Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietskar kopen... Wat een moeilijke keuze! - Forum Wereldfietser

Fietskar kopen... Wat een moeilijke keuze!

Hallo Allemaal, Net aangemeld op het forum op de hoop dat jullie me kunnen bijstaan met de keuze voor een fietskar. Ik vind het echt moeilijk omdat ik de kar ook wil kopen om volgend jaar op fietsvakantie te gaan. Helemaal omdat ik nog geen ervaring heb met hoeveel ruimte alles in beslag neemt. Zo heb ik bv een slaapmat van 10cm dik (nodig voor mijn rug) en die neemt al gauw 66x28 en 3 kg in beslag. Nou ja in ieder geval nog geen idee dus wat er allemaal bij komt kijken, maar ik wil toch alvast de kinderkar aanschaffen omdat ik deze ook voor dagelijks gebruik wil.

Ik twijfel tussen:

Chariot Cougar 2: Lijkt me de beste kar wat betreft comfort voor mijn zoon, en de wegligging lijkt me beter. Maarrrrrr volgens mij kan er niet zoveel extra bagage in. Volgens de specificaties mag je max. 4kg in de achterzak stoppen. Past dan mijn mat en de spullen van mij zoon er dan nog wel in!

Burley Solo ST 2010: Deze heb ik nog niet in het echt gezien, maar zo van horen zeggen gelijk aan de D'light alleen smaller. Dus hoe zit het dan weer met de extra ruimte voor bagage? Hij is wel super licht 9.6kg! Moeilijk hoor...

Burley D'light model 2010: Ook een mooie kar en een berg aan extra ruimte. Deze lijkt me weer minder comfortabel voor mijn zoon en is ook een kilootje zwaarder dan de Chariot Cougar.

Pfff ik kom er niet uit! Alle mooie, handige tips en verhalen zijn welkom!
Het is voor mij al weer enkele jaren geleden, maar wat mij van het fietskar traject is bijgebleven is toch wel dat het van belang is een kar te kiezen die veel zithoogte heeft. Het ene kind is langer dan het andere, maar rond een jaar of vijf zijn ze er wel uitgegroeid. Dan kunnen ze heus nog niet goed zelfstandig fietsen, en op een aanhangfiets of zo vallen ze ook nog snel in slaap. Kortom, je wilt een kar waar ze nog op relatief oude leeftijd in kunnen. De Winther Dolphin XL is de hoogste voorzover ik me herinner. Comfort heeft veel te maken met de banden. Monteer in plaats van de standaard rommel Schwalbe Big Apple banden (liefst 60 mm, maar anders 50 mm) en pomp die niet hard op.
Er zijn overigens ook veel lichtere en compactere comfortable matjes. Een 9 cm dikke en loei comfortabele Exped Synmat 9 DLX weegt 1160 gram en is opgevouwen 27x16 cm. Het kunstje van succesvol kamperen met jonge kinderen is om heel weinig mee te nemen. Dnek aan niveau rugzakkamperen. Dat weegt minder, en wordt minder snel een chaos.
Veel plezier, ik vond het heel leuk.
Wim
Ik weet niet van waar je bent, maar als je verschillende fietskarren eens onder 1 dak wil zien en vergelijken, moet je misschien eens gaan kijken bij www.fietskarinfo.be (ligt iets boven Antwerpen).

Zelf hebben wij een Dolphin Winter gehad, en wij vervoerden daar zelfs onze TWEE jongetjes in ! Weliswaar enkel voor kleine tochtjes bij ons de buurt en voor woon/schoolverkeer.

Dolphin moet zowat de duurste op de markt zijn, maar gaf ons een heel stabiel en stevig gevoel. We kochten hem wel tweedehands, dat scheelde een pak ! enne... verkochten hem na 3 jaar gebruik voor dezelfde prijs weer door 8) .... die bakjes zijn erg gegeerd...
Deze http://www.croozer.nl/ bevalt hier prima! Stevig, goed en niet zo duur.
En erg populair in mijn omgeving;zowel voor langere tochten als huis-tuin-keuken-gebruik.
Wij hebben de Burley D'light. Hierin passen makkelijk twee kinderen en kan er ook nog vele bagage mee achterin.

Deze is juist zeer comfortabel, omdat het geen harde bak/onderkant heeft en de kinderen dus in een stoffen zitting hangen en daardoor goed mee veert. Dit is een groot voordeel t.o.v. karren met een harde bak zoals de Dolphin.
Verder zijn de wielen uitwendig, waardoor er genoeg ruimte is om Big Apple 60mm banden te monteren. Hierdoor is de kar extra comfortabel.
Zo bedankt zover allemaal voor de tips. De dolphin is wel aan de prijzige kant. De types die ik heb gesorteerd komen niet boven de 600 euro nieuw en dat is toch echt wel de max. Van die banden is ook goed te weten en nu ik het zo hoor eigenlijk wel logisch om die te upgraden.

Wim: Wauw, goed man die SynMat 9 Pump DLX! Die ga ik zeker even testen ergens.

jansenius: Beetje ver, ik ben nog op zoek naar een showroom ergens in de buurt van Zeist of zo.

Spinnetje: Croozer leek mij in eerste instantie wel ok. Alleen las ergens op internet van 2 personen met een croozer waar het wiel van was afgebroken. Dat heeft mij eigenlijk afgeschrikt waardoor ik toch een iets duurder model wil van een gerenommeerd merk.

JesseL: Dat netje leek me zo slapjes, misschien heb je wel gelijk je zit dan inderdaad wel luchtig. En hoe gaat het dan met slapen?
Heb jij toevallig ook de solo gezien? Heb je daar bijna net zoveel bagageruimte in?
Met slapen gaat erg goed. Wij zijn net terug van een weekje Drenthe en onze jongste van ruim anderhalf sliep er zeer goed in. Ze sliep vaak al voordat we vertrokken. Het kan soms handig zijn iets naast haar te leggen ( b.v. slaapzak of matje) als ze alleen zit. Zodat ze er lekker tegen aan kan liggen met haar hoofd, maar dat geldt voor alle fietskarren. Met z'n tweeën kunnen ze tegen elkaar aan leunen of tegen de zijkant. De Solo is volgens mij redelijk vergelijkbaar, maar iets smaller. Je zal dus nog steeds wel redelijk wat ruimte achter hebben.

Ik Exped syncmat pump 7 regular. En die ligt al heel comfortabel. Scheelt weer redelijk wat ruimte en gewicht t.o.v. de 9 deluxe. Dus ook die zou ik eens uitproberen.