Voor mij zijn op een vakantiefiets die half-half-SPD-pedalen ook ideaal. Ik vind het bij lange, rechte enden en klimmen e.d. inklikken echt veel lekkerder fietsen dan 'los', maar ik heb een hekel aan vast zitten in bijvoorbeeld drukke steden en bij slechte ondergrond (zoals op slechte onverharde wegen). Met die pedalen die aan één kant gewoon zijn en aan de andere kant SPD kun je het krijgen zoals je het hebben wilt, en op SPD-schoenen kun je ook nog redelijk lopen, wat op vakantie ook prettig is.

Máár ik vind wel Look (wat ik op mijn racefiets heb) veel lekkerder fietsen en ook makeklijker losklikken. Bij SPD krijg ik soms ook last van de gedwongen houding, zeg maar, Look (de rode) geeft wat meer bewegingsvrijheid. Maarja, op Look-schoenen kun je amper lopen, en die pedalen bestaan niet half-om. Ik heb dus twee soorten pedalen én schoenen.

Los van de inklik-vraag: de stijve zolen en op fietsen gerichte steun van echte fietsschoenen is ook wel een heel groot voordeel ten opzichte van gympies en dergelijke. Ik zou niet zonder kunnen of willen. Ik was een keer bij spinning mijn fietsschoenen vergeten, en ik had op mijn gewone gympies binnen 10 minuten kramp onder mijn voet. Die zakken over het pedaal heen. Spinning is wel wat anders dan fietsen, maar fietsen duurt wel véél langer!

Louise