Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Industrielagers of cartridgelagers? - Forum Wereldfietser

Industrielagers of cartridgelagers?

Op zoek naar goede platformpedalen kwam ik exemplaren tegen met industrielagers (bv. Wellgo) en andere, met cartridgelagers (bv. Shimano mx30). Wie weet het verschil tussen deze twee, alsmede de voor- en/of nadelen?
wimmo17 schreef:Op zoek naar goede platformpedalen kwam ik exemplaren tegen met industrielagers (bv. Wellgo) en andere, met cartridgelagers (bv. Shimano mx30). Wie weet het verschil tussen deze twee, alsmede de voor- en/of nadelen?
meestal worden de termen cartridge en industrielagers door elkaar gebruikt. MX30'S hebben instelbare cup en conuslagers.

Voor alles typen geldt dat je het goed kunt construeren en slecht. De toetredingskosten voor een constructie met lagers uit de catalogus zijn echter lager, zodat daar meer kaf tussen het koren zal zitten ;)
Bedankt voor je reactie, Marten, maar wat is dan volgens jou een goed geconstrueerd pedaal? Bv. de mx30?
Verhaal van Marten klopt inderdaad. Je kan niet zonder meer de keuze maken tussen industrielagers en conventionele lagers.

De MX30 hebben we voor verschillende media in het verleden uitgebreid in de praktijk getest. Alleen naar de lagers kijkend kan ik zeggen dat het redelijke pedalen zijn. Zeker niet onderhoudsvrij. In omstandigheden met flink veel regen en modder (in onze situatie de regentijd van Oeganda) moet je bij tijd en wijle de lagers voorzien van een flinke scheut vers vet on knarsen van de lagers (wat wijst op zand tussen de kogeltjes en de conussen) te verhelpen. Na 7500 km hebben we de conussen/kogels vervangen. Dat is op zich een vrij eenvoudig werkje wat je op elke camping met gering gereedschap kunt uitvoeren. Let er daarbij wel op dat je het juiste gereedschap bij je hebt en de juiste technische kennis. Beiden zijn onmisbaar.
Oh ja, je vroeg ook naar ervaringen met de Wellgo pedalen. To be sure: bedoel je deze http://www.bike4travel.nl/product_info. ... ts_id=1187?

Zo ja, dan heb ik daar ook ervaringen mee.
In dit pedaal zitten inderdaad industrielagers. die lagers kun je eruit tikken maar da's wel een lastig en secuur karweitje. Zou ik niet op een hete kampeerplek ergens in Mauritanie doen :lol: .
Ook deze pedalen zijn niet vies van een lekker verse klodder vet. Deze pedalen kunnen niet worden afgesteld. Dus eenmaal speling in de pedalen is het advies: maak je niet druk, fiets lekker door, gooi er wat vet in en geniet van je vakantie.

Keuze tussen de beiden is een beetje lood om oud ijzer. Maar indien je toch gedwongen wordt zou ik kiezen voor de Wellgo met als argument: de prijs, iets betere lagers, steviger kooi constructie......

Oh ja, om de Wellgo uit elkaar te halen heb je een dopsleutel nodig (heeft niet elke wereldfietser standaard in zijn setje zitten)
Mijn Rose versand platform pedalen met afgedichte industrielagers gingen na een half seizoen knarsen.
Afbeelding
Te veel regen, te weinig vet.
Zelf micro smeernippels er ingebouwd en het vet met geweld door de afdichtingen geperst.
Nu zit er zoveel vet in dat geen enkele regenbui of rivierdoorsteek het vet kan wegspoelen.
Verder fijne pedalen.

John
wimmo17 schreef:Bedankt voor je reactie, Marten, maar wat is dan volgens jou een goed geconstrueerd pedaal? Bv. de mx30?
Niet goedkoop, en ze worden een stuk beter als je af en toe de as met lagers uit het pedaal schroeft, een klodder vet in het huis spuit, en de boel weer in elkaar schroeft zodat het oude vet eruit geperst wordt