Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Corrieyairack Pass en andere wegen - Forum Wereldfietser

Corrieyairack Pass en andere wegen

Toch maar alvast een verhaal over mijn belevenissen in Schotland.

Winter 2009 / 2010

Terwijl ik bezig ben met het voorbereiden van mijn tocht door Schotland, ontdek ik ten oosten van Fort Augustus een weg die niet op de Ordnance Survey 1:250.000 staat. De Corrieyairack Pass. Uit de beschrijvingen die ik op internet kan vinden, lijkt de weg fietsbaar, zij het moeilijk.

Ik plaats een bericht op het forum met de vraag wie deze weg kent en of het te doen is met een volgepakte fiets. Uit de berichten blijkt dat geen van de forumlezers deze weg ooit gefietst heeft. Wel meldt Leo van Lierop dat hij in mei in de buurt is en deze weg wellicht opneemt in zijn route.

Nog tijdens zijn tocht meldt hij dat het een afrader is en bij terugkomst plaats hij een verslag op het forum. Het is een aaneenschakeling van duwen, trekken en lopen. Dat is dus geen aanrader.

Ondertussen heb ik nog een andere weg ontdekt. De door Sustrans geprojecteerde route 79. Het westelijke deel loopt van Broadford op Skye, naar Invergarry, vlak onder Loch Ness. Om niet nog meer mensen de keien op te jagen besluit ik hier maar niets over te melden. Misschien ga ik het zelf eerst doen.

24 juni 2010

Gisteren urenlang zware regen en min of meer verzopen heb ik een B&B opgezocht. Binnen wakker worden. Gek, niet aan gewend. Dus buiten even een rondje lopen voor het ontbijt. De weersverwachting is dat het vandaag beter wordt, maar zo ziet het er voorlopig niet uit.
Dan een uitgebreid ontbijt met toast, zalm en roerei. En slappe koffie. En om 9 uur op de fiets.

Toch lijkt het weer beter te worden en ik kan ook eindelijk wat van de bergen van Skye zien. Een kort stuk nog langs de drukke A87 en dan rechtsaf Glen Arroch in. Op weg naar de pont. Wel nog even klimmen naar 300 meter hoog. Er is nauwelijks verkeer. De pont gaat pas varen om 10 uur. De afdaling is erg steil.
Een erg antiek pontje.

Afbeelding
Het dek draait weg om te laden en te lossen. En dat met alleen handkracht!

Aan boord een Border Collie, die begint te blaffen als er een zeehond in zicht is. De pontbaas vraagt waar ik heen ga, en als ik vertel dat ik door Glen Arnisdale wil, vertelt hij dat het een moeilijke, maar wel erg mooie weg is. Hij hoopt dan ook dat het ooit een keer een officiële Sustransroute wordt.
De eerste kilometers na de pont zijn vlak, maar dan volgt er een klim naar 200 meter. Het laatste stuk van de afdaling is achterlijk steil.

Afbeelding
Naar beneden is dit nog net leuk, naar boven lijkt me wat minder.

Boven houdt ik nog een fietser aan en vraag hem of hij de route door Glen Arnisdale kent.
Ja, het is zwaar, maar het is te doen met de fiets. Hij heeft het een paar weken geleden ook nog gedaan. Met alle bagage zal ik op steile stukken wel moeten lopen, maar dat is niet zoveel.

Vlak voor de afslag gegeten. En dan om half 2 de onverharde weg op.

Afbeelding
Niet te hard fietsen dus.

Afbeelding
De stenen zijn wat grof hier en daar, maar er is te fietsen.

Afbeelding
Een helling.

Het lijkt meer op een muur, bestaande uit losse grond en stenen. Ik probeer omhoog te lopen, maar dat gaat niet. Ik heb geen grip op de ondergrond. Alle bagage van de fiets af. Ik klim eerst naar boven om te kijken hoe lang de helling is en of het boven wat beter wordt. Na een stevige klim lijkt het pad wat beter te worden. Vijf keer heen en weer om alles boven te brengen. Een klim van zo’n 90 meter. Dan wordt het even wat vlakker en kan ik zowaar 30 meter fietsen. Dan gaat het weer naar beneden. Iets minder steil, maar wel lopen.

Afbeelding
Een stuk waar zo nu en dan even “gefietst” kan worden.

Afbeelding
Gelukkig heb ik mijn paard niet bij me.

Weer grote rolkeien, of een wegdek van stenen platen van een vierkante meter.

Afbeelding
Nog een kort loopklimmetje naar het eerste meertje, dan wordt het vlakker en kan ik redelijk fietsen.

Even voor het hoogste punt een paar Engelsen gesproken, die het wel moedig vinden. En melden dat het pad straks iets beter wordt. Boven staat ook een oude cottage zonder dak waar prima te kamperen valt. Ze zijn zelfs jaloers dat ik zomaar mijn tent daar op kan zetten.
Als ik bij de cottage ben is het half vijf. En dat is nog niet eens halverwege. Het lijkt me een mooi moment om de tent op te zetten. Naast de rivier. En dan lekker wassen in de rivier.

25 juni 2010

Grijs, windstil en dus midgets.
Koffie achter het muggengaas.
Om half 8 op weg.

Afbeelding
Het blijft lopen.

Dan verpietert het pad. Maar er zijn duidelijk fietssporen te zien. Maar aan de andere kant van de rivier loopt een duidelijke track. Ik besluit voorlopig toch de fietsbanden te volgen. Maar het lijkt nergens heen te gaan. Dan maar terug en de rivier over. Teva’s aan, alles van de fiets en naar de overkant gebracht.

Afbeelding
Te diep om de schoenen aan te houden

Het gaat weer omhoog, terwijl die Engelsen gisteren zeiden, dat de cottage op het hoogste punt stond. Een spoor van asfalt. Biedt hoop, blijkt niks. Het gaat verder via voetbalgrote keien en nog verder omhoog. Het is te lopen, maar daar is dan ook alles mee gezegd.

Afbeelding
Regelmatig dit soort "doorwaadbare"plaatsen.

Het gaat zachtjes regenen. Dan gaat het eindelijk naar beneden. Vol in de remmen is het te lopen.

Om kwart voor 11 ben ik bij Kinloch Hourn. Vandaag al 4,5 km afgelegd. Vanaf gistermiddag half 2 wel 14,5 km. Een vlak stukje waar gefietst kan worden. Asfalt! Maar het gaat omhoog. En dan gaat het even met 30% of zoiets omhoog. Naast me wordt geroepen: “That’s hard work.” Ik heb geen lucht om iets terug te zeggen.

Naschift1:
Als ik aan het eind van de middag in Fort Augustus ben wordt ik aangesproken door 2 Engelse fietsers. Of ik die Nederlander ben die door Glen Arnisdale ben gekomen. Het blijken 2 vrienden van de Engelse fietser van gisteren. Van nu af ben ik beroemd, want ik ben de eerste fietser die met bagage op de fiets deze weg heeft genomen.

Naschrift 2:
Sustrans kan deze weg wel projecteren als een toekomstige route, maar het zal en mag er nooit van komen. Het huidige pad is te slecht om te fietsen, en om het fietsbaar te maken moeten er teveel ingrepen in het landschap worden gedaan.
Er is overigens de mogelijkheid om met een bootje van Arnisdale naar Kingloch Hourn te komen.

Naschrift 3:
Bij het schrijven van dit verslag ging ik nog even terug naar het verhaal van Leo van Lierop over de Corrieyairack Pass. Daar schrijft hij en passant dat hij ook nog een stuk off road heeft tussen Arnisdale en Kinloch Hourn. Glen Arnisdale dus.
Was ik dus toch niet de eerste.
SHIT!

Peter
Mooi stukje Peter!
Leuk dat je het beschrijft en de foto's laat zien.
Ik zit tussen huiveren en smullen :)
Ja dit vind ik nou echt leuk. Weg van de gebaande paden, en een mooi verslag. Alsof ik er zelf fiets. Hulde!
En voor wie het ook wil doen.

Hier is de track van die 2 dagen.

Het boeiendste (?) stuk is tussen Arnisdale en Kinloch Hourn.

Peter
Peter, ik zat vanmiddag even vlug naar je foto's te kijken (terwijl ik het gierend druk op mijn werk had). En ik dacht, mooi die off road foto's ben wel benieuwd waar je geweest was. Tot ik die foto van die brug zag en het me wel heel erg bekend voor kwam. :D

Zal deze topic even complementeren met mijn verslag.

Ik start de dag van af de camping van Shiel Bridge. Een fietser waarschuwde me al voor de klim die komen gaat, 'Bealach Ratagain'. Een bord van 15% voorspeld niet veel goeds, het is inderdaad zwaar. De versnelling op mijn Rohloff is eigenlijk niet licht genoeg, ik mis de 34 van mijn oude Koga.

De afdaling naar Glenelg is weer prettig. We gaan richting Arnisdale, maar al heel snel moet er weer pittig geklommen worden. Zodra de weg richting het oosten gaat wordt het beter.

Afbeelding
Na Arnisdale slaan we links af de Glen in! Hier gaan we weer van de gebaande wegen af. Het eerste stuk is goed te doen. De weg volgt een riviertje. Een boer zwaait naar me en roept "you know the road goes up?". Ik zeg van ja. Maar na de corrieyairack gedaan te hebben, denk ik, hoe moeilijk kan het wezen?

De weg gaat rechtsaf een brug over en wordt minder goed berijdbaar. Bij een bos gaat de weg omhoog en moet ik lopen.

Afbeelding
Eerst gaat dat lopen nog wel, maar de weg wordt steiler en steiler en ik kom amper meer lopend vooruit. Op een gegeven moment lijkt de weg wel op een muur.

Afbeelding
In een bocht worden de aanvallen van de midges zo heftig dat ik maar snel even een deet goedje op moet smeren, en dat helpt. Ik probeer door te lopen maar dat gaat echt niet meer. Hier moeten de tassen van de fiets af om omhoog te komen.

Afbeelding
De top van dit stuk is binnen zicht. Vanaf deze top is het uitzicht wel weer adembenemend.

Afbeelding
Na een afdaling kom ik bij een brug waarna het weer lopen wordt, hier is niet te fietsen.

Afbeelding
Bij de waterval kom ik nog een loopster tegen. You have been up the hill vraagt ze. It's easier to walk zegt ze een beetje smalend.

Afbeelding
Na de waterval kan ik eindelijk weer een beetje fietsen. De route gaat langs wat meertjes en is redelijk vlak. Dan komen de hoogspanningsmasten in zicht die rechtaf een dal in duiken. We gaan eerst nog een brug over en komen bij een heuse kruising waar ook nog een oud verlaten huis staat, we gaan rechtsaf.

Afbeelding
De weg is niet echt goed, maar zo lang ik nog een beetje kan fietsen klaag ik niet.

Afbeelding
De weg wordt opeens erg slecht en besef me dat ik eerder de rivier over had moeten steken. Je zie de weg nog rechts de heuvel op gaan. De rivier oversteken was ook geen makkie want deze was behoorlijk breed tot op een halve meter diep. Maar ik hield mijn voeten hier droog.

Afbeelding
De heuvel op was geen makkie.

Afbeelding
Na de heuvel is een brug waar de weg is weggeslagen.

Afbeelding
Het einde is in zicht maar de weg wordt zeker niet makkelijker. Het is nog veel lopen hier.

Ik bereik net voor zessen Kinloch Hourn (geen dorp). En ben blij en tevreden dat ik dit stuk gedaan heb. Alleen is het nog ver van de camping af. Het stuk na Kinloch Hourn is gelijk weer omhoog en er moet weer pittig geklommen worden. Bij het grote Loch Quoich aangekomen is het zo goed als vlak en gaat het makkelijk naar Invergarry toe. Om half acht ben ik op de camping.

Totaal die dag gefietst: 89 km. De volgende dag vertrek ik laat en stop vroeg in Ft. William. Het was zwaar geweest! Maar wel leuk. :D

Ik vond deze route niet echt makkelijk. Vooral het eerste stuk lopend berg op was afzien. Maar er waren veel stukken bij waar tenminste nog te fietsen viel, en ben daarom blij dit gedaan te hebben. Dit was beter te doen dan de Corrieyairackpass. Maar populair zal deze route nooit worden. :D

En Peter, nog iets. Ik had al eens een verslag gelezen van een fietser met lichte bagage die hier ook al eens had gefietst. Daarom ben ik ook zeker niet de eerste die dit heeft gedaan. ;)
Leo van Lierop schreef:

Ik vond deze route niet echt makkelijk. Vooral het eerste stuk lopend berg op was afzien. Maar er waren veel stukken bij waar tenminste nog te fietsen viel, en ben daarom blij dit gedaan te hebben. Dit was beter te doen dan de Corrieyairackpass. Maar populair zal deze route nooit worden. :D
Als Glen Arnisdale makkelijker was dan de Corrieyairackpass, moet de laatste dus echt niet leuk meer zijn.
Leo van Lierop schreef:En Peter, nog iets. Ik had al eens een verslag gelezen van een fietser met lichte bagage die hier ook al eens had gefietst. Daarom ben ik ook zeker niet de eerste die dit heeft gedaan. ;)
Vast wel, maar het werd zo door die fietsers genoemd. Plus dat ik het voor de verhaalopbouw ook nodig had. :idea:

Peter
Heb het gevonden. Deze man gaat gezien de foto's te zien ook met bagage.

For those who want more rough-stuff there is the equally wonderful crossing to Arnisdale. It begins with a steep climb from beside the Big House then levels off and sometimes it is even possible to ride the bike. Along the way there are a few river crossings so be prepared to get wet feet. Foot bridges do exist, but quite often winter flooding destroys them. Beyond Dubh Lochan there is a very steep descent down though the woods to Glen Arnisdale. Take care, it is very steep and very loose. Along the glen it is an easy ride to Arnisdale.

http://www.bikeroutes.org.uk/trips/trip12.htm

Maar nu ik het nog een keer lees, besef ik dat hij zegt dat alleen het laatste stukje (hij reed hem andersom) makkelijk te doen is. :lol:
Leo van Lierop schreef:Heb het gevonden. Deze man gaat gezien de foto's te zien ook met bagage.

http://www.bikeroutes.org.uk/trips/trip12.htm

Maar nu ik het nog een keer lees, besef ik dat hij zegt dat alleen het laatste stukje (hij reed hem andersom) makkelijk te doen is. :lol:
Maar hij schrijft ook:

.... Despite the fact it is almost entirely unridable .... :oops:

Als ik dit van te voren had gelezen, had ik me wel 10x bedacht.

Ik ging van het principe uit: Als het een geprojecteerde route van Sustrans is, kan het nooit al te erg zijn. Dat blijkt dus een ernstige misvatting.

Maar goed.

- Was het zwaar? JA

- Zou ik het gedaan hebben als ik dit van te voren geweten had? NEE

- Was het mooi? JA

- Had ik het willen missen? NEE

Conclusie 1:
Teveel van te voren je route plannen is niet goed.

Conclusie 2:
Teveel kennis van internet halen kan onverstandig zijn.

Algemene conclusie:
Weg met internet :lol:

Peter
Peter M schreef:Maar hij schrijft ook:

.... Despite the fact it is almost entirely unridable .... :oops:

Als ik dit van te voren had gelezen, had ik me wel 10x bedacht.
Peter, deze zin slaat op de andere kant van de Loch, niet het stuk wat wij gedaan hebben. Het kan dus nog veel slechter. :twisted:
Het traject Arnisdale - Kinloch Hourn was me ook al opgevallen op de kaarten van Sustrans. Ik speelde met de gedachte om het te gaan fietsen, maar mijn vriendin sprak een veto uit over dit plan. Nu ik de foto's van anderen zie, besef ik dat het beslist een spannende, maar niet erg gezellige rit zou zijn geweest. In Zuid Afrika lukte het om zonder veel problemen met Corrie over wat zij 'stuiterpaden' noemt, te fietsen, maar dit is toch wel even een andere categorie...

Een ander Schots traject waar ik benieuwd naar ben, ligt tussen Achnasheen en Scardroy. Als dit enigszins befietsbaar zou zijn, zou er een mooi alternatief bestaan voor de A832 en A835.

Afbeelding

Op de grootschalige Ordnance Survey kaart staat hier slechts een onderbroken lijn. Ik vermoed dat dit een echt wandelpad is, waar een bepakte fiets thuishoort als een potvis in de Waddenzee. Toch is de afstand hemelsbreed maar 8 km. Welke fietser durft deze uitdaging aan?

Afbeelding
Vermoedelijk als zie foto's boven.

De weg door Arnisdale Glen staat ook zo op dezelfde kaart.

Peter
Kees, ik vind dit soort ondernemingen altijd lovenswaardig!

Wat ik dit jaar heb geleerd, is dat off-road en berg op met bepakking een lastige combinatie is. Met mijn pakgewicht moet je dan vaak lopen. Als je bijvoorbeeld maar zo'n 10kg aan bagage mee hebt zal het iets beter gaan.

Voor dit soort stukken is een OS Landranger map aan te bevelen (je onderste plaatje). De dubbele stippellijnen zullen goed begaanbaar zijn. Maar de enkele stippellijnen zijn zoals onze foto's laten zien vaak niet geweldig. Dit soort routes zijn in heel Schotland te vinden. Waar je voor moet uitkijken, zijn de enkele stippellijnen die berg-op gaan. Berg-af is meestal geen groot probleem.

Het eerste stuk in je route is dubbel en sterk berg op. Met een beetje mazzel is dat te befietsen mits je licht bent. Daarna gaat het berg af, het wordt langzaam hobbelen maar dat is te doen. Voorts moet je berg op tussen 2 bergen door fietsen, dat kan wel eens een pittig loopstuk zijn. Het laatste stuk naar de rivier zal enigzins te doen zijn.

Het is aan jou of je het wel of niet doet. Hangt er van af hoe avontuurlijk je bent ingesteld. Peter en ik kunnen beamen dat het heel moeilijk kan zijn, maar ook heel leuk.

Oh, nog iets. De route is in Google Earth niet te zien. Ga eens naar Bing Maps, daar is je route goed zichtbaar.
Geweldige verhalen! Wat een dramatiek en een mooie foto's! Maar wat heeft dit allemaal met fietsen te maken? Ik kan die enigszins smalende blik van die wandelmevrouw goed begrijpen. Ben zelf op de Kungsleden in Lapland ook eens twee Zwitsers tegengekomen die dachten dat ze daar wel konden fietsen en het spreekwoord 'beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald' blijkbaar niet kenden. Diep medelijden was hun deel, want ik wist wat hen nog te wachten stond.
wimmo17 schreef: Maar wat heeft dit allemaal met fietsen te maken?
Alles en niks.

Alles, omdat het onderdeel uitmaakt van een grotere tocht op de fiets. En het is een rechtstreeks gevolg van een vraag van mij over de fietsbaarheid van de Corrieyairack Pass.

Niks, omdat het meer lopen dan fietsen was.

Maar als je je altijd alleen maar de reeds gebaande paden houd zul je nooit wat nieuw ontdekken.

Peter
@Peter: Je track lijkt noordelijk langs Loch Garry te lopen ((half)verharde weg), terwijl zuidelijk langs Loch Garry route 79 lijkt te lopen. Kan dat ongeveer kloppen? Ik heb in BaseCamp met de OFM een route uitgestippeld langs de zuidkant. Hopelijk is dat een nóg leuker pad. :D
Robertjan schreef:@Peter: Je track lijkt noordelijk langs Loch Garry te lopen ((half)verharde weg), terwijl zuidelijk langs Loch Garry route 79 lijkt te lopen. Kan dat ongeveer kloppen? Ik heb in BaseCamp met de OFM een route uitgestippeld langs de zuidkant. Hopelijk is dat een nóg leuker pad. :D
Om alle informatie bij elkaar te houden heb ik het antwoord op deze vraag hier beantwoord.

Peter