Tijdens mijn tocht door Schotland de afgelopen weken een merkwaardig malheur aan de achterderailleur.
Eerste week geen problemen, maar bij de aanvang van een steile klim opgeschakeld naar het grootste kransje. Ketting schiet eraf. Even vloeken, ketting er weer opgelegd, nog geen 3 meter fietsen en de ketting schiet er weer af. En nog een keer.
Bagage van de fiets en kijken wat er aan de hand is. Ik kan niks ontdekken. Merkwaardig genoeg kan ik met de fiets op de kop wel vooruit trappen,maar als ik achterwaarts ga met de pedalen loopt de ketting vast.
Gelukkig heb ik een kilometer of 15 terug een fietsenmaker gezien, en bezorgd fiets ik terug. Gelukkig is het allemaal vlak, en hoef ik niet te schakelen.
Het kost de fietsenmaker ook enige tijd om te ontdekken wat er aan de hand is. Hij denkt eerst aan het freewheel. Het blijkt echter dat het boutje, waar het bovenste geleidewieltje van de derailleur omdraait, te zijn losgeschoten. Boutje aangedraaid en het gaat weer goed.
Wel krijg ik het advies de zaak goed gesmeerd te houden en regelmatig te controleren.
Die controle blijkt nodig, want elke morgen moet ik de bout aandraaien. Soms wel een hele slag. En merkwaardig gepiep vanachter op een gegeven moment kan worden verholpen door een stevige kwak olie op de bout te spuiten.
Wel is opvallend dat met een zekere regelmaat de ketting bij opschakelen er af wordt gegooid, zonder dat het bewuste boutje te los zit.
Nu heb ik redelijk wat kilometers gefietst met een achterderailleur, maar nog nooit iets dergelijks meegemaakt. Ook voor de fietsenmaker was het blijkbaar iets bijzonders, want hij zocht ook in eerste instantie naar andere oorzaken.
Tot dat moment had ik me ook niet gerealiseerd dat het betreffende boutje niet geborgd is.
De vraag is nu, wat te doen.
Is er een methode om dit euvel te herstellen, of gewoon er een nieuwe deraileur opzetten.
Zelf ben ik tot het laatste geneigd,omdat op het ook niet duidelijk is wat er aan de hand is, maar wellicht is het simpel op te lossen.
Peter
Eerste week geen problemen, maar bij de aanvang van een steile klim opgeschakeld naar het grootste kransje. Ketting schiet eraf. Even vloeken, ketting er weer opgelegd, nog geen 3 meter fietsen en de ketting schiet er weer af. En nog een keer.
Bagage van de fiets en kijken wat er aan de hand is. Ik kan niks ontdekken. Merkwaardig genoeg kan ik met de fiets op de kop wel vooruit trappen,maar als ik achterwaarts ga met de pedalen loopt de ketting vast.
Gelukkig heb ik een kilometer of 15 terug een fietsenmaker gezien, en bezorgd fiets ik terug. Gelukkig is het allemaal vlak, en hoef ik niet te schakelen.
Het kost de fietsenmaker ook enige tijd om te ontdekken wat er aan de hand is. Hij denkt eerst aan het freewheel. Het blijkt echter dat het boutje, waar het bovenste geleidewieltje van de derailleur omdraait, te zijn losgeschoten. Boutje aangedraaid en het gaat weer goed.
Wel krijg ik het advies de zaak goed gesmeerd te houden en regelmatig te controleren.
Die controle blijkt nodig, want elke morgen moet ik de bout aandraaien. Soms wel een hele slag. En merkwaardig gepiep vanachter op een gegeven moment kan worden verholpen door een stevige kwak olie op de bout te spuiten.
Wel is opvallend dat met een zekere regelmaat de ketting bij opschakelen er af wordt gegooid, zonder dat het bewuste boutje te los zit.
Nu heb ik redelijk wat kilometers gefietst met een achterderailleur, maar nog nooit iets dergelijks meegemaakt. Ook voor de fietsenmaker was het blijkbaar iets bijzonders, want hij zocht ook in eerste instantie naar andere oorzaken.
Tot dat moment had ik me ook niet gerealiseerd dat het betreffende boutje niet geborgd is.
De vraag is nu, wat te doen.
Is er een methode om dit euvel te herstellen, of gewoon er een nieuwe deraileur opzetten.
Zelf ben ik tot het laatste geneigd,omdat op het ook niet duidelijk is wat er aan de hand is, maar wellicht is het simpel op te lossen.
Peter