Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Beschadigde Conus - Forum Wereldfietser

Beschadigde Conus

Hallo allemaal,

Ik ben op weg voor een 4 maand durende reis naar de Noordkaap en terug. In Polen op 2000km begon mijn vooras te kraken. Na nazicht bij de fietsenmaker bleek er vocht in te zitten en geen vet meer. Deze heeft de as gekuist en opnieuw ingevet. De conus is echter beschadigd maar deze kon het niet vervangen. Het wiel bolt terug maar soms hoor ik een vage kraak. Ik heb nog een kleine 8000km te gaan. Ga ik op zoek naar een nieuwe conus? Wacht ik gewoon tot de as het begeeft? Of kan ik de rit misschien volledig uitrijden? Het gaat op een naaf met dynamo van shimano.

Peter
oh shit.. weer zo'n shitmano ding.

De speling zal alleen maar erger worden. Je kan bij die naven slechts aan 1 kant het lager vervangen (de linkerkant). Meestal is het dan ook opgelost.Nieuwe conus, nieuwe kogels erin en goed vet erin en goed afstellen.


Heb je de code die op de naaf staat (DH-NX32 bv)? Stuur anders een pm. Dan kan ik je misschien uit de brand helpen en ff wat opsturen incl gereedschap.

Groet Rob
Ik wens je het beste,

Ik kwam (in het binneland van Spanje) na ombouw frame na 2000km erachter dat mijn achterwiel scheef gemonteerd was (dat kan vanwege verstelbare padden voor rohlof, die ik niet heb) en mijn achterlager ging kraken bergafwaarts. Zolang er druk op staat door het trappen gaat het goed. Berg af heb ik de snelheid maar beperkt tot 30-35km/hr. De laatste 400km door kunnen rijden.
Morgen haal ik de naaf uit elkaar, ben benieuwd wat ik aantref....
rvdh schreef:Je kan bij die naven slechts aan 1 kant het lager vervangen (de linkerkant).
Volgens Shimano kun je de van de linkerkant wel de conus vervangen, maar van de rechterkant niet. In de praktijk kan het aan de rechterkant wel met hetzelfde type conus als aan de linkerkant. Je moet wel een beetje voorzichtig zijn met het draadje, want dat oogt wat fragiel. Bij mijn exemplaar zaten er al na zo'n 10.000 km zonder vet te vervangen wat slijtsporen op de conus. Misschien dat op tijd vet vervangen helpt, maar dat moet je afwegen tegen het risico dat je dat draadje beschadigt. Shimano dynamo conussen zijn overigens best prijzig.
cwg schreef:
rvdh schreef:Je kan bij die naven slechts aan 1 kant het lager vervangen (de linkerkant).
Je moet wel een beetje voorzichtig zijn met het draadje, want dat oogt wat fragiel.
Daarom, dan kun je beter niet zelf aan de slag met zo'n ding aan de andere kant als je onderweg bent.
rvdh schreef:
cwg schreef:
rvdh schreef:Je kan bij die naven slechts aan 1 kant het lager vervangen (de linkerkant).
Je moet wel een beetje voorzichtig zijn met het draadje, want dat oogt wat fragiel.
Daarom, dan kun je beter niet zelf aan de slag met zo'n ding aan de andere kant als je onderweg bent.
Als je geen twee linker handen hebt, zorgvuldig werkt en noteert in welke volgorde de onderdelen zitten hoeft het vervangen van de rechterconus m.i. geen probleem te zijn. De opmerking over de fragiliteit van het draadje was meer bedoeld voor de wat langere duur; 10 keer conus vervangen zal het draadje mogelijk niet overleven, zeker als je het draadje enigszins mishandelt door het bijvoorbeeld vaak te buigen.

Zelfs al mol je het draadje, het ergste dat dan zou kunnen gebeuren is dat je dynamo niet meer werkt (wat op te lossen is met een langs de weg te kopen batterijlicht oid). Dat zou ik liever hebben dan rotte lagers waardoor je niet meer kunt fietsen.
lol, de rechterconus is nooit los te vervangen he? Die leveren ze alleen bij een compleet binnenwerk.
rvdh schreef:lol, de rechterconus is nooit los te vervangen he? Die leveren ze alleen bij een compleet binnenwerk.
:o We blijven een beetje in cirkels praten geloof ik. Je volharding dat het niet kan, vormt een mooie tegenstelling met je ondertekening :wink: .