Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Harwicht - Pembrokeshire (Verenigd Koninkrijk) - Forum Wereldfietser

Harwicht - Pembrokeshire (Verenigd Koninkrijk)

Ik ga in augustus met een vriend van Harwicht naar Pembrokeshire (ten Noorden van Haverfordwest) en terug te fietsen.

We zijn behoorlijk onervaren vakantiefietsers (ik ben wel eens van Antwerpen met een omweg naar Stuttgart gefietst), al zijn we wel ervaren fietsers. Een deel van de terugweg zouden we ook met de trein doen.

Ik ga dit forum natuurlijk nog verder uitpluizen, maar alle advies is welkom. Daarbij denk ik in de eerste plaats aan kaartmateriaal, trein + fiets in het VK, voedsel (we eten beiden geen dieren en zullen waarschijnlijk regelmatig zelf koken, maar wie weet zijn er goede eetgelegenheden), overnachtingen (er gaat een tentje mee, maar andere betaalbare overnachtingsplaatsen sluiten we niet uit), route, klimaat, ...

Renaat
Misschien kun je hier alvast ideeën op doen... :wink:
Robertjan schreef:Misschien kun je hier alvast ideeën op doen... :wink:
Inderdaad een prima start. :)
Deze wiki grondig doorgenomen, maar ik zit toch nog met enkel vraagjes:

- Welke wegenkaart/fietskaart is het meest geschikt?
- Klopt het dat op diverse ferry's (zoals Oostende-Ramsgate) geen (niet ingepakte) fietsen meekunnen? (Ik heb gezocht en vond die mogelijkheid in ieder geval niet.)

Renaat
Revanho schreef:
Deze wiki grondig doorgenomen, maar ik zit toch nog met enkel vraagjes:

- Welke wegenkaart/fietskaart is het meest geschikt?
ordnance survey 1:250000 travel/routemaster serie, staan wel in de rekken bij een newsagent
Sustrans voor fietsroutes en papieren fietskaarten.

OSM voor een digitale-, min of meer autorouterende kaart met het gehele National Cycle Network. Soms best spannend maar op de aangegeven wegen mag worden gefietst. Kan in de GPS.

Ordonance Survey maar dan digitaal. De papieren OS kaarten met blauwe buitenkant tonen een beperkt aantal fietsroutes. De fietsroutes vind ik in de digitale versie niet terug, maar die is open source.
Heb net een paar dagen in de UK gefietst met de papieren OS kaart en de digitale NCN kaar in de GPS. In steden is de informatie te beperkt, daarbuiten geen probleem.
Frank
Als het gaat over de overtocht: Er zijn in Frankrijk, België en Nederland een aantal mogenlijkheden.
Oostende Ramsgate dus net niet; die nemen geen fietsers mee.
Verder is er.
Calkais - Dover
Duinkerke - Dover
Hoek van Holland - Harwich
Zeebrugge - Hull
Europoort (t.o. Hoek van Holland) - Hull
IJmuiden - New Castle
Zeebrugge - Rosyth (eigenijk dus al Schotland)
Alle veerdiensten nemen fietsers mee. De prijs varieeert van nix tot €10 voor de fiets. Jij zelf kost iets meer dan dat.

Erik
Dank je.

Renaat
De overtocht Duinkerken-Dover met Norfolkline is vaak heel goedkoop: inclusief fiets slechts € 10 of zo als je online boekt. De overtocht duurt 2 uur. Heb dit vorige week nog met de auto gedaan, ook maar € 50 heen en weer.
Dan is de duurste overtocht die van Zeebrugge naar Rosyth. Volgens mij van dezelfde rederij.......
Bij de weg; ik kan Pembrokeshire vinden in de UK via Sustrans, maar Harwicht niet. Bij Sustrans kan je bijna op straat niveau zoeken. Is het wellicht Harwich?
Bij Sustrans zijn de routes en kaarten te vinden. Als je een GPS gebruikt: ze hebben een dvd met al hun (grotere) routes in tracks. Je kunt ze via de kaart trugvinden en selecteren.
Vorig jaar heb ik de stukjes tracks aan elkaar geplakt en in m;n GPS gezet. Samen met de kaart kom je er dan wel.

Erik