Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stukke achterderailleur - Forum Wereldfietser

Stukke achterderailleur

Tijdens mijn tocht door Schotland de afgelopen weken een merkwaardig malheur aan de achterderailleur.
Eerste week geen problemen, maar bij de aanvang van een steile klim opgeschakeld naar het grootste kransje. Ketting schiet eraf. Even vloeken, ketting er weer opgelegd, nog geen 3 meter fietsen en de ketting schiet er weer af. En nog een keer.
Bagage van de fiets en kijken wat er aan de hand is. Ik kan niks ontdekken. Merkwaardig genoeg kan ik met de fiets op de kop wel vooruit trappen,maar als ik achterwaarts ga met de pedalen loopt de ketting vast.
Gelukkig heb ik een kilometer of 15 terug een fietsenmaker gezien, en bezorgd fiets ik terug. Gelukkig is het allemaal vlak, en hoef ik niet te schakelen.

Het kost de fietsenmaker ook enige tijd om te ontdekken wat er aan de hand is. Hij denkt eerst aan het freewheel. Het blijkt echter dat het boutje, waar het bovenste geleidewieltje van de derailleur omdraait, te zijn losgeschoten. Boutje aangedraaid en het gaat weer goed.
Wel krijg ik het advies de zaak goed gesmeerd te houden en regelmatig te controleren.

Die controle blijkt nodig, want elke morgen moet ik de bout aandraaien. Soms wel een hele slag. En merkwaardig gepiep vanachter op een gegeven moment kan worden verholpen door een stevige kwak olie op de bout te spuiten.
Wel is opvallend dat met een zekere regelmaat de ketting bij opschakelen er af wordt gegooid, zonder dat het bewuste boutje te los zit.

Nu heb ik redelijk wat kilometers gefietst met een achterderailleur, maar nog nooit iets dergelijks meegemaakt. Ook voor de fietsenmaker was het blijkbaar iets bijzonders, want hij zocht ook in eerste instantie naar andere oorzaken.
Tot dat moment had ik me ook niet gerealiseerd dat het betreffende boutje niet geborgd is.

De vraag is nu, wat te doen.

Is er een methode om dit euvel te herstellen, of gewoon er een nieuwe deraileur opzetten.
Zelf ben ik tot het laatste geneigd,omdat op het ook niet duidelijk is wat er aan de hand is, maar wellicht is het simpel op te lossen.

Peter
Idd een vreemd fenomeen dat zo'n bout losraakt.
Geen idee of borgvloeistof zou helpen. Misschien heeft Marten G nog een niet al te destructieve methode om de bout zo te vervormen dat hij zelf borgt :) (op kopse kant hameren, schroefdraad vervormen...?)
Waar schiet de ketting vanaf bij het grootste kransje? Ik kan niets anders verzinnen dan dat hij tussen kransje en spaken komt. Is dat het geval?
Gelukkig is een nieuwe derailleur niet al te duur.
Succes,
Leon
Leon schreef: Waar schiet de ketting vanaf bij het grootste kransje? Ik kan niets anders verzinnen dan dat hij tussen kransje en spaken komt. Is dat het geval?
Dit is het juiste antwoord. Op naar de volgend ronde.

Peter
Leon schreef:Idd een vreemd fenomeen dat zo'n bout losraakt.
Je zou denken dat het lager van het desbetreffende derailleurwieltje af en toe vastloopt en dan het boutje meeneemt
m-gineering schreef:
Je zou denken dat het lager van het desbetreffende derailleurwieltje af en toe vastloopt en dan het boutje meeneemt
Tja, maar waarom gebeurt dat dan ineens?

Peter
Peter M schreef:
m-gineering schreef: Je zou denken dat het lager van het desbetreffende derailleurwieltje af en toe vastloopt en dan het boutje meeneemt
Tja, maar waarom gebeurt dat dan ineens?
Peter
... en waarom loopt de ketting dan over bovenste kransje weg? Geen idee.
Het beste is om de fiets op te hangen als het gebeurt en te kijken wat er precies gebeurt. Heb je de derailleurwieltjes er af gehad? Zijn ze nog schoon, roestvrij, lekker lopend en zo?
Leon
Leon schreef:... en waarom loopt de ketting dan over bovenste kransje weg? Geen idee.
Het beste is om de fiets op te hangen als het gebeurt en te kijken wat er precies gebeurt. Heb je de derailleurwieltjes er af gehad? Zijn ze nog schoon, roestvrij, lekker lopend en zo?
Leon
In Schotland was mijn simpele redenatie: zo min mogelijk aankomen, en nu thuis ben ik daar nog niet aan toegekomen.
Maar op het moment dat het fenomeen gebeurde, was het geheel niet viezer dan anders na een week fietsen, en als de bout is aangedraaid, loopt alles lekker. En de leeftijd kan het ook niet echt zijn. maximaal 10.000 km.

Peter