Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gazelle Kathmandu of Giant Exp. of ... ??? - Forum Wereldfietser

Gazelle Kathmandu of Giant Exp. of ... ???

Dankzij een fietsplan op mijn werk kan ik een nieuwe fiets uitzoeken bij een geselecteerde fietswinkel. Die fiets wil ik ook gebruiken voor fietsvakanties dus met een paar honderd euro bijbetalen moet dat lukken. Tot nu toe gebruikte ik daarvoor een Giant mountainbike al kreeg ik wel dooie handen op den duur. Ik heb al het forum afgestruind naar bruikbare tips en ook het internet naar testen maar kom er nog niet uit. De fietswinkel geeft aan de Gazelle Kathmandu de voorkeur boven de Giant Expedition. Maar over die laatste zijn weer veel lovende berichten te lezen. De Kathmandu is nieuw dus er is nog niet zoveel over bekend. Zijn V-brakes net zo goed als hydr. remmen? En hoe rijdt het met schokbrekers? En hebben die niet veel onderhoud nodig? Ik ben van plan rondje Oostzee te maken dus niet extreem. Ik heb ook gekeken naar een Koga Traveller maar ja, die is weer veel duurder. Dat zou nog niet zo erg zijn als hij veel, veel beter zou zijn, maar dat maak ik niet op uit recensies. Kortom, veel vragen. Jullie reacties zouden heel behulpzaam kunnen zijn bij de keuze.

koop geen gazelle kathmandu. Deze fiets bevat echt zo veel 'tupperware' dat je er geen fatsoenlijk bospad mee kan nemen onder natte omstandigheden. Koop gewoon een zo kaal mogelijke fiets.
Als je toch tussen die twee kiest, neem dan de Giant; goede afmontage en met een paar veranderingen heb je een relatief goedkope vakantiefiets voor het serieuze werk.
Hallo,
Wat is duur en wat is veel geld?
Een KOGA is veel geld, maar dan heb je ook kwaliteit. En het hoeft niet perse nieuw te zijn, er is genoeg aanbod in goede gebruikte KOGA's.
OK, ik ben niet objectief, want ik heb een gebruikte KOGA te koop in dit forum.
Ik zou het eens overwegen, want voor een goedkope nieuwe heb je een betere gebruikte.

Succes!

De Kathmandu zou ik maar vergeten als serieuze vakantiefiets. Klik even op zoeken, geef Kathmandu in en......
Ik wil nog wel even een andere mogelijkheid onder je aandacht brengen, n.l. Santos.
Kijk eens op de site www.santos-bikes.nl en zie dat je in feite vanaf een frame je eigen fiets "opbouwt". Heel wat anders dan Gazelle, Giant en Koga, waar je krijgt wat deze fabrikanten voor je bedacht hebben. En dat is niet altijd wat jij wilt....
Santos heeft een behoorlijk aantal dealers (vaak Profile), waarvan er vast wel ergens een "geselecteerd" zal zijn.
Ook Snel (www.sneltweewielers.nl) zou een optie kunnen zijn, maar ik heb geen idee of zij "geselecteerd" fietswinkel zijn... :roll:

waarom geven jullie altijd maatbouw als tip? ik zie het steeds weer terug, vragen mensen 'welke van de twee'? Komen jullie met 'snel, vittorio en santos'. Geef gewoon eens antwoord op de vraag, die mensen weten zeer waarschijnlijk al lang van het bestaan van maatbouwspecialisten, maar zoeken daar helemaal niet naar.

aart

Hoi Aart,

Je schrijft over 'tupperware' ... ik ben wel benieuwd, waar doel je dan precies op? Wat is er nu precies niet goed aan die Gazelle?

By the way: tupperware staat bekend om zijn onverwoestbare kwaliteit én levenslange garantie. :wink:

Sandra

Pet Pelle, hij zwoegde voort op zijn Gazelle!

Naar Kathmandu op een Giant of op expeditie met een Gazelle.
Mijn oude, roestige, stadfiets is een Gazelle en mijn reisfiets is een Giant. Verschil moet er zijn, nietwaar? Van die reisfiets heb ik al jaren plezier: niet overdreven pretentieus, maar gewoon op maat voor mij. Mijn maatje van het desolate Patagonie tot de bergen in het noorden van Laos, van het Victoriameer in Oeganda tot de vulkanen van Costa Rica!
Gazelle heeft ook een Medeo. Vernoemd naar die ooit legendarische ijsbaan, die er nu in troosteloze toestand verkeerd. Is dat ook het lot van jouw Gazelle?
Geeft Gazelle ook van die Tupperware-parties?
Volgens mij roest Tupperware niet.

Het verbaast me eigenlijk wel vaker dat er altijd wel een paar hysterische reacties zonder enige onderbouwing bij zitten, wanneer iemand iets wilt weten over een Gazelle of Batavus of enig ander fiets die eigenlijk alleen maar geschikt is voor onwetende onnozelen die zich graag door zo'n fabrikant laten oplichten, Wat is dat toch, ik begrijp dat ook niet zo. Ik fiets sinds kort zelf op een Santus (LX afgemonteerd), maar heb de 10 jaar hiervoor zonder problemen door heel Europa op een Batavus gefietst. Ik geef toe dat de Santos prettiger fietst en zeker veel degelijker is opgebouwd is, maar je moet er wel wat meer voor betalen. In ieder geval is de Gazelle Kathmandu volledig XT en dat voor een (internet)prijs van ongeveer 1000 euro. Inderdaad zitten er wat veel toeters en bellen op, maar diezelfde toeters en bellen kun je ook bij Santos of Snel krijgen. Dat zou toch echt niet beschikbaar zijn als niemand dat koopt, zo'n onzin zal het dan niet altijd zijn. Als je dan toch vering wilt en niet al te veel bezwaar hebt tegen een volledig XT afgemonteerde fiets, dan zou het best wat kunnen zijn. Het zou wel aardig zijn als iemand die er echt verstand van heeft aangeeft wat de problemen van zo'n Gazelle dan zijn. Ik kan aan de specificaties niet aflezen of je bij de grens van Belgie eigenlijk al terug moet, omdat de fiets dan echt wel versleten is. Wie geeft de vragensteller eens een behoorlijk antwoord met goede argumenten?
Martin

Hoi Martin,

Dat is nog eens klare taal! Inderdaad een XT fiets voor 1000 euro, klinkt niet gek. Zeker als je de op het oog zwakke dragers vervangt voor iets stevigers. Het frame zal uit Azie komen, net als bij ieder ander redelijk merk. De onderdelen zijn ook van goede kwaliteit, dus wat kan er mis gaan met de kathmandu?

Groeten, john.

Ik ben het met Martin eens dat je veel fiets voor weinig geld krijgt. Het is jammer dat dat ook voor het gewicht geldt: bijna 20 kg.

Gerd

baartmns schreef:Hoi Aart,

Je schrijft over 'tupperware' ... ik ben wel benieuwd, waar doel je dan precies op? Wat is er nu precies niet goed aan die Gazelle?

By the way: tupperware staat bekend om zijn onverwoestbare kwaliteit én levenslange garantie. :wink:

Sandra
haha! Nouja, het is eigenlijk meer een uitspraak van mij. Ooit bedacht voor Harleys die helemaal vol hangen met allerlei koffertjes enzo. Met tupperware op een fiets bedoel ik onnodige atributen zoals kettingkasten/beschermers, jasbeschermers, haakjes, spatborden enzo...

bert sitters schreef:Pet Pelle, hij zwoegde voort op zijn Gazelle!

Naar Kathmandu op een Giant of op expeditie met een Gazelle.
Mijn oude, roestige, stadfiets is een Gazelle en mijn reisfiets is een Giant. Verschil moet er zijn, nietwaar? Van die reisfiets heb ik al jaren plezier: niet overdreven pretentieus, maar gewoon op maat voor mij. Mijn maatje van het desolate Patagonie tot de bergen in het noorden van Laos, van het Victoriameer in Oeganda tot de vulkanen van Costa Rica!
Gazelle heeft ook een Medeo. Vernoemd naar die ooit legendarische ijsbaan, die er nu in troosteloze toestand verkeerd. Is dat ook het lot van jouw Gazelle?
Geeft Gazelle ook van die Tupperware-parties?
Volgens mij roest Tupperware niet.
toevallig rijd ik al 6 jaar op een medeo (waar ovrigens alleen het frame nog orgineel van is) en heb daar al bijna 45000 kilometer voor plezier op gefietst. Er is dus niets mis met een standaard fiets. Als je em veranderen/aanpassen wilt, kan dat altijd.

Tja Aart, wat voor de een overbodig is (jij noemt zaken als spatborden) is voor de ander juist heel belangrijk om ze wel te hebben.

Jammer dat je op basis hiervan iemand iemand die zich blijkbaar goed orienteert op een nieuwe fiets, keihard afraadt deze fiets te kopen. Echte argumenten over kwaliteit (en eventuele de verschilen met de ook genoemde Giant Expedition) heb ik nog steeds niet van je gehoord.

Sandra

Ach op de Kathmandu is al eens van Oldenzaal naar Kathmandu gefietst. Zie www.gekopfietsten.nl. En als je liever een wat kalere fiets wil zonder spatborden en kettingkasten dan haal je ze er toch gewoon af?
Vorige jaar zomer heb ik ook op een Gazelle Tour de France van zo'n dikke 10 jaar oud 6000 km gefietst waarvan een groot deel in de alpen.
Zelfs op een gewone hollandse fiets zou je al een eind komen zolang je niet al te veel eisen stelt aan je fiets en bereid bent af en toe een stukje te lopen. Als je graag een comfortabele vakantie wil kun je beter met de auto of met de trein gaan.

Met beide fietsen kun je denk ik prima doen wat je van plan bent (rondje Oostzee). De discussie laat zien dat een fiets uitzoeken niet (alleen) op basis van rationele argumenten gebeurt. En waarom zou dat ook moeten?

Als ik jou was zou ik beide goed bekijken en proberen een proefritje te maken. En dan de fiets kiezen de me het meest aanspreekt, die het prettigst voelt.

Over hydraulische remmen zijn veel wereldfietsers enthousiast. Ik rij nu met V-remmen, maar zou bij een volgende fiets de hydraulische zeker overwegen.

Lisette
Hallo iedereen die gereageerd heeft, alvast hartelijk dank! Ik heb heel wat reacties losgemaakt, zie ik met mijn 'eenvoudige' vraag. Wat betreft Santos en Snel; daar ging aanvankelijk mijn voorkeur naar uit totdat bleek dat er geen vrije keuze van fietswinkel bleek te zijn voor het bedrijfsfietsplan. De door het bedrijf geselecteerde fietswinkel verkoopt ze niet dus ze vallen helaas af. Ik maak in ieder geval uit de reacties op dat een proefrit onontbeerlijk is. Ik zal de keuze pas daarna maken, dat heeft ook met 'een goed gevoel' te maken. Helaas heeft de betreffende winkel niet veel vakantiefietsen op voorraad maar dan kan misschien wel een proefit bij collega-fietszaken worden geregeld. Ik heb trouwens nu ook hydraulische remmen op mijn mountainbike, daar ben ik wel erg van gecharmeerd. Dat weet ik nog niet van schokbrekers. Dat zal ik eerst moeten uitproberen. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die erbij zweren. Ik zal jullie laten weten wat het gaat worden.

Inmiddels waren er wat nieuwe ontwikkelingen in deze kwestie: ik bleek niet voor het bedrijfsfietsplan in aanmerking te komen. Ik besloot evengoed toch maar een vakantiefiets te gaan aanschaffen. Nu was de keuze weer geheel vrij dus ging ik toch weer kijken naar Santos en Snel. Vandaag heb ik een 2.6 alu Santos-fiets besteld en ik heb er een heel goed gevoel over. Iedereen bedankt voor zijn/haar reacties. Ik was er erg goed mee geholpen. De hartelijke groeten, Marianne.

Inmiddels waren er wat nieuwe ontwikkelingen in deze kwestie: ik bleek niet voor het bedrijfsfietsplan in aanmerking te komen. Ik besloot evengoed toch maar een vakantiefiets te gaan aanschaffen. Nu was de keuze weer geheel vrij dus ging ik toch weer kijken naar Santos en Snel. Vandaag heb ik een 2.6 alu Santos-fiets besteld en ik heb er een heel goed gevoel over. Iedereen bedankt voor zijn/haar reacties. Ik was er erg goed mee geholpen. De hartelijke groeten, Marianne.

Marianne, gefeliciteerd met je nieuwe stalen (in jouw geval aluminium Santos) ros!
En om even op mijn advies op jouw vraag, en de reacties daarop terug te komen: naar mijn mening is de Gazelle Kathmandu niet de eerste keus als je een vakantiefiets zoekt. Hoewel de prijs (zeker bij internetwinkels) aantrekkelijk is, zeker gezien de XT afmontage.
Helaas zijn er ook nogal wat punten van kritiek. Dus voor Martin, hier komt de onderbouwing voor de
"hysterische reactie":
1. Wanneer Gazelle dan voor de Kathmandu toch kiest voor een geveerde vork, waarom dan niet als bij de Medeo, ook een mogelijkheid om voor een starre vork te kiezen?
2. Het geintegreerde balhoofdstel schijnt de nieuwste hype te zijn... De nadelen daarvan hier uitleggen kost wat veel ruimte, kijk daarvoor eens op de site van Marten Gerritsen (www.m-gineering.nl)
3. De dragers. Om te beginnen de "low" :?: rider. Dit type hooggeplaatste drager wordt gebruikt om het afveren van de drager mogelijk te maken. Maar bij de Gazelle.... goed geraden! De drager is dus niet afgeveerd :!: De achterdrager is ook niet echt vertrouwingwekkend, de hoek van 45 graden van de staande buis....
4. Wat doen die gecombineerde rem-/schakelhandgrepen op een reisfiets? Naast het feit dat ze storingsgevoelig zijn, veroorzaken ze RSI (maar dat is een zeer persoonlijke mening).
5. Remmen met "Power Control". Dat zijn die dingen die voorkomen dat je remmen het echt doen als je met 25 kg. bagage in de afdaling echt in de "ho-ijzers" moet.
6. Als klap op de vuurpijl: de maatvoering. We zijn het er hoop ik over eens dat een vakantiefiets moet "passen"? Deze fiets wordt geleverd in 3 framematen, oplopend met 5 cm. En als het past mag je ruilen. :wink:

Overigens is het wel heel frappant dat vrijwel geen enkele Gazelle dealer de Kathmandu heeft staan, terwijl de andere 2005 modellen je in de etalage tegemoet glimmen..........

En nog een opmerking voor Aart: Ik gaf helemaal geen maatbouw als tip. Santos levert helemaal geen maatbouw en Snel levert naast maatbouw de Safari en Savanne, welke standaardframes (maar wel in heel veel maten!) hebben.
Het grote voordeel van (o.a.) deze twee is dat de afbouw niet standaard is, maar je zelf kunt kiezen wat je aan je standaardframe hangt.

Tenslotte zou ik van Marianne wel eens willen horen waarom de keuze niet is gevallen op de Gazelle maar op de Santos, die met een iets minder goede afmontage waarschijnlijk toch wat duurder zal zijn uitgevallen dan de Kathmandu.....