Additionally, paste this code immediately after the opening tag: belasting banden 20 inch - Forum Wereldfietser

belasting banden 20 inch

Wat is het gevolg voor een band als hij constant zwaarder belast wordt door het gewicht dat op de band drukt dan het maximum gewicht dat door de fabrikant wordt aangegeven?

Ik vind geen banden voor 20 inch wielen met een maximum gewicht boven de 90 kg (enkel één type marathon). Mijn gewicht + ligfiets is al 97 kg, en dan heb ik nog geen bagage meegeteld.

Verslijt de band gewoon sneller of kunnen er zich andere problemen voordoen?
Da's de maximale belasting per band die aangegeven wordt. 2 banden die 90kg kunnen dragen maken dat 180 kg het absolute max is (ervan uitgaande dat beide wielen evenzwaar belast worden.)

Dus geen enkel probleem voor jouw gewicht denk ik zo.
bartel160 schreef:Wat is het gevolg voor een band als hij constant zwaarder belast wordt door het gewicht dat op de band drukt dan het maximum gewicht dat door de fabrikant wordt aangegeven?

Ik vind geen banden voor 20 inch wielen met een maximum gewicht boven de 90 kg (enkel één type marathon). Mijn gewicht + ligfiets is al 97 kg, en dan heb ik nog geen bagage meegeteld.

Wellicht dat bij de Gentse Liggers of de lml http://groups.google.nl/group/ligfiets ook informatie kan geven
bartel160 schreef:Wat is het gevolg voor een band als hij constant zwaarder belast wordt door het gewicht dat op de band drukt dan het maximum gewicht dat door de fabrikant wordt aangegeven?

Op een ligfiets wil je voor niet een te iel bandje, anders rolt de band zo slecht (lees: ga je op je plaat) over kleine schuine richeltjes zoals bij inritten etc . Zo breed mogelijk en dan niet knalhard oppompen is een goed uitgangspunt
96kg voor fiets + fietser lijkt me normaal. Ik ken geen maximum gewicht voor fietsbanden, wel maximum druk. Overigens kan ik voor lichtlopende brede banden van harte de Vredestein Perfect Moiree 47-406 aanbevelen (of 54-406 maar dat moet wel passen). Schwalbe Marathon en Marathon Plus zijn wel iets steviger maar lopen ook vrij zwaar. (47-406 Marathon heb ik nog liggen thuis, ik doe er niks meer mee, wie ze wil hebben roept maar)
bast1aan schreef:Ik ken geen maximum gewicht voor fietsbanden, wel maximum druk. Overigens kan ik voor lichtlopende brede banden van harte de Vredestein Perfect Moiree 47-406 aanbevelen (of 54-406 maar dat moet wel passen). Schwalbe Marathon en Marathon Plus zijn wel iets steviger maar lopen ook vrij zwaar. (47-406 Marathon heb ik nog liggen thuis, ik doe er niks meer mee, wie ze wil hebben roept maar)
Bekende bandenfabrikanten geven in folders en op websites aan hoeveel wat hun betreft een band aan gewicht kan hebben. Dat is steeds per band, waarbij je dus rekening mee moet houden hoe de gewichtsverdeling is van de fiets (of driewieler etc.) waarvoor je de banden wilt gaan gebruiken.
Er zitten niet echt veel verrassingen in: bredere zwaardere banden, met veel karkas waardoor een hogere druk is toegelaten, mogen doorgaans meer gewicht hebben.
Leon