Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ANWB-Toeristenkaarten 1 : 100.000 zijn terug - Forum Wereldfietser

ANWB-Toeristenkaarten 1 : 100.000 zijn terug

De ANWB-Toeristenkaarten zijn na een aantal jaren aanwezigheid weer terug. De waren altijd de handigste kaarten voor een langere route in Nederland.
Helaas heb ik hier op IJsland nog geen model gezien, zodat ik niet kan bekijken of ze even duidelijk zijn als de oude. In ieder geval staan de LF-routes en de knooppunten er nu op.
En weer gedrukt op WC papier?
De ANWB kaarten waren één van de redenen om op een GPS over te stappen!

John.
Hoi Bert

Bedankt voor de tip, wij zijn nu nog op een lange fietsreis maar zullen zeker bij thuiskomst dit checken.
Jaren en jaren plezier gehad van deze kaarten.
Gewoon "boeklon" (plakplastic, gekocht bij de HEMA) er over heen geplakt en zeker al 15 jaar gebruikt, de nieuwe paden die we tijdens onze tochten zagen even ingetekend.
Groet Karin en Marten
Ha die John,

Ik heb een exemplaar in huis. Helaas voor jou, maar hij past niet in de WC-papierhouder op mijn toilet. Bovendien is het papier veel te glad om mijn billen er mee af te geven. Ik moet die kaarten dus gebruiken om op te fietsen. Het papier lijkt wel sterker dan de vroegere editie. De praktijk moet het nu uitwijzen.
Kaart ziet er verder goed uit op wat minpuntjes na: je kunt niet zien of een weg op een dijkje loopt en een kerk staat met een vaag grijs symbooltje op de kaart, terwijl een kerk toch vaak een heel herkenbaar punt in het landschap is. Gelukkig staan de molens er wel duidelijk op.

:evil: Onhandig formaat :evil:
Groot nadeel voor fietsers is het onhandige formaat: 125 X 295 mm. De oude kaarten waren 124 X 268 en gingen juist kapot, omdat ze niet goed in het kaartenvenster van een stuurtas pasten.
Beter zou dus het Michelin-formaat geweest zijn van 112 X 248.

Wat betreft GPS: dat is nog altijd niet op maat voor diagabeten en mensen met minder goede ogen, zoals ik. Verder ook maar niks op zo'n klein kassie te turen. Wellicht als er een superdun lichtgewicht flatscreen komt, die net als het kaartenvak op mijn stuurtas past.

Groetjes,

Bert