Additionally, paste this code immediately after the opening tag: kamperen in Duitsland - Forum Wereldfietser

kamperen in Duitsland

Hallo,

Ik ga lekker Duitsland in en de route is als volgt:
Bourtange tot Launeburg via de Hanzefietsroute
In Launeburg pak ik de Elberadweg dl 1 op tot aan Magdenburg
Van Magdenburg tot Arnhem via de Eurovelo nr 6 of was het nu nr 1?

Naja, dat laatste doet er niet toe. Het ziet er naar uit dat campings over het algemeen geen probleem zijn maar dat er in het harz gebergte en het teutoburgerwald weinig campings zijn. Ik denk dus dat ik maar eens ga wildkamperen, altijd al eens willen doen, maar wat zijn nu dan de exacte straffen op wildkamperen? HEt enige wat ik krijg te horen is dat het verboden is, maar hoe hoog is de boete en wordt je kampeerspul ook in beslag genomen?

groetjes Paul
De mooiste kampeermomenten zijn als je wild kampeert.

Als je een plekje zoekt dan kun je gewoon eerst neerploffen, uitpuffen en een potje eten. Dan krijg je een idee of je een goede plek hebt uitgezocht en als het schemerig wordt dan zet je je tentje op.

Zelf heb ik nooit problemen gehad in Duitsland, maar heb geen idee van de boetes oid. Ik geloof wel in de redelijkheid dus als je netjes bent geloof ik niet dat je zomaar alles afgepakt wordt en in de knast gezet wordt..
paul1987 schreef:maar dat er in het harz gebergte en het teutoburgerwald weinig campings zijn. Ik denk dus dat ik maar eens ga wildkamperen, altijd al eens willen doen, maar wat zijn nu dan de exacte straffen op wildkamperen? HEt enige wat ik krijg te horen is dat het verboden is,
In Duitsland is wildkamperen geen enkel probleem, wel officieel verboden maar ook Duitsers trekken zich daar weinig tot niets van aan. Het enige nadeel is dat er geen warme douche is :wink:

Ik heb zelfs een paar keer mee gemaakt dat juist Duitsers me naar een betere plek verwezen om wild te kamperen.
Ik heb 2x illegaal wildgecampeerd in Duitsland, zonder problemen. De eerste keer kwam 's morgens een vriendelijke wandelaar gedag zeggen toen hij zijn hond aan het uitlaten was.

Maar ik zal toch wel voorzichtig zijn, want als mensen het niet vertrouwen bellen ze denk ik toch snel even de politie, en ik heb wel eens gehoord dat de Duitse politie vrij strict is.

Maar zelf zou ik het wel gewoon weer doen. Mocht je dan toch betrapt worden, gewoon erg vriendelijk en begripvol zijn en meewerken.
Mijn uitgangspunt is leven en laten leven,
mensen zijn er over het algemeen nogal al onverschillig in, is mijn opvatting. Kijk maar hoe mensen zwervers negeren overdag.

Ik kom vaak bij een boerderij hier bij het dorp en die boer daar heb ik het ook mee over gehad en die zegt dat het hem ook niet veel uitmaakt zolang je geen rotzooi achterlaat.

Vlak na terugkeer uit Australia, zat ik nog lekker in mijn wildkampeerritme en heb ik zelf s in Duitsland met een wit autootje en tent erachter in het bos gestaan....

Onlangs in Spanje kwam tegen de schemer een geitehoeder terug met zijn beestjes. Terwijl ik mijn tentje al had staan onder een olijfboom. No problem..

Leven en laten leven...
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik was sowieso al van plan om mijn kampeerplek netjes te houden en het afval e.d. mee te nemen. Daarnaast helpt het altijd om de autoriteiten gelijk te geven en je een beetje welwillend op te stellen.
Het scheelt ook dat je veel gebieden hebt die niet echt dichtbevolkt zijn.

Op een forum over bijv. Bushcraft wordt het item ook weleens aangehaald, daar worden wel bedragen genoemd, maar enkel over Nederland. Daar gaat men ook een stapje verder en gaat het over slapen in een natuurgebied, dat veranderd de zaak natuurlijk enigzins ten nadele als je wordt betrapt.

Algemene tip daar was, als je wordt betrapt, volledig meewerken en langzaam aan al pratend je spullen inpakken...
Hier is een splinternieuwe site over wild kamperen. Hopelijk spreek en lees je een beetje Duits. ;-)
Wild Campen schreef:n diesen Bundesländern ist es durch die Landesnaturschutzgesetze erlaubt eine Nacht in der freien Natur zu zelten, wenn man “nicht motorisiert” (also Kanufahrer, Wanderer, Radfahrer) ist und sich ausserhalb von Naturschutzgebieten befindet:

* Brandenburg
* Mecklenburg-Vorpommern
* Schleswig-Holstein

Außerdem: Wild Campen auf Privatgrundstücken ist mit Einverständnis des Besitzers erlaubt!
Bedankt voor de site, erg handig en leuk om te lezen. Ik begrijp het redelijk. ZO heb ik opgemaakt dat jagers het over het algemeen niet echt kunnen waarderen als je wildkampeert (zo kan ik het niet waarderen dat zij dan jagen maar goed :P ...) en inderdaad niet in natuurgebieden staan. Maar die zullen wel worden aangegeven met bordjes dus dat moet ook wel lukken om die te vermijden.
paul1987 schreef:Bedankt voor de site, erg handig en leuk om te lezen.
Ook leuk om wild te kamperen is bij picknickplaatsen; deze was bijv. midden in de Harz maar in Duitsland zijn er verschrikkelijk veel overal omdat het van oudsher een echt wandelland was.

Afbeelding
paul1987 schreef:Bedankt voor de site, erg handig en leuk om te lezen. Ik begrijp het redelijk. ZO heb ik opgemaakt dat jagers het over het algemeen niet echt kunnen waarderen als je wildkampeert (zo kan ik het niet waarderen dat zij dan jagen maar goed :P ...) en inderdaad niet in natuurgebieden staan. Maar die zullen wel worden aangegeven met bordjes dus dat moet ook wel lukken om die te vermijden.
Neem wat losse flodders mee. ;-)

BTW, misschien komen we elkaar in die regio straks nog tegen. CU!
hahaha, wie weet. Ik trakteer dan op home made thea (lees ook wel: water koken, zoetje erbij en een theezakje :P )
paul1987 schreef:hahaha, wie weet. Ik trakteer dan op home made thea (lees ook wel: water koken, zoetje erbij en een theezakje :P )
Hmmm, verheug me erop. Echt een staaltje van 'simple camping wild life'.
Trakteer ik op Zuckerkuchen. Bind ik altijd in ruime hoeveelheden achterop. Sla het bij iedere, door de dorpen rijdende, mobiele Bäckerladen in. Yammie.;-)