Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Internationale Hanzeroute - Forum Wereldfietser

Internationale Hanzeroute

Hallo
In de zomer van 2005 wil ik met mijn man de internationale hanzeroute fietsen Wie heeft er ervaring met deze route of kan mij er informatie of suggesties over verstrekken. groeten, Maria

Hallo Maria

Ik heb de Hanze fietsroute in 2003 gefietst van Bremen, via Rugen en Franfurt ad. Oder tot Detmold (ruim 2000 km). Ik vond het een zeer mooi tocht die gaat over rustige wegen, landwegen, boswegen en in de voormalige DDR ook over allerlei soorten (zware) betonplaten door mooie plaatsjes en mooi natuurschoon. Veel informatie en ervaringen van fietsers kun je vinden op www.hanzefietsroute.nl. Mocht je specifieke vragen hebben dan mag je mij mailen. Harry5681@home.nl

Groeten
Harry

Hallo Maria

Als je alleen het eerste deel wilt fietsen of het alleen het tweede deel vanuit Frankfur a.d O naar huis is mischien goed te weten dat Air Berlin, een fietsvriendelijke low cost maatschappij, v.a. mei 2005 ook vanuit Berlijn op Amsterdam vliegt. www.airberlin.com

Berlijn - Amsterdam kan ook drie keer per dag rechtstreeks met de trein. De fiets gaat mee. Je hebt vanaf je stoel uitzicht op je fiets Voordeel: geen gedoe met: vroeg aanwezig zijn op een luchthaven, banden leeg laten lopen, trappers eraf, stuur een kwartsslag draaien, je fiets verpakken, vervolgens op Schiphol een uur moeten wachten op je fiets en dan je banden weer opppmpen en je fiets verder rijklaar maken. Verder geldt je fietskaartje voor de trein vanaf Berlijn tot ieder station in Nederland!
Informeer bij de Treinreiswinkel: www.treinreiswinkel.nl

Mijn vriend en ik hebben deze route in drie keer gefietst, een paar jaar geleden. Ik vond het een mooie tocht. Hij zoekt heel sterk de rustige weggetjes op. Het soort weggetjes dat mensen in de omgeving niet eens kennen, en als je een andere fietser ziet, dan weet je zeker dat het ook een Nederlander is. Die rustige weggetjes kosten mij trouwens veel spaken, ze waren ook vooral onverhard en soms ook erg onverhard (ploegen door modder of mul zand), soms juist weer erg verhard met losse stenen/keien. Weggetjes met betonplaten (die slecht op elkaar aansluiten) waren er geloof ik vooral in voormalig DDR. Overigens waren ze juist daar al erg bezig met het aanleggen van fietspaden, dus dat zou erg veranderd kunnen zijn. In het Zuidwestelijke deel in Duitsland was het geloof ik vooral verhard. Iets heuvelachtiger (in het Sauerland). Overigens daar ergens was ook een of ander pad door een dalletje heen, ik ben even kwijt hoe het heet, iets met een naam er in (Hermannsweg?). De route geeft zelf al aan dat je ook anders kunt fietsen, en dat zou ik zeker ook doen. Het is wel een heel mooi pad, dus ik zou er zeker even gaan wandelen. Maar fietsen was daar totaal niet te doen. Dit is maar een heel klein stukje hoor, maar mij staat nog goed bij hoe we de fietsen met bagage tegen een bijna loodrechte wand omhoog hebben getild (maar nogmaals: erg mooi).
Als je niet de hele route wilt fietsen maar een deel ervan: de mooiste stukken vond ik het deel langs de Oostzee, sowieso in voormalig DDR, en dat Zuidwestelijke deel in Duitsland. Noord-west Duitsland was ook best leuk, maar als ik moest kiezen, dan wist ik het wel...
Ik heb trouwens prima ervaringen met de fiets in de Duitse trein. Houd er wel rekening mee dat je ook fietsreserveringen moet regelen/kopen. Meestal konden wij twee dagen later met de trein mee. Tenzij je iets van tevoren regelt natuurlijk!
Ik ben heel erg benieuwd hoe de route nu is! En ik wens je alvast veel plezier.

Nog geen ervaring met de Hanzeroute, maar wel met de Duitse treinen: op alle lokale treinen RE/RB kan je zo met de fiets opstappen (eerste of laatste wagon). Je moet alleen apart een kaartje voor de fiets nemen. Het is een stuk trager dan met IC/ICE treinen, maar het grote voordeel: niet reserveren.
Gemakkelijk te checken op http://reiseauskunft.bahn.de/bin/query.exe/dn
Als je dan het resultaat krijgt, zie je achter elke trein die afkortingen staan (RE/RB/IC/ICE...) en weet je welke je kan nemen.
Veel plezier!