Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wanneer zijn voorbladen versleten? - Forum Wereldfietser

Wanneer zijn voorbladen versleten?

Is er een methode om de slijtage van de voorbladen te meten? Voor de ketting is er zo'n handig klein tooltje, bij versleten tandwielen achter merk je het vanzelf wel, maar hoe zit dat voor?
Ik dacht dat mijn voorbladen wel aan vervanging toe zouden zijn omdat de tanden tamelijk ongelijkvormig zijn, de een is puntig, de ander beslist niet. Echter bij de nieuwe bladen blijkt dat precies zo. Ik twijfel nu of het zin heeft de voorbladen gelijk met de ketting en de casette te vervangen.
Wie heeft goede raad?

Frank Bueters
frank bueters schreef:Is er een methode om de slijtage van de voorbladen te meten? Voor de ketting is er zo'n handig klein tooltje, bij versleten tandwielen achter merk je het vanzelf wel, maar hoe zit dat voor?
Ik dacht dat mijn voorbladen wel aan vervanging toe zouden zijn omdat de tanden tamelijk ongelijkvormig zijn, de een is puntig, de ander beslist niet. Echter bij de nieuwe bladen blijkt dat precies zo. Ik twijfel nu of het zin heeft de voorbladen gelijk met de ketting en de casette te vervangen.
Wie heeft goede raad?

Frank Bueters
Als de nieuwe ketting nog mooi rondloopt en er geen rare bramen aan de tanden zitten zal het nog wel meevallen. Als de ketting beweegt/ omhoog komt op de tanden als je hem onder spanning zet is er sprake van slijtage.

Voorbladen gelijk met het spul achter vervangen is wel snel, als dat nodig is heb je wel erg ver doorgerende met vesleten meuk. Normaal gaan de grotere tandwielen wel een paar beurten extra mee.
m-gineering schreef:
frank bueters schreef:Is er een methode om de slijtage van de voorbladen te meten? Voor de ketting is er zo'n handig klein tooltje, bij versleten tandwielen achter merk je het vanzelf wel, maar hoe zit dat voor?
Ik dacht dat mijn voorbladen wel aan vervanging toe zouden zijn omdat de tanden tamelijk ongelijkvormig zijn, de een is puntig, de ander beslist niet. Echter bij de nieuwe bladen blijkt dat precies zo. Ik twijfel nu of het zin heeft de voorbladen gelijk met de ketting en de casette te vervangen.
Wie heeft goede raad?

Frank Bueters
Als de nieuwe ketting nog mooi rondloopt en er geen rare bramen aan de tanden zitten zal het nog wel meevallen. Als de ketting beweegt/ omhoog komt op de tanden als je hem onder spanning zet is er sprake van slijtage.

Voorbladen gelijk met het spul achter vervangen is wel snel, als dat nodig is heb je wel erg ver doorgerende met vesleten meuk. Normaal gaan de grotere tandwielen wel een paar beurten extra mee.
Bramen zie ik niet. Ik ga het eerst eens met de nieuwe ketting op oude bladen proberen, eens kijken of de ketting omhoog komt.
Ik ben wel een beetje verbaasd dat nieuwe (LX) bladen zulke onregelmatig gevormde tanden hebben. Kunnen ze dat niet een beetje regelmatiger fabriceren of wordt er een hoger doel mee gediend?
Frank
frank bueters schreef: Ik ben wel een beetje verbaasd dat nieuwe (LX) bladen zulke onregelmatig gevormde tanden hebben. Kunnen ze dat niet een beetje regelmatiger fabriceren of wordt er een hoger doel mee gediend?
Frank
Daar geven ze een boel geld aan uit om dat zo te kunnen maken. Ook voorbladen (vooral het middenblad) hebben tegenwoordig ruimere en lagere tanden om de ketting beter af te laten schakelen (en nokjes om de ketting op te tillen voor het opschakelen)

Als je goed kijkt zie je ook dat de schakelposities tegen over elkaar zitten, en dat er een nokje op de binnenomtrek zit, dat als het goed is onzichtbaar achter de crank wordt gemonteerd
Zo versleten zoals deze? Hij is maar drie maanden gebruikt en de foto is genomen na mijn zware fietstocht in het Midden-Oosten in 1979. Ik heb met extreme hoogteverschillen te maken gehad. Deze voorbladen bewaar ik nog als herinnering en hem op de scanner gedaan.

Afbeelding
Martin E. van Doornik schreef:Zo versleten zoals deze? Hij is maar drie maanden gebruikt en de foto is genomen na mijn zware fietstocht in het Midden-Oosten in 1979. Ik heb met extreme hoogteverschillen te maken gehad. Deze voorbladen bewaar ik nog als herinnering en hem op de scanner gedaan.

Afbeelding
Wel mooi regelmatig, geen afgevlakte punten :lol:
Frank
een kettingblad is versleten als de tandjes scherp staan (zoals op bovenstaande foto een duidelijk voorbeeld te zien); idem voor cassette of derailleurwieltjes