Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ketting spannen bij Rohloff - Forum Wereldfietser

Ketting spannen bij Rohloff

Ik ben nu sinds ruim een jaar een bereider van een trekkingfiets met Rohloff naaf in combinatie met een excentrische bracket. Mijn vorige fietsen waren uitgerust met derailleurs. Ik was de laatste jaren echter niet meer tevreden over de prijs/kwaliteitverhouding van het Shimano schakelmateriaal, na zo’n 4500 km moest ik de ketting en cassette vervangen (wat voor XT een kleine € 90 kost) en na 9000 km ook nog de voorbladen erbij wat totaal zo’n slordige € 225 kost. Ik heb vroeger zo’n 20 jaar met een Gazelle met drieversnellingsnaaf gereden en daarmee nog nooit onkosten gehad, behalve natuurlijk een keer een nieuwe band en wat nieuwe spaken.
Ik heb me laten vertellen dat met een Rohloff naaf de ketting en tandwielen veel langer mee zouden gaan, omdat de ketting een rechte loop heeft.
De eerste ketting (fabrikaat Shimano) begon bij zo’n 2000 km al redelijk te slijten, ik moest hem toen al steeds vaker spannen en na 4200 km heb ik hem al moeten vervangen samen met het voortandwiel (fabrikaat Truvativ Stylo 38T), die was ook al helemaal op (de kwaliteit daarvan valt mij dus al heel erg tegen).
Het achtertandwiel van de Rohloff naaf heb ik kunnen omkeren waardoor ik nog een keer een ketting hierop kan gebruiken.
De tweede ketting (roestvrijstalen Wippermann 8-speed ketting van € 54) heb ik er nu ook alweer zo’n 2000 km op zitten en moet ik nu ook weer vaker spannen en wel om de 250 km (echt wel vaak dus, in mijn geval dus elke week, tijdens een fietsvakantie moet ik dus om de andere dag gaan spannen). Ik moet dit ook goed bijhouden omdat de liggers van de achtervork zeer dicht bij het trekkende part van de ketting liggen, zou ik het niet zo nauw nemen met de kettingspanning dan loop ik de kans dat de ketting bij een kuiltje in de weg tegen de liggende achtervorkpoot slaat als de ketting te slap gespannen is.
Ik vind zelf dat 1 maal in de week de ketting moeten spannen wel heel erg vaak, ik houd momenteel een staatje bij en noteer hierop het kettingonderhoud. Ik zou nu wel heel erg graag een kettingspanner willen gaan monteren (heb alleen volgens mij geen mogelijkheid hiervoor) omdat dat een heel hoop onderhoud wegneemt. Een kettingspanner heeft zelf natuurlijk ook onderhoud nodig en ook nadelen, maar in mijn geval scheelt het wel heel veel tijd.
Oorzaak van dit alles is natuurlijk de slechte prijs/kwaliteitverhouding van ketting en tandwielen tegenwoordig. Een dure roestvrij stalen ketting is gebleken zeker niet beter dan een goedkopere stalen en ik verwacht gezien de huidige slijtage dat deze ook niet veel langer dan zo’n 4500 km mee gaat.
Het is ook een fabeltje dat de ketting en tandwielen in combinatie met een Rohloff naaf langer mee gaan, ondanks dat ik de ketting zeer goed onderhoud en na een regenbui afdroog, schoonmaak en meteen weer van een nieuw dun laagje olie voorzie.
Ik heb nu wel een hele dure fiets gekocht (die moet ik eerlijk toegeven ook wel heel erg lekker rijd), maar ik heb hierdoor nu ook weer niet de fiets die ik had verwacht te kopen.

Wat zijn jullie ervaringen met een excentrische bracket en na hoeveel kilometers moeten jullie gemiddeld de ketting spannen? Heeft een van jullie ook plannen voor montage van een kettingspanner? Wat zijn de mogelijkheden/onmogelijkheden/voordelen/nadelen van een eventuele montage van een kettingspanner op een Idworx OffRohler?

Vincent
VincentM schreef: Ik heb me laten vertellen dat met een Rohloff naaf de ketting en tandwielen veel langer mee zouden gaan, omdat de ketting een rechte loop heeft.
bij een derailleur verdeel je de slijtage over meerdere tandwielen, en zolang de tandwielen nog vers zijn slijt de ketting ook minder snel
De eerste ketting (fabrikaat Shimano) begon bij zo’n 2000 km al redelijk te slijten, ik moest hem toen al steeds vaker spannen en na 4200 km heb ik hem al moeten vervangen samen met het voortandwiel (fabrikaat Truvativ Stylo 38T), die was ook al helemaal op (de kwaliteit daarvan valt mij dus al heel erg tegen).
truvativ staat niet echt bekend als de slijtagekampioen ;)
Het achtertandwiel van de Rohloff naaf heb ik kunnen omkeren waardoor ik nog een keer een ketting hierop kan gebruiken.
De tweede ketting (roestvrijstalen Wippermann 8-speed ketting van € 54) heb ik er nu ook alweer zo’n 2000 km op zitten en moet ik nu ook weer vaker spannen en wel om de 250 km
RVS is prima voor aanrechtbladen, maar als je zoals je schrijft plichtsgetrouw de oliespuit hanteert is het weggegooid geld voor inferieur materiaal. De roestvaste eigenschappen heb je niet nodig, en de slechte loopeigenschappen blijven
Wat zijn jullie ervaringen met een excentrische bracket en na hoeveel kilometers moeten jullie gemiddeld de ketting spannen? Heeft een van jullie ook plannen voor montage van een kettingspanner? Wat zijn de mogelijkheden/onmogelijkheden/voordelen/nadelen van een eventuele montage van een kettingspanner op een Idworx OffRohler?
Als er geen derailleuroor aan de pad zit is de kortste klap een los stalen oor onder de snelspanner klemmen en daar een kettingspanner aan schroeven, Dit werkt uiteraard niet meer met een kettingkast.

Ik denk dat je minder werk hebt als je goedkopere ketting (@15€ stuk) monteert en die eerder bij 1% verlenging (investeer in een Caliber) weggooit.
Ik heb dezelfde minder goede ervaring met slijtage van de ketting bij mijn nieuwe Santos van maart dit jaar. Bij 3100km moest ik de door Santos extra slijtvaste ketting al vervangen. De nieuwe ketting werd een Shimano CN-HG93 9-speed. Nu ben ik nog geen 2000km verder en gaat bij deze ketting de Parktool slijtage indicator 0,75% er ook al weer overheen. Het achtertandwiel is ook al behoorlijk afgesleten.
Nu deze eerste maanden kan ik ook de conclusie trekken dat de verhalen over minder slijtage van je ketting bij een Rohloff naaf naar het land van de fabeltjes verwezen kunnen worden.
Debet daaraan is volgens mij ook het feit dat de standaard achterkrans van de Rohloff (16 tanden) veel minder tanden heeft dan het bij mij meest gebruikte achterkransje in een cassette (20 tanden)

Waar ik verder in mijn naïviteit van beginnende Rohloff fietser met excentrische naaf tegenaan liep is het feit dat bij het spannen van de ketting de hele excentrische bus met trapaslager ongemerkt naar links kan verschuiven waardoor je het risico loopt dat je voorste kettingblad gaat aanlopen tegen je achtervork. Ik heb zo een aantal kilometers gereden voordat ik er pas erg in had waar dat vreemde geluid vandaan kwam als ik aan moest zetten bij een heuveltje. Gelukkig liep het blad alleen maar aan als ik veel kracht zette en ontdekte ik het vrij snel.
Idem hier, heb 2 dure slijtvaste kettingen versleten.. (16.000km)
Ook bij mij moet de ketting vrij snel aangespannen worden, iedere 3 a 4 weken..
Dan is een riem zo gek nog niet.. :|
Klein beetje tegengas:
De laatste 5 jaar 35000km gereden met 2 Rohloff kettingen, twee voorbladen en één 16T kransje (halfweg omgedraaid). Ik geef gul toe dat ik het materiaal wel 'op' rij - maar niet zodanig dat er problemen (zoals overschieten) komen. Spannen doe ik om de paar 1000km.
Nu heb ik een kersverse KMC-X1 liggen (en nieuwe tandwielen). Benieuwd hoelang die zullen meegaan.

Een slome woon-werkfietser die in alle omstandigheden fietst en de ketting niet echt veel reinigt,

Aniphys
Mijn rohloff ketting 1 maal per duizend kilometer ietsje. Ik hoor altijd dat de ketting bij een rohloff strak moet zijn (waarom eigenlijk?). Betekent dat ook dat hij los mag zijn?

Terzijde: mag een rohloff achtertandje ook 17 tands zijn? Dan ga je toch weer iets makkelijker een steile helling op.
Rob
Zijn die Rohloff kettingen nou echt zo slijtvaster? Jammer dat ze niet meer verkrijgbaar zijn.
Ik denk dat ik Martens aanbeveling aanneem en als de huidige ketting versleten is een goedkopere ga monteren. Over het voorkettingblad ben ik nog niet uit wat die moet gaan worden.
Ik heb ook wel met de gedachte rondgelopen om elke 1000 km het voorblad 90 graden te verdraaien, zodat het voorblad ook gelijkmatiger zal slijten en ketting en voorblad wellicht langer meegaan. Of sla ik hiermee de plank mis?
Ik heb met mijn vroegere Gazelle stadsfiets zo'n twintig jaar rondgereden zonder ook maar een ketting of kettingbladen te vervangen, daar zat natuurlijk wel een kettingkast omheen. En die had ook nog een zwaar stalen kettingblad. Waar is die tegenwoordige rommel eigenlijk van gemaakt? Aluminium?
Zijn er voor de moderne trekkingfietsen geen hardere stalen kettingbladen verkrijgbaar?

p.s. dank voor jouw vele wijze antwoorden op de vele gestelde vragen Marten!

Groeten, Vincent
VincentM schreef:Zijn die Rohloff kettingen nou echt zo slijtvaster? Jammer dat ze niet meer verkrijgbaar zijn.
Ik denk dat ik Martens aanbeveling aanneem en als de huidige ketting versleten is een goedkopere ga monteren. Over het voorkettingblad ben ik nog niet uit wat die moet gaan worden.
Ik heb ook wel met de gedachte rondgelopen om elke 1000 km het voorblad 90 graden te verdraaien, zodat het voorblad ook gelijkmatiger zal slijten en ketting en voorblad wellicht langer meegaan. Of sla ik hiermee de plank mis?
mij te veel werk ;)


Ik heb met mijn vroegere Gazelle stadsfiets zo'n twintig jaar rondgereden zonder ook maar een ketting of kettingbladen te vervangen, daar zat natuurlijk wel een kettingkast omheen.
:idea:

En die had ook nog een zwaar stalen kettingblad. Waar is die tegenwoordige rommel eigenlijk van gemaakt? Aluminium?
Zijn er voor de moderne trekkingfietsen geen hardere stalen kettingbladen verkrijgbaar?
Bladen zijn doorgaans van aluminium, maar dat is er in verschillende hardheden
Surly heeft een aantal stalen tandwielen voor singlespeeds, MIddelburn doet aan ceramisch gecoate tanden
Idworx gebruikt Middleburn bladen met een X1 ketting van KMC. Volgens Gerrit Gaastra schijnt die combinatie behoorlijk veel langer mee te gaan (maar ja, hoeveel langer is veel langer?). En langer meegaan betekent minder spannen.

Oh ja een Middleburn blad heeft een oneven aantal tandjes; daardoor zal het voorblad met het standaard 16 tands kransje minder snel slijten.
(stel je eens voor dat je 48 en 16 hebt, dat zal lekker slijten, goed voor de detailhandel :lol: )
Maar Gerrit zou Gerrit niet zijn als hij volgend jaar (2011) met een ander voorblad komt dat nog langer meegaat.
Nou, nog even en we mogen gaan geloven dat ferrodrive (met dank aan Marten voor de geweldige woordspeling) net zo lang meegaat als carbondrive. :evil:

Oh ja, op onze site staan trouwens filmpjes hoe je je ketting moet spannen, als je dat nog niet weet.
Ronald van der Perk schreef:De nieuwe ketting werd een Shimano CN-HG93 9-speed.
Als ik er een kan krijgen, koop ik voor mijn Rohloff-naaf natuurlijk een ketting die er uitdrukkelijk geschikt voor is (bijv. de Z610HX of de X1). Maar stel dat ik ergens in een of andere uithoek ben, waar ik alleen derailleur-kettingen kan kopen? Ik weet niet meer hoe, maar het idee heeft bij mij postgevat dat ik dan een 7/8-speed-ketting moet gebruiken. Is dat juist, of kan ik ook - of juist alleen - een 9-speed-ketting gebruiken?

Gerd
GerdC schreef:
Ronald van der Perk schreef:De nieuwe ketting werd een Shimano CN-HG93 9-speed.
Als ik er een kan krijgen, koop ik voor mijn Rohloff-naaf natuurlijk een ketting die er uitdrukkelijk geschikt voor is (bijv. de Z610HX of de X1). Maar stel dat ik ergens in een of andere uithoek ben, waar ik alleen derailleur-kettingen kan kopen? Ik weet niet meer hoe, maar het idee heeft bij mij postgevat dat ik dan een 7/8-speed-ketting moet gebruiken. Is dat juist, of kan ik ook - of juist alleen - een 9-speed-ketting gebruiken?

Gerd
Rohloffkransjes zijn gedimensioneerd voor smalle 'derailleurketting' Wat er aan de zijkant uitsteekt is on kritisch, dus waarom zou je dan geld uitgeven voor de gladdere afwerking van 9, 10 of 11 sp kettingen.

Als je niks anders kunt vinden doet een dikke & brede Red Star ketting van €1.50 het ook, maar die zal wel flink rammelen
Ik heb zelf een iDworx met nog zo'n oude EBB (ketting spannen met een tooltje) en begrijp jullie problemen niet zo. Ketting spannen is twee minuten werk. Zelfs mijn vrouw kan het. Ketting vervangen elke 1500km is 5 minuten werk. Ook dat kan mijn vrouw. Een simpele KMC X9 van €20,-
Elke 4500 km draai ik mijn tandwiel om is 5 minuten werk. (kan mijn vrouw niet, want daar heb je spierballen voor nodig), dus na 9.000km een nieuw tandwiel achter.
Mijn voortandwiel was van Truvatif. Die zijn inderdaad niet best en vervangen voor een TA tandwiel.
Vroeger was alles beter, zwaarder en moeilijker.
Met een Rohloff koop je een hoop problemen af!
Mijn nieuwe KMC-X1 staat na ongeveer 1000 km zo slap dat hij er af valt als ik de fiets op de zijkant leg. Tijd om bij te spannen. Ik heb zo'n vaag gevoel dat dat bij de eerdere Rohloff ketting minder snel hoefde (maar heb het niet bijgehouden).
Wim
Mijn Avaghon S28 heeft er nu 2300 KM opzitten sinds begin Juli.
De ketting is gespannen tijdens de eerste service beurt na ongeveer 500 KM.
Na 1800 KM fietsvakantie hangt hij weer erg slap. Dit is vrij normaal gok ik. Het is een Wippermann Intrax ketting.

De Avaghon heeft geen excentrische trapas, maar werkt met verstelbare uitvaleinden.
Ik neem aan dat ik een nieuwe ketting moet aanschaffen zodra de uitvaleinden niet verder naar achteren versteld kunnen worden?
Bas1988 schreef: Ik neem aan dat ik een nieuwe ketting moet aanschaffen zodra de uitvaleinden niet verder naar achteren versteld kunnen worden?
Als dat het criterium was kon je er af en toe twee schakels tussen uit halen en weer van voren af aan beginnen :roll:

Ik zou de ketting vervangen als die meer als 1% verlenging heeft, om dat te meten zijn er bv handige calibers te koop. Doe je dat netjes dan kun je wel 2 of 3 kettingen op je achtertandwiel verslijten voor dat dat vervangen moet.

Je kunt er ook voor kiezen alles aan gort te rijden, en door te trappen totdat de ketting doorslaat oid. Nadeel is dat de voor en achter tandwielen niet goedkoop zijn en een versleten aandrijflijn niet prettig trapt
geen flauw idee wat voor ketting en tandwielen er op de fiets van mijn vrouw: Santosfiets (Rohloffnaaf, exentrische trapas voor het bijstellen ketting) zitten, gewoon die Santos er op gezet heeft.
Zitten er nu 9000 kilometer op. 1 keer ketting wat bijgespannen. Fietst nog prima. De inschatting van de fietsenmaker (die heeft er voor doorgeleerd, denk ik dan maar) was dat de ketting pas voor de helft op was
Ik zou de ketting vervangen als die meer als 1% verlenging heeft, om dat te meten zijn er bv handige calibers te koop. Doe je dat netjes dan kun je wel 2 of 3 kettingen op je achtertandwiel verslijten voor dat dat vervangen moet.
Ik was vanmiddag even langs gegaan bij de fietsenmaker die inmiddels ook weer terug was van zijn vakantie, hij constateerde dat de oorzaak van het vele verplichte spanwerk een versleten Rohloff achtertandwiel is.
Ik heb met mijn eerste ketting ongeveer 4200 km gereden, de verlenging was net de 0,75% gepasseerd.
Hierna ketting en voorblad (was totaal versleten) vervangen en achtertandwiel omgedraaid op aanraden van de lokale.
Heb nu iets meer dan 2600 km gereden met de tweede ketting en nu blijkt het Rohloff tandwiel compleet versleten te zijn. Marten???
De tweede ketting is de 0,75% verlenging nog niet gepasseerd.
Ik fiets onder alle weersomstandigheden en smeer regelmatig, olie de ketting, laat het even intrekken en haal dan overtollige olie weg.

Ik zie na een jaar fietsen en zo'n 6800 km verder de voordelen nog niet! Behalve dan dat je in stilstand bij het stoplicht nog even lekker kunt terugschakelen!

Mijn ervaring inmiddels: hoe duurder de fiets die je koopt, hoe meer werk en onkosten je ermee krijgt.
Ik heb een beetje ..... van mijn aankoop :cry: , hij fietst wel heel lekker, maar de kwaliteit van de aandrijving tegenwoordig!

Vincent
VincentM schreef:
Ik zou de ketting vervangen als die meer als 1% verlenging heeft, om dat te meten zijn er bv handige calibers te koop. Doe je dat netjes dan kun je wel 2 of 3 kettingen op je achtertandwiel verslijten voor dat dat vervangen moet.
Ik was vanmiddag even langs gegaan bij de fietsenmaker die inmiddels ook weer terug was van zijn vakantie, hij constateerde dat de oorzaak van het vele verplichte spanwerk een versleten Rohloff achtertandwiel is.
Ik heb met mijn eerste ketting ongeveer 4200 km gereden, de verlenging was net de 0,75% gepasseerd.
Hierna ketting en voorblad (was totaal versleten) vervangen en achtertandwiel omgedraaid op aanraden van de lokale.
Heb nu iets meer dan 2600 km gereden met de tweede ketting en nu blijkt het Rohloff tandwiel compleet versleten te zijn. Marten???
De tweede ketting is de 0,75% verlenging nog niet gepasseerd.
Ik fiets onder alle weersomstandigheden en smeer regelmatig, olie de ketting, laat het even intrekken en haal dan overtollige olie weg.

Ik zie na een jaar fietsen en zo'n 6800 km verder de voordelen nog niet! Behalve dan dat je in stilstand bij het stoplicht nog even lekker kunt terugschakelen!

Mijn ervaring inmiddels: hoe duurder de fiets die je koopt, hoe meer werk en onkosten je ermee krijgt.
Ik heb een beetje ..... van mijn aankoop :cry: , hij fietst wel heel lekker, maar de kwaliteit van de aandrijving tegenwoordig!

Vincent
Hallo Vincent,

Ik begrijp dat niet. Nu 21.000 km gereden. Achtertandwiel vervangen door eentje met minder tandjes maar zeker niet door slijtage. Er is eigenlijk geen slijtage te zien.

Er moet wat anders aan de hand zijn. Wat?... weet ik niet.
Succes met je zoektocht.
Rob
Je kan afhankelijk van de verzetkeuze een stalen voortandwiel gebruiken met een goede ketting, X1, rohloff of hg7701 van shimano. Veel hangt ook af van de smering. Ik zelf zou iig niet kiezen voor een KMC gold, deze slijt echt te hard naar mijn ervaringen.
De fiets is geleverd met:
- Truvativ Stylo single speed 38t
- Rohloff 16t achterkettingwiel
- Shimano ketting

Feit is wel dat Idworx mij ook toegegeven heeft dat hun ervaring met de slijtage van het voorblad van Truvativ ook niet erg geweldig is.

Achterkettingwiel heb ik bij de tweede ketting omgedraaid, ketting is vervangen door een roestvrijstalen Wippermann Connex 8X1 en het voorblad door een 38t Blackspire.
En nu is het achterkettingwiel van Rohloff al compleet versleten terwijl ik overal lees dat die juist zo lang mee moet gaan.
Het valt mij wel op dat de ketting zeer ongelijkmatig slijt, bij spannen zoek ik zoals voorgeschreven het gedeelte van de ketting op wat het strakst gespannen staat en zorg dat de ik na spannen van de ketting dit part nog ongeveer 1 cm op en neer kan bewegen. Ik kan dan het gedeelte van de ketting dat het slapst gespannen ( lees het gedeelte wat het meest op en neer kan bewegen) gemakkelijk tegen de liggende achtervork duwen. Dit vind ik niet normaal.
Ik vraag mij ook af hoe dit zo kan, slijt het kettingwiel onregelmatig, of juist de ketting? Of is een kettingwiel tegenwoordig niet rond maar ovaal?

Moet ik nu alles compleet weer gaan vervangen???? Dure hobby dat fietsen!

Vincent