Additionally, paste this code immediately after the opening tag: alu stuur/stem vervangen? - Forum Wereldfietser

alu stuur/stem vervangen?

Quote roseversnad:
"Veiligheidshalve moeten aluminium stuurpennen en sturen op zijn laatst na 2 jaar of 5000 km worden verwisseld. Na een valpartij moeten deze onderdelen direct worden vervangen."

Moet ik hier veel waarde aan hechten of is dit indekken tegen schade claims?
Ik heb 2 fietsen met alu stuur en stem.
Beide combo's zijn meer dan 2 jaar oud, hebben meer dan 5000 km's gemaakt en zijn ook weleens onderuit gegaan.
Kan ik mijn alu stuur/stem nog vertrouwen of kan ik ze beter vervangen?

Ik ken alleen hele zware goedkope stalen sturen/stems.
Zijn er lichtgewicht stalen alternatieven voor alu sturen/stems?

Alle reacties zijn welkom.
gerrit van Wijk
Hoi Gerrit,
Ik schat dat van van de 10 miljoen fietsen in Nederland er ongeveer nul op deze manier onderhouden worden.
In de praktijk kun je al blij zijn als mensen geen kinderzitjes op aluminium stuurpennen monteren,
Als het echt zo gevaarlijk zou zijn was ik al lang dood geweest.
Waarmee ik niet ontken dat een afbrekend stuur erg gevaarlijk is - ik moet mezelf hier natuurlijk net zo goed indekken als Roseversand :)
Groetjes,
Leon
gvw schreef:Quote roseversnad:
"Veiligheidshalve moeten aluminium stuurpennen en sturen op zijn laatst na 2 jaar of 5000 km worden verwisseld. Na een valpartij moeten deze onderdelen direct worden vervangen."

Moet ik hier veel waarde aan hechten of is dit indekken tegen schade claims?
Ik heb 2 fietsen met alu stuur en stem.
Beide combo's zijn meer dan 2 jaar oud, hebben meer dan 5000 km's gemaakt en zijn ook weleens onderuit gegaan.
Kan ik mijn alu stuur/stem nog vertrouwen of kan ik ze beter vervangen?

Ik ken alleen hele zware goedkope stalen sturen/stems.
Zijn er lichtgewicht stalen alternatieven voor alu sturen/stems?

Alle reacties zijn welkom.
gerrit van Wijk
Waarschijnlijk is dat stukje een jaar of 10 geleden geschreven (weet ik natuurlijk niet zeker). De techniek is gelukkig al veel verder. Op dit moment kan je zonder problemen alu onderdelen gebruiken. Met mij stuurpen heb ik 64.000 kilometer gefietst.......geen enkel probleem.
Maar natuurlijk is één enkele ervaring nog geen regel.
Op dit moment zijn bijna alle stuurpennen, stem en sturen van auliminium. Voor zover ik weet zijn daar geen enorm grote structurele problemen mee.
Na 5000 kilometer vervangen lijkt me echt onzin. Een beetje vakantiefietser fietst dat in 2 à 3 maanden.....als al die vakantiefietsers alu onderdelen gaan vervangen na 2 maanden dan ga ik nú een winkeltje beginnen met alu sturen, stuurpennen en stem's.

Groet,
Marco

Ik voel me gerust gesteldt en blijf mijn oude spulletjes gebruiken.
Bedankt voor de reacties.

Alles wat stuk kan gaan zal ooit een keer stuk gaan, zeker als het van aluminium is. Zelf heb ik laatst een alu stuurpen van onze tandem met pensioen gestuurd omdat het ding was begonnen te kraken en veel meer meeboog dan eerst.... Een tandem is heel wat anders dan een gewone fiets, maar de wereld rond fietsen is ook niet heel gewoon. In de praktijk zou ik me overigens niet teveel zorgen maken, tenzij je een val gemaakt hebt of zo.
Overigens maakt Nitto prachtige stalen stuurpennen voor wie geld teveel heeft:
http://www.rivbike.com/webalog/handlebars_stems_tape/
Lekker fietsen maar,
Wim