Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsen in portugal - Forum Wereldfietser

fietsen in portugal

Hoi,
Aan te raden is alles wat ver weg is van de grote drukken randen van Porto en Lissabon. Jammergenoeg behoren ook flinke kuststreken tot dat gebied, veel Portugezen hebben een (tweede) huis in de buurt van de zee, en rijden op en neer in hun auto over de te kleine wegen in dat gebied.
Gelukkig is de oostelijke helft van het land nog rustig. Of je ten noorden van Porto of ten zuiden van Lissabon echt langs de zee kunt fietsen weet ik niet; in de meeste landen kun je niet echt langs de zee fietsen omdat er geen weg is langs de zee.
Drie weken voor Porto - Faro kan, maar als je relaxed wilt doen is het een eind. Kijk eens op http://www.leonpoels.nl/portugal
Groetjes,
Leon

In Portugal kun je prima fietsen. Je kunt eventueel het routeboekje van uitgeverij www.pirola.nl kopen:
Fietsen in Portugal € 14,75
Oteman, L. [2000] 3700 km, 36 trajecten
192 pagina's, formaat 21x12 cm, ringband

Deze trajecten kun je aan elkaar vastknopen, zodat je bijv. van noord naar zuid kunt fietsen. We hebben diverse van deze trajecten gefietst en waren er bijzonder over te spreken.

Wat wel een probleem is in Portugal, is dat er geen kaart is van het hele land waar alle landweggetjes op staan. Ik heb in elk geval zo'n kaart niet gevonden. De Michelin 1:400.000 is nog het beste.

Mijn er ervaringen in Portugal zijn, dat de meeste Portugese automobilisten als idioten rijden, ik ben in het noordelijk gebied gebied (zeg maar ten noorden van Porto) geweest.

Auto's passeren op 25 centimeter naast je stuur, vrachtauto's (inclusief blokken natuursteen van vele duizenden kilo's) op 35 centimeter.
Doordat de beschikbare kaarten niet de kwaliteit hebben zoals je in Spanje of Frankrijk gewend bent is het wat moeilijker om de drukke wegen te vermijden.

Na mijn reis in Portugal kwam ik nog eens wat Portugezen tegen en heb met ze gesproken met het rijgedrag van Portugese automobilisten. Zij stelden dat dat typisch is voor het noordelijke deel van Portugal.

Portugezen zijn (bijna allemaal) bijzonder aardige en open mensen, zelfs in Porto is men open en benaderbaar.

Verder is het landschap uitstekend.

Bottom line: jammer van die automobilisten, verder prima fietsland.

LP

Ik heb vorig jaar het Noorden van Portugal befietst (Porto-Braga-Spaanse grens-Dourovallei-Porto).

Tussen Porto en Braga was het autoverkeer inderdaad redelijk hopeloos, en de kleinere weggetjes bestaan uit niet onderhouden casseitjes. Bovendien raak je er redelijk op verdwaald. het noordelijkste stuk kust is wel een aanrader voor wie zee wil zonder massatoerisme. Maar behalve dat stukPortugese randstad: prima fietsstreek. Zéér vriendelijke mensen, goedkoop. Niet àl te heet in de zomer. Niet zeer spectaculair, wel groen.

Nog een minpuntje is, dat de campings niet al te dik gezaaid zijn en in rap tempo verdwijnen (twee campings uit de recente lijst bleken gesloten). Wat er aan campings is, is wel bijzonder netjes, goedkoop, en inderdaad nog ingesteld op tentkampeerders.

Als info heb ik het ANWB gidsje 'actief en anders' gebruikt, en Luc Otemans 'Fietsen in Portugal'. Die laatste was wel zeer praktisch voor het plannen van de route.

Groetjes,

Astrid

Hallo,

Mijn fietsgids Fietsen in Portugal is hierboven in andere reacties al genoemd. Mocht je die nog niet hebben aangeschaft, meer info vind je op www.opdefiets.net.
Als je hem al wel in huis hebt moet je beslist de update van de site halen!
Er is erg veel veranderd de laatste paar jaar en de update beslaat vele pagina's!
Eventueel kan ik je die ook als Word document e-mailen.

Veel fietsplezier in Portugal en correcties, aanvullingen etc. verneem ik graag!

Luc Oteman
Voor wie het noorden in wil trekken is deze update van de Oteman-routes wel heel interessant: de camping van Melcao, dus komend van het westen net voor je het Nationale Park intrekt, bestaat niet meer. Dit betekent dat er op het hele grenstraject met Spanje van de kust tot hier geen enkele camping is aan Portugese zijde. Volgens de Portugezen geen probleem, want 16 KM later in het park is er wel één. Helaas zijn dat 16 ferm stijgende kilometers..


Overigens is die camping in het park van de Peneda wel de moeite waard: zeer groen en ruim, met een campingbaas die je alle ins en outs van het park kan vertellen. Ook zeer rustig, behalve die tweede nacht dat ik er was, want toen was er net een grote groep moeilijk opvoedbare jongeren neergestreken....

Groetjes,

Astrid

Trein en fiets in Portgugal gaan niet samen.

Het is domweg niet toegestaan.

LP

Fiets op de trein is jarenlang inderdaad niet mogelijk geweest, maar nu is dat veranderd zoals een attente gebruiker van mijn fietsgids mij onlang meedeelde!
Zie hieronder

Fiets en trein
Op onderstaande site is te lezen op welke treinen fietsvervoer mogelijk is.
http://www.cp.pt/servicos/cir/e_transpo ... cleta.html
Maar ook in treinen waar het toegestaan is met een surfplank te reizen
mag je de fiets neerzetten. Het kaartje voor de fiets kan alleen in de trein kopen en kost ca 2 Euro voor ca 160 km. Overigens zijn loketmedewerkers over het algemeen totaal niet op de hoogte van de regels van de treinorganisatie.
Ook kan het meenemen op sommige buslijnen o.a. afhankelijk van de welwillendheid van de chauffeur.

Groetjes,
Luc Oteman
De fiets mee op de Portugese trein (Douerodal) was vorig jaar geen enkel probleem. Het schijnt een beetje van de lijn af te hangen, maar er is zelfs een officieel tarief voor (iets van 2? per 100 KM). Het hangt wel van de conducteur af of hij de fiets accepteert. Op 'mijn' trein deed de conducteur dat, maar het tarief uitrekenen vond hij te ingewikkeld... dus mocht de fiets gratis mee.

Groetjes,

Astrid

Ik heb vorige jaar in de Algarve gefietst langs de kust en in zou het niet aanraden. Het is er erg druk en de staranden staan vol met apartementen en zuipende 'vakantie'gangers.
Wij kregen de fiets niet mee in de trein of bus richting land inwaards.
In de trein langs de kust mocht de fiets wel mee.