Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GPS voor Brontosaurus - Forum Wereldfietser

GPS voor Brontosaurus

Beste WF-ers en GPS-kenners,

Mijn GPS-gebruik heeft zich totnutoe beperkt tot een oude Garmin GPS III in mijn Land Rover in de Sahara, en voel me dus een soort Brontosaurus als het om de nieuwste toepassingen gaat :D
Ik weet dat er heel veel over gepost is. Mijn vraag is concreet:

Is het zinvol om voor de hooglandpistes op IJsland een GPS te gebruiken?

Het gaat me dan niet om argumenten mbt accu's, schermen die niet leesbaar zijn met een beetje zon, gewicht, e.d., maar puur om navigatie op basis van een goede ingebouwde kaart.

Alvast bedankt voor jullie meedenken!

Gee
Het is afhankelijk van wat je ermee wilt. Als je wilt navigeren op de kaart, dan moet er ook voldoende goed kaartmateriaal beschikbaar zijn. Ik ben geen IJsland expert, maar ik heb begrepen dat de wegen niet zo vast liggen door de extreme weersomstandigheden. Dus de vraag is even hoe goed het kaartmateriaal van IJsland is.

Als het gaat om de richting, dan kun je beter een kompas meenemen. Gebruikt minder batterijen en is ook nog goedkoper :wink:
Ik heb alleen op IJsland gewandeld en was erg blij met mijn GPS toen het zo mistig werd dat ik in het hoogland niet meer dan 10 meter zicht had. Deze (gratis) kaart http://www.ourfootprints.de/gps/mapsource-island_e.html geeft ook de wegen en paden in het binnenland aan en deze bleek nauwkeuriger dan die op de papieren kaart die we bij ons hadden.
HansvanderVeeke schreef: Dus de vraag is even hoe goed het kaartmateriaal van IJsland is.
Misschien is dat dan mijn vraag: is er bruikbaar GPS-kaartmateriaal van het binnenland (hoeft niet gratis, is wel mooi meegenomen)?
Die waar Arno naar verwijst lijkt me zeker bruikbaar.
Ik gebruik de 4 papieren Islandkort kaarten van 1:300.000. Uit eerdere tochten weet ik dat die betrouwbaar zijn, maar enkele pistes staan er niet of gedeeltelijk op.

Gee
http://openmtbmap.org/download/ Ijsland staat er tussen. Lijkt net zo gedetailleerd als die in de link van Arno. Als je de legenda kent, kun je zo aflezen hoe steil het omhoog en omlaag gaat.
arnob schreef:Deze (gratis) kaart http://www.ourfootprints.de/gps/mapsource-island_e.html geeft ook de wegen en paden in het binnenland aan en deze bleek nauwkeuriger dan die op de papieren kaart die we bij ons hadden.
Heb uiteindelijk nu toch maar de knoop doorgehakt en een Dakota 20 aangeschaft. Bovenstaande kaart gedownload en geimporteerd in Garmin Road Trip (= de Mac versie van Mapsource). Ziet er prachtig uit!
Nu wil ik die kaart op de Dakota installeren met Garmin Mapinstaller. Ook dat lijkt te lukken. Op de Dakota (bij kaartselectie) staat de kaart, en is inschakelbaar. Maar de kaart wordt niet zichtbaar. Het installeren met Installer gaat ook wel verdacht snel (enkele seconden), waardoor het lijkt alsof het bestand "leeg" is.

Heeft iemand een idee wat ik fout doe??

Bedankt,

Gee
Kan een paar dingen zijn:
1) De GPS bepaalt waar je nu bent, maar de betreffende kaart komt daar helemaal niet.
--> Over het scherm vegen (met uit-/inzoomen) tot je de kaart te pakken hebt op de juiste plek.
2) Je hebt niet ver genoeg ingezoomd om voldoende detail weer te geven. Daar had ik de eerste keer/keren ook last van bij Open MTB Map.
--> Even inzoomen op een plek waarvan je denkt dat er meer moet zijn.
3) Verkeerd geïnstalleerd (door het programma) waardoor er niets zichtbaar is.
--> Misschien toch eens met MapSource onder Windows proberen. Garmin blijft toch een primitief bedrijf wat op Windows geënt is.
4) Het bestand bevat geen info. Misschien is er deze keer bij de maker iets mis gegaan.
--> Probeer eens de Open MTB Map.
Robertjan schreef:Kan een paar dingen zijn:

2) Je hebt niet ver genoeg ingezoomd om voldoende detail weer te geven. Daar had ik de eerste keer/keren ook last van bij Open MTB Map.
--> Even inzoomen op een plek waarvan je denkt dat er meer moet zijn.
O.k! :oops: :oops: