Additionally, paste this code immediately after the opening tag: voorband - achterband - slijtage - Forum Wereldfietser

voorband - achterband - slijtage

De Marathon plus achterband van onze tandem, die ietsje ouder is dan t zelfde type voorband, vertoont zichtbaar meer slijtage dan de voorband. Ik denk dat met voor zo'n 4000km is gereden, met achter een 2500 a 3000. Voor is het profiel middenop nog enkele mm diep, achter nog maar 1mm.

Wat is wijsheid:
- voor en achter omwisselen (achter heeft tenslotte meer te lijden dan voor, zeker met tandem + karretje + bepakking)
- een nieuwe band voor en voorband naar achter
- of t lekker zo laten en komende vakantie (3 weken Ierland, zo'n 1000km) nog mee door rijden (reserve vouwbandje gaat sowieso mee).

Wat is ueberhaupt een te verwachten kilometrage voor een dergelijke (toch wel kwaliteitsband) op een tandem?

Roef
Achterbanden slijten twee a drie keer zo snel als voorbanden, en allebei gaat harder op de tandem. De oude wijsheid is dat je de nieuwe band aan de voorkant monteert, want als de voorband klapt kun je een gemene val maken. Belangrijker dan profieldiepte is overigens de toestand van de wangen. Zelf vervang ik banden relatief snel. Ik heb geen zin in lekke banden (die krijg je ineens steeds vaker als de band versleten raakt), en nog minder in klapbanden omdat het karkas het begeeft.
Hadden jullie zoveel lekke banden dat je echt de Marathon Plus nodig had? Een gewone Marathon rolt zoveel lekkerder. O ja, en ik zou op de tandem bij nieuwe banden de breedste maat monteren die mogelijk is, vanwege het hogere draagvermogen. Bij onze 26 inch tandem zijn we destijds van 1,5 inch (Panaracer Highroad) naar 1,75 inch (Panaracer Pasela) naar 2 inch (gewone Marathon) gegaan.
Willem
Wim schreef:De oude wijsheid is dat je de nieuwe band aan de voorkant monteert, want als de voorband klapt kun je een gemene val maken.
In dat kader is net natuurlijk ook nuttig om het zeker ter zijn dat het "reserve vouwbandje" in betere staat is dan de term doet vermoeden.
Leon
Rongyos schreef:De Marathon plus achterband van onze tandem, die ietsje ouder is dan t zelfde type voorband, vertoont zichtbaar meer slijtage dan de voorband. Ik denk dat met voor zo'n 4000km is gereden, met achter een 2500 a 3000. Voor is het profiel middenop nog enkele mm diep, achter nog maar 1mm.

Wat is wijsheid:
- voor en achter omwisselen (achter heeft tenslotte meer te lijden dan voor, zeker met tandem + karretje + bepakking)
Een achterband slijt harder dan de voorband omdat die de fiets vooruit moet duwen. Die slijtage vindt meestal plaats midden op het loopvlak, en zo'n band krijgt typisch een platte kant. De band wordt vierkant, en kun je dan beter niet meer voorop monteren. De band gaat hoekig sturen
hmmm, dat lijkt al met al op een advies voor een nieuwe voorband en de voorband naar achteren verhuizen, zal eens kijken welke breedte er op past - moet natuurlijk ook weer in lijn zijn met de spatbordjes. En ikz al de wangetjes nog eens bekijken, maar daar leek me zo 123 niets mis mee.

Wim, ik weet niet wat je onder 'veel lekke banden' verstaat, maar één lekke band op de 500 á 750 km was denk ik t gemiddelde voor de overstap naar de Plus plaats had, sindsdien geen enkele lekke band meer gehad (zelfs niet op de slechte wegen in Roemenië)

Roef
m-gineering schreef:Een achterband slijt harder dan de voorband omdat die de fiets vooruit moet duwen.
Zouden die weinige N srtuwkracht meer doen dat het dubbele gewicht erop?
Leon
Bij tandems heb je altijd mee rlekke banden, maar een lekke band per 500-750 km vind ik althans teveel voor het leuke. Was dat met gewone Marathons? Je zou ook nog een gewone Marathon aan de voorkant kunnen monteren, en een Plus op de zwaarder belaste achterkant.
Wim
@ Wim: Dat is wel een goeie tip, zal eens een gewone Marathon voor monteren, kijken hoe of dat dat gaat.

Heb in t verleden ook gestoeid met Marathon Slicks (werden meegeleverd), die gaan dus echt niet heel lang mee en geven maar summier prijs hoe ver ze 'heen' zijn (wegens gebrek aan profiel) en Marathon Cross, waar ik qua grip wel, maar qua slijtage ook niet erg tevreden mee was.

Roef
Slijtage is onvermijdelijk hoger, maar dat is geen ramp: gewoon nieuw banden kopen. Je hebt per slot ook maar de helft van het aantal banden, dus mogen ze de helft meegaan.
Wim
:lol: LOL, zo had ik t nog niet bekeken (moet je ons karretje natuurlijk buiten beschouwing laten, zit je nl toch weer op 4)
Maar die bandjes van het karretje hebben daarentegen zowat het eeuwige leven totdat ze uitdrogen (zo was het bij ons). Voor de tandem geldt nu eenmaal dat alles veel harder slijt dan bij een gewone fiets.
Wim
Leon schreef:
m-gineering schreef:Een achterband slijt harder dan de voorband omdat die de fiets vooruit moet duwen.
Zouden die weinige N srtuwkracht meer doen dat het dubbele gewicht erop?
Leon
Het zijn niet weinig Newtons, en bij optrekken worden het er nog meer. Bovendien is de bandlast variabel en is de krachtontwikkeling cyclisch. Er treedt een horizontale vervorming op in het loopvlak (een rechte streep op het loopvlak wordt een V op de weg) , dat lukt alleen met slip en daarom wordt de achterband vlak. Onder gunstige condities kun je de slip ook gewoon horen als je wegsprint
@ Wim: ik kom met de breedte van de (28") banden niet verder dan 700-35 (1,4") bij de Marathon, volgende maat is 700-40 (1,6"), en dat past net niet meer onder m'n sks spatbordje, waar ik al bang voor was. En zo breed als jullie (2") op je 26"kunnen we echt wel vergeten, is in de Marathon reeks niet eens te krijgen (en zou me niet verbazen als t niet tussen de voorvork past).... :roll:

Roef
Jammer want juist op een tandem zijn brede banden erg fijn.
Wim
Toch ff gemeten, frame is niet de beperking, daar zit nog wel een ruimte van 6cm, dus die 1,6"zou zeker nog kunnen. Tjonge, weer een nieuwe overweging er bij, andere spatbordjes........
Rongyos schreef:Toch ff gemeten, frame is niet de beperking, daar zit nog wel een ruimte van 6cm, dus die 1,6"zou zeker nog kunnen. Tjonge, weer een nieuwe overweging er bij, andere spatbordjes........
bredere banden zijn net zoveel hoger als breder, dus in die richting moet het ook passen

622 marathons zijn er in 32, 37, 42 & 47
bredere banden zijn net zoveel hoger als breder, dus in die richting moet het ook passen

622 marathons zijn er in 32, 37, 42 & 47
Frame is wel op die 42 en zelfs 47 berekend lijkt t, maar zou van spatbordjes van 45mm breed naar 53mm moeten gaan (en dan neem ik aan dat ze bij SKS met die grotere hoogte rekening hebben gehouden).

Anyway, geloof niet dat ik nog tijd heb op jacht te gaan naar spatbordjes en te vervangen, en ook geen zin om die goede voorband uit het begin van het draadje (die nu dus achter zit) nu al te vervangen, dus dat wordt iets voor een ander jaar... :D

Roef
Rongyos schreef: zou van spatbordjes van 45mm breed naar 53mm moeten gaan (en dan neem ik aan dat ze bij SKS met die grotere hoogte rekening hebben gehouden).
Nee, dat doen ze bij SKS niet, je krijgt er geen ijzerzaag bij :D . Je kunt het spatbord niet hoger monteren dan de vorkkroon of de mannetjes in de achtervorken toelaten.

BTW een bredere band heeft een lagere vlaktedruk en is daardoor minder gevoelig voor inrijdingen
Rongyos schreef:De Marathon plus achterband van onze tandem, die ietsje ouder is dan t zelfde type voorband, vertoont zichtbaar meer slijtage dan de voorband. Ik denk dat met voor zo'n 4000km is gereden, met achter een 2500 a 3000. Voor is het profiel middenop nog enkele mm diep, achter nog maar 1mm.

Wat is wijsheid:
- voor en achter omwisselen (achter heeft tenslotte meer te lijden dan voor, zeker met tandem + karretje + bepakking)
- een nieuwe band voor en voorband naar achter
- of t lekker zo laten en komende vakantie (3 weken Ierland, zo'n 1000km) nog mee door rijden (reserve vouwbandje gaat sowieso mee).

Wat is ueberhaupt een te verwachten kilometrage voor een dergelijke (toch wel kwaliteitsband) op een tandem?

Roef
Aan zulke dingen ga je toch niet twijfelen, koop gewoon nieuwe banden !!
Je leven kan ervan af hangen.
Hetzelfde voor een personenwagen, verwisselen van voor naar achter, nooit doen!
We hebben op onze Avaghon tandem met Marathon Supreme banden nu ruim duizend kilometer gereden in een maand. Geen enkel met probleem met lek rijden tot nu toe [afkloppen]. Kan ook nog weinig slijtage ontdekken. Maar ik zal de tips, die hier zijn gegeven, zeker in het achterhoofd houden.

Nico