Additionally, paste this code immediately after the opening tag: SCANS VOOR FIETSEN OP LUCHTHAVENS - Forum Wereldfietser

SCANS VOOR FIETSEN OP LUCHTHAVENS

Op dit forum is het vaak ter sprake gekomen: de scan op de luchthavens waar de fiets eerst door heen moet om als bagage verwerkt te kunnen worden . Deze scans zijn doorgaans te krap, waardoor de fiets er niet normaal via de band doorkan kan , maar er met veel gedoe diagonaal instopt moet worden met risico van schade.
Op 29 mei 2010 stond ik voor zo'n scan op de luchthaven van Innsbruck (Oostenrijk). De dame die de scan bediende zag onmiddellijk dat mijn fiets niet normaal door de scan ging. "We gaan het niet diagonaal proberen, maar in dit soort gevalen haal ik de politie erbij, die de fiets controleert op aanwezigheid van springstoffen." Ze belde en even later kwam een politieman met een soort stick. Mijn fiets moest uit de VK-hoes en de luchtkussentjesfolie en de agent ging met de stick langs alle delen van mijn fiets. Ik moest even wachten op de uitslag van de test en vervolgens ging mijn trouwe Snel via een speciale deur naar binnen.

Wellicht een oplossing voor andere luchthavens.
Zo deden ze het ook bij onze tweede fiets op de luchthaven van Fes.
Nadat ze zagen dat die eerste wel heel moeilijk door de scanner ging.
Hoi Bert,

Wij "mochten" vorige week in Aleppo onze fietsen bijna uit elkaar halen.
Het frame moest door de scan en onze wielen hoefden niet.
Hoe seniel kun je zijn !

Groet
Ariën
Daarom wordt mijn volgende fiets voorzien van S+S :) even een investering maar ik hoop dit soort gedoe te voorkomen, ik heb al genoeg stress met vliegen door mijn standby tickets.
Hi,

Eergisteren hetzelfde probleem gehad bij de terugvlucht uit Malaga.
Na 1,5 uur inpakken van de fiets "mocht" ik met de de instapkaart en de fiets van loket 355 weer naar het speciale loket 265 en daar aangekomen wezen 3 ernstig boos kijkende douaniers op een apparaat waar kennelijk m'n fiets doorheen moest.
Ik keek hen niet begrijpend aan.....
't Apparaat had het formaat waar net een Samsonite doorheen kon maar absoluut niet mijn goed verpakte Santos.
Toen moest de fiets uit elkaar en daar had ik helemaal niet zoveel zin in, temeer omdat al het gereedschap al met de andere bagage was ingecheckt.
Daarnaast is het zonder gereedschap absoluut niet mogelijk het achterwiel met strak gespannen riem te demonteren, .... pfff het zweet stond op de rug en droop in stralen van m'n kop.
De eerste douanier liep weg en lispelde...wait...... even later liep de 2e weg en lispelde ook "wait" .... de meest strenge douanier had toen de handen vrij om even te bellen....... wat later begon hij in de banden van de fiets te knijpen..... ik haalde snel de buitenhoes er af .....en even later gebaarde hij streng dat ik de fiets snel buiten de scan om op de band voor de bagage mocht leggen....
Hulde, wat was ik blij :lol:

Groet, Gerard
bert sitters schreef:Ze belde en even later kwam een politieman met een soort stick. Mijn fiets moest uit de VK-hoes en de luchtkussentjesfolie en de agent ging met de stick langs alle delen van mijn fiets.
Wellicht een oplossing voor andere luchthavens.
Ik heb dat ook een keer meegemaakt dat ze met een detector-stick langs de hele fiets gingen. Nu weet ik niet meer precies waar dat was. Ik meen in Italie(Napels). De fiets hoefde ik echter niet uit het bubbeltjes plastic te halen.
foutje: dubbel gepost
In Almeria, Spanje moesten we in mei 2009 ook onze fiets ook uit de doos halen.
Alleen op deze wijze paste hij door de scanner. De vriendelijke douaneambtenaar begreep dat wij een probleem hadden omdat onze plakband al was ingecheckt. Douwe mocht mee naar de ruimte achter de scanner. De douanier zorgde voor plakband en samen hebben ze de fietsen weer ingepakt. Hij melde ook dat er over een paar maanden (nu dus) een nieuwe scanner zou komen. Deze zou groot genoeg zijn voor ingepakte fietsen.
Blanche schreef:In Almeria, Spanje moesten we in mei 2009 ook onze fiets ook uit de doos halen.
Alleen op deze wijze paste hij door de scanner. De vriendelijke douaneambtenaar begreep dat wij een probleem hadden omdat onze plakband al was ingecheckt. Douwe mocht mee naar de ruimte achter de scanner. De douanier zorgde voor plakband en samen hebben ze de fietsen weer ingepakt. Hij melde ook dat er over een paar maanden (nu dus) een nieuwe scanner zou komen. Deze zou groot genoeg zijn voor ingepakte fietsen.
Wie gaat er naar Almeria om te kijken of die nieuwe, grotere, scan er nu inderdaad is en te testen of er inderdaad een fiets in past? :wink:
Ik kreeg een bericht van een fietsers uit Girona. Er is daar op het vliegveld een scan, maar deze is groot genoeg voor fietsen.

Scanproblemen op Spaanse vliegvelden
Alacant/Alicante Ja
A Coruna Ja
Barcelona (nieuwe terminal, 1) Nee
Girona Nee
Malaga Ja
Valencia Nee

Wie weet hoe de actuele situatie is op de volgende vliegvelden?
Almeria
Barcelona (oude terminal, 2)
Bilbo/Bilbao
Gran Canaria
Jerez de la Frontera
Madrid Barajas (Borrachos :lol: )
Murcia
Santiago de Compostela
Sevilla
Valladolid
Tenerife Noord
Tenerife Zuid
in Treviso moet je hem in ieder geval uit elkaar halen!
Twee jaar geleden in Valladolid ging het redelijk gesmeerd met het scannen van fietsen van een "normaal" formaat, enkel de voorwielen dienden verwijderd te worden.
Een vriend met een lichaamslengte van ruim 2 meter en bijbehorend grote fiets moest ook zijn achterwiel verwijderen. Er werd gelukkig wel de moeite genomen onze reeds ingecheckte bagage terug te halen, zodat we derailleur en dergelijke nog even konden loshalen / goed verpakken.

(Enigszins dubieus hoe alles op de bagage-aanhanger lag, maar alle 4 fietsen zijn zonder schade uit de vlucht gekomen.)

Afbeelding