Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe fiets - Forum Wereldfietser

Nieuwe fiets

Hoi,

Ik ben op zoek naar een nieuwe fiets. Ik heb 3 maanden geleden een racefiets gekocht en een paar keer op gefietst maar dit is toch niet wat ik zocht en heb deze dus weer verkocht.
Nu doe ik mijn dagritjes (40km) op een Gazelle Orange, met 7 versnellingen en een gewicht van 22 kg en dit gaat wel aardig.
Ik was van plan om wat langere ritten te gaan maken en ook een keer 2 weken weg met de fiets door duitsland enzo.
Dus eigenlijk zoek ik een fiets tussen de racefiets en de gazelle fiets in.
Mijn budget is erg klein (student), en 2ehands kopen is al eens fout gegaan bij mij.
Nu zat ik te kijken naar deze fiets

http://www.12gotrading.nl/stadsfietsen/ ... s_t50_2010

En nu was mijn vraag of dit een redelijke fiets is om 3-4 keer per week 50 km mee te fietsen.
Hij hoeft maar 1-2 jaar mee te gaan, bijna klaar met studie dus dan kan er wat beters komen.
Het mag een Amerikaans merk zijn, die Trek lijkt toch het meest op een Nederlandse stadsfiets. Die is niet gemaakt voor langere tochten. Je zit er naar mijn mening te rechtop op. Voor langere tochten heb je fiets nodig met een sportievere zit en een laag gewicht. Ik zou het toch in de tweedehandsmarkt zoeken. Neem iemand mee die er verstand van heeft.
Mwah... Naar mijn mening niet echt een aanrader. De Shimano componenten zijn van de laagste kwaliteit. Tandwielen voor zijn niet afzonderlijk te vervangen en van een zeer zachte metaalsoort. De wielen zijn ook niet robuust genoeg voor een trip van twee weken met wat bepakking.
Voor ongeveer €400,- heb je ook hele nette Koga Miyata's, Sparta Marathons, Giant Expeditions, o.i.d.
Ja mijn probleem bij die racefiets was dat hij te sportief zat, dus niet rechtop genoeg en daardoor kreeg ik last van me rug enzo.
Ik heb 10 jaar geleden ook een mountainbike gehad maar met dat rechte stuur kreeg ik weer last van me polsen.
Het is mijn bedoeling om alleen verhard te rijden.

Kan je met een mountainbike ook wel lekker wat rechtop zitten of gaat dat ook niet?

Of is dit al wat beter?

http://www.theissentweewielers.nl/home/ ... er-p5-2010
mjajansen schreef:Ik heb 10 jaar geleden ook een mountainbike gehad maar met dat rechte stuur kreeg ik weer last van me polsen.
Dat kwam niet door dat rechte stuur, maar door de diepe zithouding. Een dergelijke actieve zithouding werkt alleen als je ook echt lekker stevig doorrijdt, zodat je niet teveel gaat leunen, maar je bovenlijf continu wat omhoog trapt. Een gebogen stuur in combinatie met een mountainbike-zithouding levert nog veel pijnlijkere polsen op.
mjajansen schreef:Kan je met een mountainbike ook wel lekker wat rechtop zitten of gaat dat ook niet?
Nee, dat gaat niet. Daar zijn die frames simpelweg niet voor gemaakt.
mjajansen schreef:Of is dit al wat beter?

http://www.theissentweewielers.nl/home/ ... er-p5-2010
Wederom een fiets met niet zulke goede onderdelen...
Wel goedkoop in aanschaf, maar als er iets versleten is, dan moet je vaak veel meer vervangen dan je lief is en dat is die fiets op dat moment vaak niet meer waard. Kopen en helemaal oprijden dus.
Niet om lastig te vallen hoor :D

Dit al beter?

http://fietsen-brommers.marktplaats.nl/ ... nd=25&fs=1
Ja, veeeeeeeeeeeeeeel beter!
Oke, daar maar eens op bieden dan.
Ja daar was ik al aan het snuffelen geweest vanmiddag :D

Morgen weer verder zoeken.
Een recht stuur is wel degelijk slecht voor de polsen, omdat ze dan in een heel onnatuurlijke houding gedraaid zitten. Licht gebogen is veel beter. Het klinkt overigens alsof je vooral een probleem hebt met fietsen die niet passen, in plaats van het verkeerde soort fietsen. Van een racefiets hoor je geen pijn in je rug te krijgen, zeker niet als je nog jong bent. Voorwaarde is wel dat je een beetje fit bent, en dat het stuur niet idioot laag staat (zadelhoogte, of iets erboven). Veel mtb's zijn inderdaad nogal lang, waardoor je erg gestrekt zit, en dat is niet erg comfortable. Maar er zijn ook kortere mtb's zoals de damesmodellen.
Als je verwacht al op korte termijn meer geld te hebben dan zou ik voorlopig je Gazelle gebruiken voor het soort lichte tochtjes die je in gedachten hebt.
Wim
Bij me racefiets stond het zadel inderdaad 15 cm hoger als mijn stuur dus was echt racen.