Additionally, paste this code immediately after the opening tag: crank vervangen?? - Forum Wereldfietser

crank vervangen??

Hallo,

Vorig jaar opende ik dit topic http://wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic ... t=helicoil

Ik was op zoek naar een manier mijn crank te repareren, ik had de trapper uit mijn crank arm getrapt.. en er moest een helicoil ingezet worden.. Dit is gelukt en de fiets heeft het goed uitgehouden tijdens ons tochtje in Canada...

Nu zijn we bezig met de voorbereiding van ons volgende tripje en zit ik weer met de vraag, hoe sterk is zo een reparatie? We gaan nu een maand fietsen in Marokko. In Marokko zal het lastiger zijn om aan vervangend materiaal te komen dan in Canada, wat dat betreft neem ik dus liever minder risico...

Is er hier iemand die mij misschien kan adviseren? Is de reparatie sterk / stevig genoeg om een dergelijke tocht mee te ondernemen, of is het eigenlijk vragen om problemen en doe ik er goed aan de crank te vervangen? Of kan daar eigenlijk niks over gezegd worden, zonder de reparatie daadwerkelijk te inspecteren....

Ik ben zelf geneigd om er mee door te fietsen.. maar voel me er ook erg onzeker mee... dus ... Wat is wijsheid?
Een Helicoil zou sterker moeten zijn dan het originele schroefdraad dus ik denk dat je met een gerust hart weg kunt. Zie ook de laatste twee alinea's hier: http://www.prostreetholland.com/10a/Art ... kapot.html
Ah dat is al een bemoedigend antwoord. Maar kan je de situatie in een motorblok een op een vergelijken met een holle crank??
hendrikjan schreef:Ah dat is al een bemoedigend antwoord. Maar kan je de situatie in een motorblok een op een vergelijken met een holle crank??
Ik weet niet of de ruimte rondom het gat voor de trapper ook hol is, lijkt mij eigenlijk niet logisch kwa constructie. De rest van de crank uiteraard wel. Maar weet dit niet zeker.
Bij het plaatsen van zo'n helicoil boor je het oude kapotte draad eruit, het gat wordt dus iets breder maar is echt maar minimaal.