Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietstassen en schuiven Ortlieb Tubus - Forum Wereldfietser

fietstassen en schuiven Ortlieb Tubus

Als ik mijn fietstassen hang aan de tubus dan schuiven ze.
Of geldt dat niet meer als ze volbeladen zijn?
Dan moet je de ophanghaken zo afstellen dat ze aan een kant tegen een dwarstangetje aankomen, en in de andere richting gefixeerd worden door de haak aan de onderkant. Stel de boel zo af dat de tassen zo ver mogelijk naar voren hangen, maar niet zover dat je er met je hakken tegenaan komt.
Wim
jgense schreef:Als ik mijn fietstassen hang aan de tubus dan schuiven ze.
Of geldt dat niet meer als ze volbeladen zijn?
Als ze de ruimte hebben dan schuiven ze. Al je dat wil verhinderen moet je wat verzinnen, dus haken uit elkaar, klemmetje om de buis etc
Wim schreef:en in de andere richting gefixeerd worden door de haak aan de onderkant.
Het naar voren schuiven hou je niet tegen met de haak aan de onderkant. Als je dat doet gaat het - vooral door remkrachten - toch schuiven, waardoor de tas scheef gaat hangen en alle gewicht op één haak komt.
Het best regel je het door het afstellen van de haken.
Bij mijn Tubus Cargo moet de achterste haak van de Ortliebtas daarvoor op het laatste stukje van de drager, nog achter de laatste verticale stang.
Het best, voor de tas, is ook om de haken ze ver mogelijk uit elkaar te zetten.
Succes,
Leon
Je kunt altijd nog aan beide kanten twee tie rips om de buis doen waarbinnen dan de bevestigingshaak van je tas valt. Dan kan de boel ook niet schuiven.
Even voor de precisie: als je de klemmen naar uitsterste buitenkant schuift dan zitten ze niet meer evenwijdig aan het handvat en dat zou moeilijker afnemen kunnen bevorderen. Bovendien kun je het afsluit(klem)moertje dan nauwelijks meer aandraaien omdat je tegen de stang aan het uiteinde zit. Comprenez-vous?
Vooral op de low-riders van mijn fiets manifesteert zich dat probleem.
Het is dat ik er veel geld aan heb uitgegeven anders zou ik de Ortlieb classic voortassen allang in de container hebben gegooid. Dat ophangsysteem is niet perfect. Extra haken nodig omdat ze er anders afspringen bij weghobbels, vulstukjes die eruit vallen cq zoekraken. Ellendige dingen.
Ik zit op mijn nieuwe Tubus-dragers vooral met de gevolgen van het schuiven: afgesleten lak. Niet waar de klemmen van de tas aan de drager hangen, maar de delen waar de tas onder het fietsen tegenaan klepperen en de verf doen verdwijnen. Niet handig omdat het staal is en vroeger of later dus gaat roesten. Wat doen jullie hiertegen?
willem.m schreef:Het is dat ik er veel geld aan heb uitgegeven anders zou ik de Ortlieb classic voortassen allang in de container hebben gegooid. Dat ophangsysteem is niet perfect. Extra haken nodig omdat ze er anders afspringen bij weghobbels, vulstukjes die eruit vallen cq zoekraken. Ellendige dingen.
Dat vind ik een hele prestatie.
Heb je die vulstukjes er wel goed ingeklikt? Dit is even prutsen en kracht zetten maar dan zitten ze wel goed vast.

@Pedalero: Heb ik ook 'last' van. Gewoon even een stukje overspuiten/verfen en later evt. met tape omwikkelen.
Ipv. de vulstukjes heb ik flexibele slang met ty-rap's op de bagagdrager vastgezet, (rubber slang tegen het rammelen en slijten, en de ty-rap's gaan ook het schuiven van de tas tegen)

Afbeelding
Afbeelding

Omdat ik in de winter de tas dagelijks gebruik en het plastic ding (ei vormig bevestigingspunt onderaan de tas) op de plaats waar de tas de bagagedrager raakt, al vrij snel slijtage vertoonde, heb ik op de tas en bagagedrager rubber slang vastgemaakt.
Afbeelding
Afbeelding

Gideon
Bedankt. Ik heb nog een stuk tuinslang, daarmee zal ik eens wat gaan experimenteren.

Onderaan de bagagedrager, waar de haak van de tas om de bagagedrager gaat, heb ik al tape geplakt, maar dat bemoeilijkt weer het erop schuiven van die haak. Die tape beschadigt ook snel.
Ik doe altijd een spanbandje om mijn (volgeladen) tassen en de drager. Geen geschuif of gestuiter meer, alles lekker vast en dus stabiel. Ook geen irritante geluidjes waarbij je je voortdurend afvraagt wat er nú weer aan de hand is.
Ik herken dit probleem ook van de voordragers van mijn Santos. Ik heb het opgelost door zwarte gaffa-tape om de lowrider te wikkelen. Precies zoveel dat de haken niet meer rammelen en de tassen mooi stabiel hangen. (maar niet zoveel dat de tassen niet meer te verwijderen zijn. Kwestie van proberen.) De tape heeft naast het voordeel van de grotere diameter ook als eigenschap een stuk stroever te zijn dan het metaal, waardoor de tassen ook niet meer schuiven!
@RobbieN: Dat klinkt goed, gaffa tape. Maar wat is het eigenlijk en waar is het te koop?
Ik zie wel internetwinkels die het aanbieden. Maar heeft een dhz winkel het ook?
Groets, Yvon
RobbieN schreef:Ik herken dit probleem ook van de voordragers van mijn Santos. Ik heb het opgelost door zwarte gaffa-tape om de lowrider te wikkelen. Precies zoveel dat de haken niet meer rammelen en de tassen mooi stabiel hangen. (maar niet zoveel dat de tassen niet meer te verwijderen zijn. Kwestie van proberen.) De tape heeft naast het voordeel van de grotere diameter ook als eigenschap een stuk stroever te zijn dan het metaal, waardoor de tassen ook niet meer schuiven!
Ik heb hetzelfde gedaan deze zomer. Ik had dezelfde problemen als Willem beschrijft met de lowridertassen. Op slecht wegdek stuiterde de tassen constant van de drager. Net als Willem ben ik al een paar vulstukjes kwijtgeraakt. De gaffatape-oplossing werkt perfect. De tassen blijven nu keurig op hun plek zitten.
snowfreakyvon schreef:@RobbieN: Dat klinkt goed, gaffa tape. Maar wat is het eigenlijk en waar is het te koop?
Ik zie wel internetwinkels die het aanbieden. Maar heeft een dhz winkel het ook?
Groets, Yvon
De enige echte gaffa is van Nichiban. Er zijn wel veel (goedkopere) imitaties, maar die laten zich moeilijker/onnauwkeuriger afscheuren. Nichiban laat zich erg makkelijk in de breedte, maar ook in de lengte afscheuren. Daarom wordt het bij theater- en poppodia erg veel gebruikt. Superspul. Of het bij DHZ-winkels te krijgen is, weet ik niet. Wel bij muziekwinkels.
De tape van de Action kun je ook in twee richtingen afscheuren. Dus als de eisen niet zo hoog zijn en je wilt er voorl niet zuinig mee doen is dat ook prima spul. Ik gebruik het veel om dingen even vast te zetten en dat gaat goed. Het spul kleeft niet vreselijk hard en laat als je het geen week laat zitten geen plekken na.
Leon
Klopt, ik zeg ook niet dat dat niet kan. Heb zelf ook een rol van de Action, maar dat moet je voorzichtig afscheuren omdat het anders een kant op scheurt die je niet wilt. Nichiban scheurt nooit mis, ook niet als je dat met een woeste kop even snel doet. Daarentegen is de Action-gaffa wel tien keer zo goedkoop.
je kunt ook wat van die zwarte isolatie tape uit de doe 't zelf winkel halen, bij de electriciteit afdeling. Enig nadeel is wel dat 't na een tijdje er weer vanaf slijt en je dus opnieuw moet plakken. Maar met een rolletje kun je een aardige tijd vooruit. :wink:
TravelDuck schreef:je kunt ook wat van die zwarte isolatie tape uit de doe 't zelf winkel halen, bij de electriciteit afdeling. Enig nadeel is wel dat 't na een tijdje er weer vanaf slijt en je dus opnieuw moet plakken. Maar met een rolletje kun je een aardige tijd vooruit. :wink:

TRAVELDUCKTAPE :D