Hi even wat antwoorden op eerdere posten. Onze serie is het gevolg van de Al Gore's documentaire die een beeld geeft dat de wereld ten onder gaat. Wij dachten laten we eens researchen en kijken naar grote en kleine initiatieven van mensen die hun uiterste best doen om er een schonere wereld van te maken.
Terwijl we dit idee hadden kwam vriend Harry Kikstra met het verhaal dat hij van Alaska naar Ushuaia ging fietsen en bedachten we dat dit een mooie manier zou zijn om deze serie te laten zien. In eerste instantie hadden we het idee dit samen te produceren maar kwamen erachter andere ideeën hierover te hebben dus hebben we besloten onze eigen weg te gaan en Harry fiets nu lekker in Zuid Amerika.
De serie heeft niet met Mark te maken die fiets om records te breken en wat hem ook lukt. Wij wilden juist rustig door het landschap reizen en in contact komen met locals en laten zien wat de gevolgen zijn van het menselijk ingrijpen. Niet met een wijzend vingertje maar op een leuke en vlotte manier zodat het ook de jongeren generaties kan interesseren.
fietsjunks schreef:"Om met eigen ogen te zien, hoe het klimaat ervoor staat..."
Jaja...
We hebben geprobeerd geen oordeel te vellen of het goed of slecht gaat. We proberen te laten zien wat de fietsers gefilmd hebben. De fietsers zelf zijn allemaal mensen die hun beroep hebben in bescherming of behoud van natuur, dus veel achtergrond informatie een interview of statement kunnen maken.
Wij geloven erin dat je dingen zo goed mogelijk moet ontwerpen, inrichten en dat mensen niet snel concessies zullen doen op hun leven dus gebruik blijven maken van vliegtuigen en andere vervuilende zaken. Dus is het goed dat de luchtvaart industrie hier mee bezig is en vind ik persoonlijk dat we dit moeten stimuleren.
De luchtvaart industrie is bij mijn weten de nummer 4 vervuiler in de wereld. Vleesindustrie is de absolute nummer 1 en de luier en transport industrie komen hierna. Ik denk dat er een vertekend beeld in de wereld is ontstaan over de werkelijke vervuiler. Ben erg benieuwd naar de reacties over de serie en hoop dat jullie met veel plezier kijken.
@Blanche, dank voor plaatsen en @Sonali, leeftijd speelt altijd een rol maar was zeker niet een doorslaggevende factor. Wij hebben heel veel aanmelding gehad en zeer zorgvuldig geprobeerd de beste teams te selecteren. In het Noord team is gelijk in het begin een fietser vervangen omdat het toch niet goed verliep en het zuid team was uiteindelijk ook een tweede keus, dus het is enorm moeilijk de juiste keuze te maken. Ik ben zelf erg blij met het resultaat en de fietsers verdienen een enorme pluim voor hun gigantische inzet die ze hebben getoond.
Groetjes,
Milan (cameraman/producer)