We zijn vorig jaar (2004) in ongeveer dezelfde periode geweest en hebben ons bij tijd en wijle niet bijzonder uitgesloofd en derhalve in 26 dagen 1250 km gefietst. Maar ook een aantal delen met de bus gedaan. Vanwege de enorme regen en zeer zware tegenwind hebben we een deel van de route naar en langs Landmannalaugar met de bus gedaan. Dat was maar goed ook, want de rivieren die we met de bus zijn doorgegaan hadden we zeker niet te voet kunnen doorwaden. Vanwege het weer werd ook ons door de lokale wandelgidsen bij Landmannalaugar afgeraden om te gaan wandelen.
Onze zwaarste dag zat ook in het lavaveld naar Landmannalaugar: 58 km in 6 uur pure fietstijd. Onverhard, berg op, wind tegen, regen in het gezicht. Niet dat het tijdsprestaties moeten zijn, maar we waren gewoon op aan het eind van de dag.
Nog een tip: vraag van te voren of 'The Rainman' in Landmannalaugar is. Het verhaaltje: het is een Duitser die Thomas heet en al 18 jaar daar naar toe komt. We kwamen hem in een Jeep tegen op weg naar boven. De man in het busrestaurant bij Landmannalaugar vertelde me dat Thomas daar al lang kwam en elke keer als hij kwam dat het veel en hard regende. Doe er je voordeel mee!
Vanaf Skaftafell naar Hofn ook met de bus vanwege aanhoudende zware regenval (deze trok bijna horizontaal langs de tent opening). Na deze 4 dagen regen hebben we eigenlijk alleen maar goed weer gehad. Toch de bus van Egilsstadir naar Myvatn genomen om daar nog vrienden te ontmoeten.
Het goede weer kwam goed uit op de Sprengisandur (vergelijkbaar met de Kjolur heb ik me laten vertellen), dat maakt het een stuk aangenamer. Maar vergis je niet, zware steenslag wegen en wasborden over uitgestrekte stukken. Reken om een maximum van 60 km per dag als het minder goed weer is; geen mogelijkheden tot kopen van iets eetbaars, maar de heldere (en zeer koude) riviertjes zijn wel erg lekker na een dag door het stof fietsen.
Kijk vooral ook even op
http://cycling.petermarij.com/Iceland/ voor de route en wat foto's. Kort verhaaltje aangaande de eerste paar foto's: slechts 1/3 van de wegen in Ijsland is verhard, de rest is veelal bedekt met vrij scherpe lava (achtige) stenen. Om deze het hoofd te kunnen bieden had ik de net nieuwe Schwalbe Marathon XR 2.26" aangeschaft (extra comfort vanwege de enorme maat). Na 1.79km op de teller kreeg ik een 10cm lange dikke spijker door het loopvlak en de zijwand van de hagelnieuwe achterband. Zelden zo hard gelachen om de ironie en de wetenschap wat er nog voor me lag aan terrein.
Tijdens mijn voorbereiding heb ik meestal gelezen dat tegen de klok in het meeste kans geeft op wind mee. Het boekje ‘Island per Rad’ van Ulf Hoffmann is een klein en detaillistisch route boekje wat je goed voor je planning kunt gebruiken.
Mooi land! Maar mijn advies is: maak ook wandeluitstapjes, want dan kom je op veel mooie plekken die niet per fiets bereikbaar zijn.