Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Winterfiets derailleurfiets ombouwen naar Alfine? - Forum Wereldfietser

Winterfiets derailleurfiets ombouwen naar Alfine?

De naam zegt het al. Ik heb een crosshybride die als winterfiets dienst zou moeten doen. Kan ik deze ongestraft ombouwen door er een alfine achterwiel in te doen? Ik zou dan graag de originele crank houden aangezien deze zit vastgelijmd... :?
Johojo schreef:De naam zegt het al. Ik heb een crosshybride die als winterfiets dienst zou moeten doen. Kan ik deze ongestraft ombouwen door er een alfine achterwiel in te doen? Ik zou dan graag de originele crank houden aangezien deze zit vastgelijmd... :?
Het kan, maar schiet je er veel mee op? Als de fiets vertikale padden heeft moet je een kettingspanner gebruiken en hou je een open ketting.
Het scheelt in elk geval grote hoeveelheden roest aan m'n overige 3-seizoenenfiets :wink:

Daarnaast scheelt het schoonmaakwerk en slecht schakelen als gevolg van een vieze ketting.

Ik zag dat een Alfine crank 45t heeft dus dan zou ik gewoon het 44t grote blad kunnen gebruiken? Of mis ik dan iets?
jep.
Hoeveel van die 8 versnellingen van die Nexus/Alfine denk je te gaan gebruiken? Waarom zou je geld uitgeven aan een hoop surplus tandwielen en wrijving?

Als je een vlakke woon-werk route hebt, en niet ziek, zwak en misselijk bent is één goede versnelling zat. De rest zit tussen je oren ;)

Of je het crankstel kunt handhaven ligt aan de te behalen ketinglijn. Het middenblad staat nu vermoedelijk al 6 mm te ver naar rechts
m-gineering schreef:Hoeveel van die 8 versnellingen van die Nexus/Alfine denk je te gaan gebruiken? Waarom zou je geld uitgeven aan een hoop surplus tandwielen en wrijving?

Als je een vlakke woon-werk route hebt, en niet ziek, zwak en misselijk bent is één goede versnelling zat. De rest zit tussen je oren ;)

Of je het crankstel kunt handhaven ligt aan de te behalen ketinglijn. Het middenblad staat nu vermoedelijk al 6 mm te ver naar rechts
De fiets zou dan ook worden gebruikt als veldrijfiets anders was een singlespeed wel goed geweest. Maar ik hoor het al. Het is beter om meteen een frame te zoeken met horizontale padden en bijpassende cranck te zoeken.
veldrijfiets met alfine? Is dat niet een beetje te zwaar voor aan de achterkant?