Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietstocht België tot Westerschelde - hoe water oversteken? - Forum Wereldfietser

Fietstocht België tot Westerschelde - hoe water oversteken?

Beste fietsvrienden aller lande,

Wij hadden graag deze vakantie een heuse fietstocht gemaakt van Sint-Niklaas, België tot ergens in Nederland, passerend voorbij Sint Jansteen voor een kort familiebezoek.
We zijn er nog nooit in de buurt geweest, en door een beetje rond te kijken op Google Maps leek het ons wel plezant om op een of andere manier het water te kunnen oversteken en te kunnen settelen voor een nachtje ergens in Westerschelde of Reimerswaal of ergens daartussen. (Als iemand een suggestie heeft, een koddig dorpje daartussen met een gezellig hotelletje of heerlijk restaurantje - steeds welkom!)

Nu vroeg ik mij af of het wel degelijk mogelijk en/of aangenaam is om als fietser die grote waterpartij over te steken? Als we kiezen voor de Westerscheldetunnelweg (die Google Maps aanduidt als routeplanner), moeten we blijkbaar ook een héle omweg doen om tot aan Westerschelde zelf te geraken - via Vlissingen bijna! Dat kan toch niet? Kunnen we niet gewoon de kustlijn affietsen?

Alvast bedankt, alle hulp is welkom, alles staat nog vrij
Op zich is het aan te bevelen naar Breskens te fietsen en daar het veer naar Vlissingen te nemen; door Zeeuws-Vlaanderen is het prachtig fietsen en vanaf Vlissingen door de Zak van Zuid-Beveland naar Reimerswaal is ook lang geen verkeerd tochtje. Maar het is zeker een kilometer of honderd extra, daar moet je maar net tijd voor en zin in hebben.

In de bus van Terneuzen door de Westerscheldetunnel kunnen naar verluid fietsen mee, maar dat heeft dusdanig voeten in de aarde dat ik er nooit aan begonnen ben. Iets met vantevoren telefonisch reserveren en dan nog alleen zeer beperkt.

In de zomermaanden is er een beperkte veerdienst van Perkpolder naar Hansweert, da's wellicht nog de beste optie, al moet je dan wel goed plannen, want het veer vaart maar driemaal daags.

.tsooJ
Hallo ,makelijk toch waar schijnelijk heb je al eens van het plaatsje Doel gehoord.
Het plaatsje staat bekend om zijn kerncentrale; bij dit plaatsje vaart een pontje de schelde over richting het plaatsje Lillo.
Doel ligt ten oosten van St Janssteen.

Veel fiets plezier :D
Alien schreef:In de zomermaanden is er een beperkte veerdienst van Perkpolder naar Hansweert, da's wellicht nog de beste optie, al moet je dan wel goed plannen, want het veer vaart maar driemaal daags.
Als aanvulling: Dit veer vaart alleen op maandag, woensdag, vrijdag en zondag.
Ja, stom: ik had nog wel speciaal de website opgedoken: http://www.de-atol.nl/.

.tsooJ
Wow mensen, bedankt voor de informatie!
Ik ben al de hele voormiddag de route aan het plannen. Ik had al een mailtje gestuurd naar de mensen van het veer Perkpolder - Hansweert met de specifieke uren, maar op maandag, woensdag, vrijdag en zondag is wel erg weinig - ik had ze nog niet zien staan op de chaotische website. :)
We zouden voorlopig de eerste dag doorfietsen tot in Goes, dat lijkt me wel een gezellig stadje om te overnachten, ben ik daar correct in? Of is er nog iets beter in die buurt?
We zouden de dag nadien dan naar Vlissingen gaan, om daar wederom over te steken en naar Cadzand door te gaan.

Als jullie nog mooie fietsroutes/plekjes weten in die buurt, laat maar vliegen hé!
Alvast serieus hartelijk bedankt!!
Goes is een leuk stadje, maar de hotels die er zijn vind ik persoonlijk niet aantrekkelijk voor fietsers en bovendien vrij prijzig. Leuke restaurants zijn er genoeg. De zak van zuid beveland is mooi en rustig om te fietsen. Zeker een aanrader.
liesbet schreef:[...] op maandag, woensdag, vrijdag en zondag is wel erg weinig - ik had ze nog niet zien staan op de chaotische website. :)
't Is een beetje mosterd na de maaltijd, maar op http://www.rondjepontje.nl/nl/welke.lp staan alle veren van 'Fiets een rondje met een pontje' overzichtelijk aangegeven. Onder de link 'Vaardagen' vind je ook een overzicht waarop je in een oogopslag kunt zien welke pontjes op welke dagen varen.

Op http://www.routebureauzeeland.nl/nl/routes.lp vind je een overzicht van bewegwijzerde routes, en als je in het plaatje linksboven op een gebied klikt, zie je ook de fietsknooppunten. Mocht je de tijd hebben, dan kan ik je een ritje door De Mantelinge aanraden, tussen Domburg en Oostkapelle.

'k Wense je vee plezier!

Carl
We hebben ondertussen onze (overigens zeer coole!) trip vastgelegd - het wordt een fietsdriedaagse, vertrekkende op zaterdag 31 juli.

Dag 1/ We vertrekken vanuit Gent met de trein naar Sint-Niklaas, en daar beginnen we te fietsen. Eerst naar Sint-Jansteen, en dan zo naar Perkpolder, om daar de oversteek van 15u45 te nemen naar Hansweert. Eens aangekomen fietsen we door naar Yerseke, alwaar we ons tentje uitzetten op een camping en we gereserveerd hebben in een heerlijk restaurantje in de stad.

Dag 2/ Van Yerseke naar Middelburg naar Vlissingen - wat we onderweg gaan doen en welke route we precies nemen ligt nog in het onbekende. De Mantelinge is (helaas) te ver verwijderd van het initieel plan, maar ik hou het in het achterhoofd voor de volgende tocht! De Zak van Zuid-Beveland is daar wel in de buurt, maar wat/waar dat precies is weet ik niet - gelieve te specifiëren, we zijn benieuwd! In Vlissingen nemen we de oversteek naar Breskens, alwaar we doorfietsen naar Cadzand om daar ook ons tentje op te zetten voor de nacht. Weer iemand een noemenswaardig restaurantje daarginds? (Aangezien we weinig betalen voor onze overnachtingen, laten we ons op culinair gebied goed verwennen!)

Dag 3/ Opstaan in Cadzand en via Knokke (familie) naar Brugge (familie) fietsen of rechtstreeks terug naar onze woonst te Gent - dat weten we nog niet.

Ik kijk er enorm naar uit, ik hoop alleen dat de weergoden ons goed gezind zijn. :)

Bedankt voor de fijne tips, iedereen! Ik ga zeker enkele foto's posten na afloop!
Het is een stukje om, maar vanuit Yerseke kun je richting s'Gravenpolder fietsen en dan de Lf 13 (Schelde Rhein Route) oppakken (loopt dwars door de "Zak") en volgen tot Middelburg. In Middelburg volg je de LF 1 richting Vlissingen tot aan de boot. Een mooie tocht gegarandeerd!
Mijn ervaring met de bus door de Westerscheldetunnel is dat dat telefonisch reserveren niet echt noodzakelijk is. Volgens de chauffeur geldt dat met name voor groepjes fietsers: in dat geval kan er voor worden gezorgd dat er een aanhanger achter de bus komt te hangen. Een of twee fietsen leverde tot dusver geen probleem: instappen en meerijden. Dat moet ook wel, want er is daar in de buurt geen telefooncel ...