Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Continental SportContact of Schwalbe Marathon Racer ? - Forum Wereldfietser

Continental SportContact of Schwalbe Marathon Racer ?

Ik heb op mijn Koga TerraLiner Alloy momenteel een Continental SportContact 32-622. Deze band loopt alleen licht bij een bandenspanning van 5 tot 6 atmosfeer en dat is erg comfortabel. Dus ga ik over naar een maatje breder en iets minder bandenspanning.

Welke van deze banden heeft de laagste rolweerstand?
Schwalbe Marathon Racer 35-622
Continental SportContact 37-622

De Continental SportContact heeft een veel gladder profiel dan de Schwalbe Marathon Racer dus ik veronderstel dat deze band een lagere rolweerstand heeft (en ook een lagere luchtweerstand). Wel is het gewicht iets hoger.
avandalen schreef:Ik heb op mijn Koga TerraLiner Alloy momenteel een Continental SportContact 32-622. Deze band loopt alleen licht bij een bandenspanning van 5 tot 6 atmosfeer en dat is erg comfortabel. Dus ga ik over naar een maatje breder en iets minder bandenspanning.

Welke van deze banden heeft de laagste rolweerstand?
Schwalbe Marathon Racer 35-622
Continental SportContact 37-622

De Continental SportContact heeft een veel gladder profiel dan de Schwalbe Marathon Racer dus ik veronderstel dat deze band een lagere rolweerstand heeft (en ook een lagere luchtweerstand). Wel is het gewicht iets hoger.
Bij een Marathon racer valt mij niet op dat je ze zo hard moet oppompen voor een lage rolweerstand. Wel zijn ze vrij rumoerig en merk je dat het karkas toch wel stug is. Op grindwegen ed doen ze het echter prima.

Op een velg zijn de 35mm Racers 31 mm breed. Het karkas van de 37mm conti's is even breed als de 30mm racers!

[reclame] Qua comfort en rolweerstand komen 35mm racers niet in de buurt van Grand Bois 30mm banden, die op een velg ook 31mm breed zijn ;)

Ik heb een tijdje Conti Sportcontacts gehad op een van de fietsen. Ook mij was opgevallen dat ze alleen lekker snel rijden als je ze echt hard oppompt. Verder waren ze niet heel lekbestendig, en gingen evenmin erg lang mee.
Veel hangt af van de vraag wat je ermee wilt doen. Grandbois banden zijn vast en zeker de kampioenen in snel en comfortabel. Je moet dan wel banden kunnen plakken, en niet zeuren als je weer nieuwe nodig hebt. Een iets minder extreme variant van dit idee zijn de Panaracer Pasela's Tourguard (met kevlar). Verder heb je ook nog de Schwalbe Kojak (naar het schijnt een fractie sneller dan de Marathon Racer, en zeker stiller).
Maar nogmaals, wat wil je ermee doen? Als je bijvoorbeeld met flink wat bagage over kleine weggetjes wilt, dan moet je elders kijken.
Wim
Wat ik ermee wil doen:
Ik maak graag dagtochten en tochten van meerdere dagen door de Ardennen, met maximaal 2 kg bagage. En ik wil zo min mogelijk hoeven trappen. De snelheid is meestal niet meer dan 25 km/uur. Het belangrijkste is de snelheid op de gewone weg en een goede tot zeer goede antilek bescherming. Meestal rijd ik op de verharde weg. Soms ook op onverharde paden door het bos maar hier hoef ik geen speciale banden voor te hebben, met slicks gaat het ook hoor! Ik rijd nooit met regen. Regelmatig kom ik in België op lange stukken met kinderkopjes en met mijn huidige band Continental SportContact 32-622 rammelt de fiets en ik zelf helemaal door elkaar (hard opgepompt op 5 - 6 atmosfeer). Dus heb ik een bredere band nodig. De originele band was een Continental TravelContact 37-622 semi-slick. Wel nogal zwaar (670 gram), maar 1x een lek mee gehad in 6 jaar. Reed overigens prima.

Beste m-gineering
Bedankt voor je reactie
1. Als de Marathon Racer rumoerig is dan is de rolweerstand toch niet laag?
2. Ik heb in de winkel gemeten wat de breedte is van de Schwalbe Marathon Racer 35-622. Die is 33mm breed op Koga sportfietsen, niet 31mm dus dat valt wel mee.
3. Bedankt voor de tip voor de Grand Bois is zal er eens naar kijken

Beste Willem Jongman
De Grand Bois is dus volgens jou helaas niet erg duurzaam en lekbestendig
De Schwalbe Kojak heeft volgens de importeur ongeveer dezelfde rolweerstand als de Marathon Racer maar het rubber is ongeschikt om mee door bossen te rijden.

Een heel goede lekbescherming gaat moeilijk samen met een licht gewicht en echt lage rolweerstand. Volgens mij wil je wel een brede band hebben, vanwege het comfort en de bospaadjes. Dan denk ik toch vooral aan de 40 mm Marathon Racer, of de 37 mm Panaracer Pasela. In 28 inch kan ik zo snel niets breders verzinnen dat ook nog licht is en licht loopt.
Zelf heb ik dus voor mijn 26 inch randonneur naast de stevige Schwalbe Marathons voor het zwaardere werk een stel zondagse Panaracer Pasela TG 26x1,75 gekocht voor als ik zonder bagage rijd.
Als het wat zwaarder mag zijn kun je als het past in je fiets ook nog denken aan de 50 mm Schwalbe Big Apple. Dan heb je echt comfort, een nog weer betere grip op bospaadjes, en nog steeds een tamelijk lage rolweerstand.
Wim

Beste Wim

Ik heb niet zoveel grip nodig in het bos, want daar rijd ik niet snel en ook niet zo vaak.
Aan de Schwalbe Marathon Racer 40-622 had ik ook al gedacht, dit is misschien een goede optie.
Veel nieuwe Koga fietsen zijn nu uitgerust met de Schwalbe Marathon Racer 35-622. Ik heb ze in de winkel gezien en de breedte is prima, niet te breed en niet te smal. Alleen de band ziet er totaal niet snel uit, het profiel lijkt op die van een gewone stadsfiets. De rolweerstand van de Marathon Racer is volgens de fabriek laag, lager dan die van de Marathon Supreme. Maar een lage rolweerstand zonder dat het in getallen is uitgedrukt en is vergeleken met andere banden zegt het mij niet zo veel.

Ik heb de Schwalbe M Racer van 30 mm op mijn racefiets. Dat is zeker sneller dan een stadsfietsband! Eerder heb ik met Conti SportContact 35 mm op mijn reisfiets gereden. Mijn indruk is dat die band iets soepeler is en misschien iets sneller. Maar op de Schwalbes heb ik een zekerder gevoel in bochten en wanneer het wegdek niet helemaal schoon is. Een goede vergelijking kun je natuurlijk pas maken als je ze beiden op dezelfde fiets en onder dezelfde omstandigheden test.
avandalen schreef:Wat ik ermee wil doen:
Ik maak graag dagtochten en tochten van meerdere dagen door de Ardennen, met maximaal 2 kg bagage. En ik wil zo min mogelijk hoeven trappen. De snelheid is meestal niet meer dan 25 km/uur. Het belangrijkste is de snelheid op de gewone weg en een goede tot zeer goede antilek bescherming.
net weer terug van een 'fietstochtje' van totaal 3000 km door de Ardennen. 50% natte weg of regen maar ik heb alleen maar stootlekken gezien. Met een goede rubbersoort die niet te veel affiniteit voor steentjes heeft zijn al die antilekdingesen wat mij betreft overdreven

Meestal rijd ik op de verharde weg. Soms ook op onverharde paden door het bos maar hier hoef ik geen speciale banden voor te hebben, met slicks gaat het ook hoor! Ik rijd nooit met regen. Regelmatig kom ik in België op lange stukken met kinderkopjes en met mijn huidige band Continental SportContact 32-622 rammelt de fiets en ik zelf helemaal door elkaar (hard opgepompt op 5 - 6 atmosfeer). Dus heb ik een bredere band nodig.
Of een minder hard opgepompte band. Je moet stuiteren niet verwarren met lage rolweerstand.
De originele band was een Continental TravelContact 37-622 semi-slick. Wel nogal zwaar (670 gram), maar 1x een lek mee gehad in 6 jaar. Reed overigens prima.

Beste m-gineering
Bedankt voor je reactie
1. Als de Marathon Racer rumoerig is dan is de rolweerstand toch niet laag?
zoals iedere moeder weet: herrie maken kost geen energie ;)
2. Ik heb in de winkel gemeten wat de breedte is van de Schwalbe Marathon Racer 35-622. Die is 33mm breed op Koga sportfietsen, niet 31mm dus dat valt wel mee.
kennelijk een bredere velg als een rigida nova

3. Bedankt voor de tip voor de Grand Bois is zal er eens naar kijken

Beste Willem Jongman
De Grand Bois is dus volgens jou helaas niet erg duurzaam en lekbestendig
Het is niet een band die ontworpen is om mee door bierflessen te rijden. Voorlopig denk ik dat ze het best 5000 km kunnen uithouden

De Schwalbe Kojak heeft volgens de importeur ongeveer dezelfde rolweerstand als de Marathon Racer maar het rubber is ongeschikt om mee door bossen te rijden.
Ik heb nog wel een zootje Fast Freds, ook met qualifier rubber. Zou ik m'n geld terug kunnen krijgen?

Als je cijfers wilt zien van rolweerstand van snelle banden moet je kijken op ligfietsfora. Die lui zijn geobsedeerd door lage rolweerstand. Mijn opmerkingen zijn vooral gebaseerd op de metingen die ik daar gezien heb, en op wat eigen ervaringen met diverse Panaracer banden. Er hebben de laatste tijd in Bicycle Quarterly http://www.vintagebicyclepress.com/vbqindex.html ook stukken gestaan over snelle tourbanden.
Zelf had ik vroeger op de tandem de Panaracer Highroad 26x1,5 (zou nu 26x1,75 kiezen). Dat is een heel snelle band zonder antilek of wat dan ook, en daarmee het naaste 26 inch equivalent van de Grandbois bandjes (die ook door Panaracer gemnaakt worden). Dat reed super, en in Nederland vielen de lekke banden ook best mee. We hebben er ook zonder problemen met bagage mee op onverharde paden in de Ardenen gereden. Het werd pas erg toen we in Engeland gingen wonen, met allemaal glas (van de pubs) en andere rommel op de straten.
Het hangt kortom heus van jezelf af: welke trade off past bij jouw humeur (allebei kan niet echt)? Geniet je van snelle banden, dan moet je wat meer lekke banden op de koop toe nemen. Jan Heine heeft voor Parijs Brest Parijs uitgerekend dat het tijdvoordeel van snellle banden als de Grandbois vele malen groter is dan het nadeel van een of twee lekke banden meer op die 1200 kilometer. Maar zo'n som is niet hetzelfde als waar jij het meest van baalt.
De Marathon Racer heeft meer lekbescherming, en is dus wat stugger, en dat scheelt rolweerstand omdat je dus iets meer stuitert (scheelt meer dan het profiel).
Wim

En, wat is het geworden, en bevalt het?
Wim
Conclusie:
Het is de Schwalbe Marathon Racer 40-622 geworden. Deze band zit nu op mijn Koga sportfiets en op mijn stadsfiets. Het is duidelijk merkbaar dat het een snelle band is. Bovendien geeft deze brede band een prima vering op slecht wegdek. De lekbestendigheid is zeer goed. Na ruim één jaar intensief gebruik van de beide fietsen heb ik nog geen lekke banden gehad.
@Wim, het is leuk om te zien hoe snel men op jouw vragen een antwoord geeft. :lol:

Overigens is de Marathon Racer een prima band. Een betere keuze lijkt mij als die dure Supreme's!