Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schapenhekjes dijk Waddenzeekust Groningen - Forum Wereldfietser

Schapenhekjes dijk Waddenzeekust Groningen

Onlangs fietste ik vanuit Emmen naar Nieuw Statenzijl en bemerkte bij een barriere naar de dijk een hoop ergernis. Toen ik bij zo'n schapenrooster, vlak voor de waddenzeedijk aankwam, nabij Hongerige Wolf, hoorde ik een aantal oudere fietsers mopperen over de slecht toegankelijke toeganghekjes tot de dijk. Wat is het geval: er is een rooster met daarvoor een hek, dat permanent is afgesloten door de schapenboer. Daarnaast is een fietsershek, bestaande uit stangen die je toelaten tot een benarde ruimte boven een rooster. Het betreft een kwart draaibaar metalen hek. Een normale fiets past nauwelijks tussen de 2 beugels van het hek, laat staan als je tassen hebt, zoals ik. Tijdens het doorworstelen door de stangen, kan je fiets beschadigd worden, omdat als je het ene deel opent, het andere achter je sluit. Wie kent dergelijke metalen hekken en wat zijn jullie ervaringen c.q. kritieken op dergelijke hekken?

P.S. de route Scheemda, Nieuwolde, Finsterwolde, Ganzendijk, Hongerige Wolf, Nieuw Statenzijl, Nieuwe Schans(foto van gebouw Jans Pommerans...uit..... genomen), Bruineschans, Bellingwolde in het uitsterste noordoostelijke puntje van dit land is prachtig en zeer aan te bevelen.
Hoi Dries, ik fiets zelf ook regelmatig in die buurt, kom uit Winschoten zodoende. Meestal negeer ik de schapenhekjes en til ik mijn fiets gewoon over het grote hek heen.

De oplossing zou m.i. zijn de hekken vervangen door andere modellen waarbij je gewoon een 'deurtje' hebt die volledig open en dicht kan. Dat is het simpelste en met een wildrooster erbij denken de schapen er heus niet aan om van de gelegenheid gebruik te maken en te ontsnappen.
paul1987 schreef:Meestal negeer ik de schapenhekjes en til ik mijn fiets gewoon over het grote hek heen.
Ben jij zo groot Paul en ook zo sterk dat je fiets met zware fietstassen over dat 1.40 meter hoge hek kunt tillen? :o Ik ben maar 1.76m. :cry:
Waarom zou de wegeigenaar(Rijkswaterstaat/gemeente Oldambt), ondanks dat de ANWB-paaltjes routes aangeven door en achter het hek, zulke ondingen hebben geplaatst, waar mensen zich aan ergeren. :evil:
ik loop tegen de 1.90 mtr aan. Maar ik haal natuurlijk wel eventuele fietstassen eraf muv de stuurtas en wanneer ik maar 1 achtertas bij me heb. :P
De tassen....niet bij stilgestaan. Dat is inderdaad mogelijk, maar ik heb altijd een hekel aan ongewenst oponthoud tijdens zo'n rit en wil graag zo snel mogelijk verder gaan.
Winschoten....mooie oude, herkenbare gebouwen....Hotel de Nederlanden, restaurant bij het spoor voor afrijden rij-examen(1968).
Die hekjes zijn inderdaad vervelend. Zeker met tassen aan je fiets. Kan Marten Gerritsen (uit Groningen) geen ontwerp maken voor een fietsvriendelijk hekje? Of wellicht heeft Martin uit Westernieland een geniaal idee?

Een tweede ergenis is de schapenpoep op deze paden.
bert sitters schreef:Een tweede ergenis is de schapenpoep op deze paden.
Shit happens!

Afbeelding
Tijdens mijn ronde van Nederland vorig jaar was er een pad in Friesland vlakbij Oudebildzijl (dacht ik) waar het wegdek uit praktisch niets anders bestond dan schapeschijt. :P Het enige wat ik toen dacht was dat ik daar mijn pauze niet ging houden, ik kan me er niet aan ergeren.
bert sitters schreef:Die hekjes zijn inderdaad vervelend. Zeker met tassen aan je fiets. Kan Marten Gerritsen (uit Groningen) geen ontwerp maken voor een fietsvriendelijk hekje? Of wellicht heeft Martin uit Westernieland een geniaal idee?

Een tweede ergenis is de schapenpoep op deze paden.
Ik denk dat een kudde I-Sheep meer kans maakt. Electrisch aangedreven grasmaaiers met gps navigatie, synthetisch bontje en computersgestuurde blaatfunctie. Kunnen de hekjes gewoon open blijven staan, en de mogelijkheden voor subsidie lijken me ook ruimer
m-gineering schreef:
bert sitters schreef:Die hekjes zijn inderdaad vervelend. Zeker met tassen aan je fiets. Kan Marten Gerritsen (uit Groningen) geen ontwerp maken voor een fietsvriendelijk hekje? Of wellicht heeft Martin uit Westernieland een geniaal idee?

Een tweede ergenis is de schapenpoep op deze paden.
Ik denk dat een kudde I-Sheep meer kans maakt. Electrisch aangedreven grasmaaiers met gps navigatie, synthetisch bontje en computersgestuurde blaatfunctie. Kunnen de hekjes gewoon open blijven staan, en de mogelijkheden voor subsidie lijken me ook ruimer
En........ een I-Sheep poept niet :wink: :wink: :wink: !
Sheep en hun poep...mij deert het niet.
Net een grote dosis gehad in Schotland. Daar werken ze met veeroostersen/of met grote hekken die je dan dicht moet doen. Maar ergens heb ik een donkerbruin vermoeden dat dat laatste niet gaat werken in Nederland.
Ik heb vorige zomer de hele friese kust afgefietst en als je echt langs de dijk gaat hebben ze daar ook heel veel schapen en schapenpoep... leuk als je geen spatbord op je voorwiel hebt :lol:

Maar daar hebben zin inderdaad van die klaphekjes. Die trouwens ook niet heel fietsvriendelijk zijn (er zat in de meeste gevallen een hele sterke veer op... niet zo fijn voor je achterlicht en achtertassen). En het feit dat we elke kilometer weer zo'n hekje hadden maakte het er ook niet beter op. Maar die draaihekjes lijken me inderdaad helemaal een aanfluiting. Misschien een aantal mensen verzamelen die er last van hebben en dan bij de gemeente aankaarten? of bij de ANWB. Ik neem aan dat de hekjes geen privé eigendom van de boeren zijn?
Schapen- of andere poep kan mij ook niet deren. Liever zo'n natuurlijk product dan een niet werkbaar, kunstmatig aangebracht hekje.
Trouwens waarvoor zijn die hekken noodzakelijk? Er liggen zeker 2 meter lange en brede roosters onder, Voor bestuurders van auto's is een bord met zwerfkei voldoende om ze tegen te houden, hoop ik.
bert sitters schreef:Die hekjes zijn inderdaad vervelend. Zeker met tassen aan je fiets. Kan Marten Gerritsen (uit Groningen) geen ontwerp maken voor een fietsvriendelijk hekje? Of wellicht heeft Martin uit Westernieland een geniaal idee?

Een tweede ergenis is de schapenpoep op deze paden.
Ik ken de fietsroute langs de dijk in de omgeving van de Dollard niet. Afgelopen week fietste ik nog langs de zeedijk ten noorden van mijn dorp. Overal open hekken, wel met veeroosters erin, dus voorzichtig. Er staan ANWB-paddestoelen van Lauwersmeer tot de Eemshaven. Hte gaat om het fietspad onderaan de dijk aan de landzijde.
Martin E. van Doornik schreef:
bert sitters schreef:Die hekjes zijn inderdaad vervelend. Zeker met tassen aan je fiets. Kan Marten Gerritsen (uit Groningen) geen ontwerp maken voor een fietsvriendelijk hekje? Of wellicht heeft Martin uit Westernieland een geniaal idee?

Een tweede ergenis is de schapenpoep op deze paden.
Overal open hekken, wel met veeroosters erin, dus voorzichtig. Er staan ANWB-paddestoelen van Lauwersmeer tot de Eemshaven. Hte gaat om het fietspad onderaan de dijk aan de landzijde.
Dat is op de routeTermunten tot Nieuw Statenzijl ook het geval. Echter om tot de dijk onderaan toegelaten te worden moete je evenals eruit gelaten te worden, zo'n "tuimel"hek(metaal) doorklieven en voor fietsen met tassen is dat moeilijk te doen. Ik doel op beschadigingen voor en achterverlichting etc.. De tussenliggende hekken in de weg onder de dijk staan allemaal open. Boven op de dijk kom je om de 500 meter gaas tegen waar je slechts met een opstapje overheen komt. De fiets moet je daar overheen tillen.
DriesBa schreef:
Martin E. van Doornik schreef:
bert sitters schreef:Die hekjes zijn inderdaad vervelend. Zeker met tassen aan je fiets. Kan Marten Gerritsen (uit Groningen) geen ontwerp maken voor een fietsvriendelijk hekje? Of wellicht heeft Martin uit Westernieland een geniaal idee?

Een tweede ergenis is de schapenpoep op deze paden.
Overal open hekken, wel met veeroosters erin, dus voorzichtig. Er staan ANWB-paddestoelen van Lauwersmeer tot de Eemshaven. Hte gaat om het fietspad onderaan de dijk aan de landzijde.
Dat is op de routeTermunten tot Nieuw Statenzijl ook het geval. Echter om tot de dijk onderaan toegelaten te worden moete je evenals eruit gelaten te worden, zo'n "tuimel"hek(metaal) doorklieven en voor fietsen met tassen is dat moeilijk te doen. Ik doel op beschadigingen voor en achterverlichting etc.. De tussenliggende hekken in de weg onder de dijk staan allemaal open. Boven op de dijk kom je om de 500 meter gaas tegen waar je slechts met een opstapje overheen komt. De fiets moet je daar overheen tillen.
Dries heb jij contacten met de afdeling Goningen van de Fietsersbond?
Tja, onze dijken zijn nou eenmaal niet aangelegd voor fietsers. Ik zou zeggen: leg je erbij neer en neem de hekken zoals ze bedoeld zijn... Ja, ik fiets er regelmatig. (Zonder tassen, overigens..). Ik denk dat de hekken zijn bedoeld om "percelen" aan te wijzen waar verschillende veehouders hun dieren kunnen laten grazen. De schapen zijn een milieubewuste manier van dijkverzorging; het is HUN domein. De poep wordt pas echt erg op een warme en windstille dag. De penetrante geur is dan echt niet uit te houden..... Tip: als je langs de dijk gaat fietsen, kies dan een dag uit met matige westen- of oostenwind. Met wat moed, beleid en trouw zijn de hekjes wel te nemen, overigens. De route langs de dijk is wel de moeite waard; je fietst echt langs de rand van het vasteland van Nederland en zo VOEL je dat ook.
[quote="bert sitters
Dries heb jij contacten met de afdeling Goningen van de Fietsersbond?[/quote]
Neu, ik woon in Drenthe, maar mijn aanvangsberichtje was, gelet op de mopperende bejaarde fietsers voor mij en m'n eigen ervaring, ook maar een opniërend berichtje?
Voor klachten over die vermaledijde hekken kan men terecht bij Waterschap Noorderzijlvest. Deze instantie heeft de Groninger zeedijken onder z'n beheer. Ik ken dit pand, omdat ik jarenlang op een drukkerij ernaast heb gewerkt en vaak bij Noorderzijlvest binnen ben geweest. Het staat schuin achter het ijsstadion Kardinge.

www.noorderzijlvest.nl
Ik snap het probleem niet zo goed. Afgelopen week hebben we tussen Kleine Huisjes en Lauwersoog onderaan de dijk gereden (wij dachten dat we bovenlangs konden, maar dat bleek niet te kunnen). Met optocht van fietstassen en kinderkar konden we prima door dat hek heenkomen. En de schapenpoep stoorde mij ook niet.

Moet er wel bij zeggen dat we met zijn vijfen aan het fietsen waren, dus dan kun je elkaar helpen.

Naschrift: het lijkt er op dat Dries andere hekken had dan wij. Tussen al die schapen door rijden vond ik wel een grappige ervaring.