Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tijdsdocument: Polen en Tsjechoslowakije in 1984 - Forum Wereldfietser

Tijdsdocument: Polen en Tsjechoslowakije in 1984

In 1984 fietste ik door Tsjechoslowakije en Polen. De Berlijnse muur stond stevig overeind en de koude oorlog leek nooit meer voorbij te zullen gaan. Het Oostblok was een gebied waar alles vreemd genoeg was om zonder vliegtuig toch het gevoel te hebben ver weg te zijn.
Fietsen was in die tijd dè manier van reizen als je geen geld en veel tijd had. De eerste mountainbikes kwamen net op de markt, maar verder was 'racefiets' de verzamelnaam voor alles waar tien of meer versnellingen opzaten. Mijn fiets, een snel versleten Gazelle Tour de France uit 1978, had net een dure operatie achter de rug en was nu voorzien van nieuwe wielen met aluminium velgen en een triple crankstel. Fietskleding was toen nog iets voor malloten met teveel geld: duizenden kilometers reed ik gewoon in een spijkerbroek op een hard leren zadel.

Zesentwintig jaar later vond ik in een stoffige doos het reisverslag dat ik toentertijd geschreven heb. Bovendien bleken de dia's die ik destijds had geschoten, nog in een redelijke staat te verkeren, met als eindresultaat dit tijdsdocument: http://www.keesswart.nl/fietsreportages/1984.htm.

Afbeelding
Wat een mooi document! De foto's, de sfeer, je fiets, geweldig.
keesswart schreef: Fietskleding was toen nog iets voor malloten met teveel geld: duizenden kilometers reed ik gewoon in een spijkerbroek ....
Ik had daar in 1975 al een oplossing voor. :D
Wielrenners reden altijd in een broek tot net boven de knieën. Nou dat kon ik ook. Een oude corduroy broek afknippen vlak boven de knieën, omzomen en je hebt een echte fietsbroek. Jammer genoeg heb ik er geen foto van! Beetje teveel opgeruimd.

Overigens een prachtig sfeerverhaal.

Peter
Geweldig! Ik ga het met plezier lezen.
Bedankt voor de moeite die je erin gestopt hebt en voor het delen.
Ik heb alleen even plaatjes gekeken, maar het is schitterend. Dat moet ik gaan lezen!
Jeetje wat leuk!!! :P
A very interesting travelogue over cycling in Eastern Europe, I definitely enjoyed reading it.

We first came across your site a couple of years ago when we were planning a trip to Scotland. Your story about cycling in Western Scotland was fun to read and gave a good impression of what it’s like to cycle there. As for your photos, they are excellent! My favorite of all your photos has to be, “zwarte weduwe ontmoet wereldfietser “ http://www.keesswart.nl/fietsreportages ... locale.htm
Grace Johnson schreef: As for your photos, they are excellent! My favorite of all your photos has to be, “zwarte weduwe ontmoet wereldfietser “ http://www.keesswart.nl/fietsreportages ... locale.htm
Mmmm doe mij die foto eronder maar. ' Edinburgh in optima forma.' :P
Tja net terug uit Schotland he :wink:
Kees, je hebt een ongelooflijk mooi document gemaakt van je Polen/Tsjechoslowakije reis 1984, dit is echt smullen voor ons wereldfietsers. Top!
Zo kijkend naar deze .... oude tijd. Vraag je je toch af, zouden we zo niet willen terug keren naar deze tijd toe? :roll:

Dan laat ik die Gazelle Tour de France wel even buiten beschouwing, anders is het antwoord natuurlijk nee. :lol: