ging van de zomer een naad tussen 2 banen kapot waardoor er in het midden van de mat een dikke bult ontstond. Ik ben benieuwd of het derde matje het langer dan een jaar volhoudt. Leuk, die 5 jaar garantie, maar ik heb liever een matje dat heel blijft. Ik gebruik het alleen maar om op te liggen en niet als stoel, dus dat kan het niet zijn.
Exped matje, 1 betalen 3 halen :lol:

wekt niet veel vertrouwen op voor de langere vakanties............maar slaapt wel lekker...en nu?
Ik heb inmiddels met de Zwerfkei contact opgenomen en vraag daarbij naast garantie ook vervanging van ons nog goede matje. Ik heb geen zin om dadelijk in de woestijn op de stenen te liggen als we nu al weten dat daarvan het ventiel ook niet deugt. Ben benieuwd.

Heel toevallig had Douwe de aankoopbon van 25-06-2008 bijna weggegooid vorige week en viste ik hem net op tijd uit de vuilnis. Over toevallig gesproken :wink:
geldt dit enkel voor de dons-matjes of heeft er iemand ook al een slechte ervaring met de Synmat 7 (basic)? Pas aangeschaft, vandaar :roll:
http://pacoutdoor.com/sleeping-pads
Geen idee wat de verkrijgbaarheid is voor Nederlanders..
Blanche schreef:Dit weekend lag Douwe beide ochtenden op de harde ondergrond in Groningen/Drente. We hebben hem in bad gehouden maar kunnen geen gat ontdekken.
En is Douwe al een beetje bijgekomen van die toch wat brute behandeling?

(Succes gewenst met het oplossen van de problemen!)

Carl
Robertjan schreef:http://pacoutdoor.com/sleeping-pads
Geen idee wat de verkrijgbaarheid is voor Nederlanders..
Ja, het zullen ook zeer goede matten zijn, net als de Exped. Maar hoe staat het met de duurzaamheid, dat is nu de hamvraag hier.
Robertjan schreef:http://pacoutdoor.com/sleeping-pads
Geen idee wat de verkrijgbaarheid is voor Nederlanders..
Mooi spul,

Maar alleen de 3 season mummie is zo licht(er) als(dan) een exped, bij 4 season ben je zwaarder en moet je met een mummie doen of met eentje van 2cm.

Maar ok niet iedereen maakt zich druk om gewicht/geld/ruimte/warmte. Maar uiteraard voor de wereldfietser is duurzaamheid erg belangrijk.

Er zit toch wel erg veel geld in de outdoor markt, moet het niet tijd worden dat dit sort producten wel gewoon goed werken? Voor de rest zijn de exped matjes toch wel erg lekker. De beste waar ik op heb geslapen in de laatste 20 jaar, dat dat ze leeg gaan lopen, therorest was wel eens lastig met de bulten maar leeg ging ie nooit.

Shane (die zijn exped gaat inruilen/verkopen voor dat hij 2 jaar op reis gaat)
Pacific Outdoor heeft wel een reputatie in matjes. Het idee van een dons gevulde mat is overigens niet nieuw maar al heel lang geleden uitgevonden door Stephenson (de DAM). Hij combineert dat met een slaapzak zonder onderkant.
Wim
jimvdberg schreef:Ja, het zullen ook zeer goede matten zijn, net als de Exped. Maar hoe staat het met de duurzaamheid, dat is nu de hamvraag hier.
Alles in de branche komt met ca. 1% retourpercentage m.b.t. garantie (retourpercentage in winkels is hoger i.v.m. ontevreden over de aankoop). Dat lijkt nu niet het geval met de Exped-matten, als ik kijk (inschat) hoeveel mensen er actief zijn op het forum, hoeveel daarvan er een Exped mat hebben gekocht, en hoeveel er problemen mee hebben.
Momenteel lijkt de Therm-a-Rest nog altijd beperkt terug te komen (≤ 1%), maar er werd een alternatief gevraagd buiten TAR en Exped om. En Pacific Outdoor maakt gewoon goede spullen, al vele jaren voor de kanovaarder. Hoe de matten momenteel zijn weet ik niet, maar het is een alternatief.
Ik heb (na de Exped downmat oud model te hebben gehad) dit jaar op twee vakanties afgelopen zomer de Exped synmat pump 7 gebruikt. Het nieuwste model met honigraat zakje en platte ventielen. Deze lijkt zeer degelijk. De platte ventielen zijn echt heel handig en lijken een stuk degelijker dan van die uitstekende kwartslag-draai ventielen zoals de oude modellen en ook Thermarest gebruikt.

De synthetische isolatie is gelijmd en kan dus niet loskomen of eruit komen zoals met de donzen versies. Ook zijn ze lichter en goedkoper. Het temp bereik is nog steeds zeer ruim en zal voor de meesten meer dan ruim voldoende zijn. Er zijn dus weinig tot geen argumenten om voor de down versie te gaan.

De mijne is dus ook nog niet lek geweest. Vaak lijken ze wel lek. Dan pomp je ze op als het nog warm is en tegen de tijd dat je gaat slapen lijken ze bijna leeg. Maar dat komt gewoon omdat koude lucht krimpt.
Blanche schreef:Ik heb inmiddels met de zwerfkei contact opgenomen en vraag daarbij naast garantie ook vervanging van ons nog goede matje. Ik heb geen zin om dadelijk in de woestijn op de stenen te liggen als we nu al weten dat daarvan het ventiel ook niet deugt. Ben benieuwd.

Heel toevallig had Douwe de aankoopbon van 25-06-2008 bijna weggegooid vorige week en viste ik hem net op tijd uit de vuilnis. Over toevallig gesproken :wink:
Een week later nadat we de mat ingeruild hadden, was de mijne lek tijdens het kamperen tijdens de huttentrektocht. :evil: Deze is inmiddels ook ingeruild. Over toevallig gesproken.... Volgens de Zwerfkei is het materiaal poreus en was het een sleche lading. Ik hoop maar dat deze lading dan wel goed is.
Onze nieuwe matten zijn nu ook binnen. We waren erg laat met het retouren, maar hebben nu binnen anderhalf week de nieuwe in huis. Perfecte service dus ook van Bergzeit.de
Hopelijk nu weer even 3 jaar weer geen lekke matjes!
Mochten er betere matjes op de markt komen dan houd ik me aanbevolen :-)

Gr!
Afgelopen zomer is mijn tweede matje ook kapot gegaan. Bekende recept: Ventiel vol veren.. Opvallend detail hierbij: Het betrof het nieuwe model. Volgens de importeur is dit het eerste matje van het nieuwe model wat hij retour kreeg met een defect. Natuurlijk was de garantieregeling weer van de bekende kwaliteit; gewoon zonder gezeur een nieuw matje.

We hebben Exped gevraagd of zij als vorm van 'sponsoring' ook deze service wereldwijd wilden leveren, mochten we onverhoopt met een kapotte mat te maken krijgen tijdens onze reis. Dit wilde de importeur helaas niet. Toch gaan de matjes mee op reis. We zijn benieuwd hoe ze het uithouden wanneer ze een jaar lang vrijwel continue gebruikt worden.
@ maarten:
maar als je op reis bent kunnen ze toch vervangende exemplaren naar een adres daar sturen? Wij waren ook van plan deze matten mee te nemen op langere reizen. Misschien dat de verkoper zelf dat niet zou willen, maar de fabriek wel? Wat zeiden ze dan precies?
Een vriend van ons heeft zijn matje ooit ingeruild in het buitenland bij een outdoorwinkel. Geen plrobleem. Mischien dat Harry Wagenaar zelf kan reagren op dit draadje?
Janneke schreef:@ maarten:
maar als je op reis bent kunnen ze toch vervangende exemplaren naar een adres daar sturen? Wij waren ook van plan deze matten mee te nemen op langere reizen. Misschien dat de verkoper zelf dat niet zou willen, maar de fabriek wel? Wat zeiden ze dan precies?
Hoi Janneke,
Over de verkoper niks dan lof (Sportief Tilburg) en over de afhandeling van Exped eigenlijk ook niet.
Alleen jammer dat Exped geen afspraak vooraf wilde maken mocht over een 'wereldservice', mochten we onverhoopt nog eens een akkefietje hebben met een matje in, laten we een zijstraat noemen... Oezbekistan...

De winkel waar we de matjes hebben gekocht heeft al wel gezegd dat ze met liefde en plezier meewerken aan een oplossing, mocht dat nodig zijn.
Ach zo.
Nou ja, mochten wij nog een lange reis gaan maken (wat zeker de bedoeling is) dan gooien we er maat wat optimisme in en duimen dat de matjes het volhouden (we hebben ze nu ook al 3 jaar, voordat ze pas kapot gingen, en toch erg veel gebruikt hadden). Desnoods vragen we iemand de matjes om te ruilen en naar ons terug te sturen. In principe is een winkel natuurlijk ook niet verplicht de transportkosten op die manier te betalen, wij moestn onze matjes ook naar Duitsland retouren op eigen kosten, dus kan me er ook wel weer wat bij voorstellen.
:-)