Additionally, paste this code immediately after the opening tag: bivi newbie, en zadeltas - Forum Wereldfietser

bivi newbie, en zadeltas

Hoi
Ik ga een dag of tien fietsen in de Midi-Pyrénées. Met de carbon racer. Lift daarheen en verblijf zijn geregeld 8) , retourtje echter nog niet. Lijkt me stoer om dit met een bivi te doen.
Daarbij dacht ik aan rugzak, zadeltas en kadertas(je).
Wat ik nog niet heb is de bivi, de zadel- en kadertas :arrow: :arrow: bankrekening :o
Vertrek uit België is voorzien zondagochtend. Geen tijd voor internetaankopen, dus spreek mij niet over promoties :( Bestemming: Rabastens. Op 40km van Toulouse. Daar zal ik mijn nieuwe gadgets zoeken :)

Wat die bivakzakken betreft, daar heb ik geen kaas van gegeten. Heb je dan nog een slaapzak nodig? En een matje?Stel dat je er één hebt die de drie combineert, past dit dan ook nog in de rugzak van 30l of in de zadeltas?
Of bestaat er zoiets als een (goedkope?) overtrek voor de slaapzak die ik heb (deze is niet bijzonder, lafuma kunstofje). Dit zou te overwegen zijn indien de weersverwachting goed is want ik denk 3, maximum 4 keer te overnachten. Ik denk wel in de toekomst nog licht te gaan reizen, eventueel iets beter georganiseerd :wink:
Ik heb een beetje opgezocht en het lijkt me dat, als ik voor kwaliteit ga, ik moet uitkijken naar terra nova, MacPac, Carinthian Explorer, .....

De zadeltas: waarschijnlijk geen Carradice ginds? Spijtig. De Vaude 10+2 dan bijvoorbeeld,....?

Mijn vraag luidt aldus: waar zou jij naar op zoek gaan in Toulouse om lichtgewicht huiswaarts te keren?

Merci beaucoup, Lars
Hiking-Site over bodyb.. eemh, bivibag
VAUDE voorbeelden van bivibags (onderaan)

Denk er om: er zijn ademende bivibags en nylon bivibags. In die laatste wordt je sowieso nat van condens. En als het regent: drijfnat.
De duurdere, ademende varianten houden je nog enigszins droog, tenzij het regent. Laat dat nu net de weersomstandigheden zijn dat je een bivibag nodig kunt gebruiken! (En tegen ochtenddauw natuurlijk!)

Die ademende varianten kunnen qua prijs al gauw oplopen tot boven de € 200 (de Terra Nova Discovery was toen ik 'm kocht € 250...). Dan moet je er eigenlijk al wel regelmatig gebruik van gaan maken, wil je dat er uit krijgen.

Je kunt ook denken aan een tarp: kant-en-klaar vierkant stuk tentzeil welke je op verschillende manieren kunt ophangen. Voor 2 personen is een siliconen nylon tarp van zo'n 3x3m ideaal, en nog licht genoeg (ca. 500gr.) om mee te zeulen. Als je de juiste locaties opzoekt (bos, alpien, géén gras i.v.m. ochtenddauw) kun je zonder bivakzak daar onder liggen.

Een andere optie is een hangmat, maar dan ga je al naar een hele kilogram, net als een lichte tent als de VAUDE Power Lizard (zie 2e link bovenaan).
Hmmmm
alleszins bedankt robertjan! Zo'n tarp of shelter, daar had ik ook al aan zitten denken, maar dikwijls heb je dan wandelstokken of zo nodig. Mijn stokken die liggen in gent en ik momenteel aan de belgische kust. Misschien toch maar ergens te leen gaan vragen, dat lukt zeker. Er is echter nog n probleem met dergelijke overnachting: ik ben fobisch voor nachtelijk ongedierte :oops: wat nu gedaan :?: :wink:
Bedankt!
Populaire mogelijkheid is 3 hoeken in de grond steken, en de laatste hoek omhoog aan een boom vastmaken. Soort frietzak-vorm dus (om het voor de Belgen wat duidelijker te maken.. :wink:). Voordeel is ook dat je hoeken creëert waar je materiaal kwijt kunt.
Tegen ongedierte werkt een hangmat juist weer goed. Maar die hebben ze bijna nergens zomaar op voorraad, en bovendien móét je iets van bomen hebben.
Er zijn ook al echte tenten van onder de kilo. Dat is net zoveel of weinig als veel bivi's etc.
Wim