Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Budget voor 80 dagen Japan - Forum Wereldfietser

Budget voor 80 dagen Japan

Hoi allemaal,

Ik ben volop bezig met het plannen van mijn reis naar Japan van eind juni 2011 tot half september 2011. Ik zal zo goedkoop mogelijk moeten gaan, daar ik door omstandigheden op minder budget dan verwacht kan rekenen.

Dit is wat ik ongeveer heb zitten uitrekenen:

Eten/drank: ongeveer € 20 / dag (bento van de supermarkt, weinig/geen restaurants, geen alcohol)
Overnachting: € 1000,00 totaal (wildkamperen, af en toe minshuku/youth hostel en 10 dagen Tokyo)
vliegreis: € 2000,00 totaal

Natuurlijk komen hier dan nog variabele kosten bij; uitstapjes, souvenirs, ferry, fietsproblemen (hopelijk niet al te veel), omiyage (cadeautjes voor de personen bij wie je blijft slapen), onsen, ... . Deze zullen echter vooral afhangen van het budget dat overblijft en hiervoor heb ik dus (voorlopig) nog geen schatting.

Denken jullie dat dit een haalbare kaart is of moet ik toch meer rekenen? Ik heb mijn prijzen gebaseerd op verschillende websites en dan ongeveer het gemiddelde genomen. Als mijn berekeningen fout zijn zou het fijn zijn moesten jullie mij een meer realistische schatting kunnen geven! Ik ben mij er ten volle bewust dat dit niet eenvoudig is, omwille van de vele variabele factoren. Een poging zou desalniettemin zeer fijn zijn!

Alvast bedankt!!

Lieve groetjes,
Kelly

ps: tips om goedkoper te reizen/eten zijn natuurlijk ook altijd welkom!
Stuur Jim van den Berg eens een PB. Hij zit nu in Noorwegen met de WF voor een maand dus het kan even duren voordat hij antwoord geeft. Tijdens d ebeurs in Rotterdam oktober 2009 was er een lezing over Japan. De spreker is zo te achterhalen met de zoekfunctie of terug te blikken in de activiteitenagenda.

Veel plezier in Japan!
(ook op mijn lijstje)
Hoi Blanche,

Ik zal hem zeker een PB sturen, bedankt voor de tip!
Ik heb zitten zoeken naar die bewuste spreker, maar kom enkel op links die niet meer willen werken! Ik zal dus nog even verder moeten zoeken! :)

Groetjes,
Kelly
Hoi Kelly,

Met 20 euro voor eten en drinken moet je wel uit komen. Lijkt me ruim voldoende als je zelf kookt, supermarkten zijn niet duur, maar wel erg goed. Wij besteedden gemiddeld 30 euro met zijn tweeen, inclusief uitstapjes en een etentje hier en daar.

Je kunt echt overal wild kamperen! Geen enkel probleem, zelfs niet midden in grote steden. Voor Tokyo zou ik gewoon een Warmshowers of Couchsurfing adres regelen als ik jou was, dat scheelt een hoop. Want wat erg veel geld kost zijn de overnachtingen.

Vliegreis hoeft echt niet 2000 euro te kosten. Ik denk dat als je eens goed surft, je voor de helft een retourtje hebt.

Veel plezier in Japan!
Ali :D
Kikitjah schreef:die bewuste spreker
Bedoel je Jim van den Berg? Probeer eens http://www.jimvandenberg.nl
Leon
Hoi Sonali,

Je berichtje is al een ganse geruststelling, daar ik vreesde dat het wat aan de goedkope kant was uitgerekend!

In Tokyo zou ik inderdaad wel via WarmShowers kunnen overnachten, maar dat moet ik nog bekijken. Ik denk dat ik het wat moeilijker zou hebben om een week (of twee) bij iemand zou blijven, omdat ik dan snel het gevoel heb dat ik "profiteer". Alleszins zal zo'n overnachting er ook wel tussen zitten! Ik wil heel veel wildkamperen, maar aangezien ik nog nooit in mijn leven écht gekampeerd heb weet ik natuurlijk niet hoe vaak ik zal verlangen naar een bed/futon. Ik probeer het budget daarom ook wat gemiddeld te houden, met de mogelijkheid dat het dan veel goedkoper uitvalt en de mogelijkheid om mij eens een kleine uitspatting te veroorloven!

De vliegreis is een groot vraagteken bij mij, daar ik prijzen van €1000 retour en van €4000 retour heb gezien. Ik ga bovendien niet naar Tokyo, maar naar Wakkanai. Mijn rit naar daar (trein of vliegtuig) zit ook in die prijs. Een tweede probleem is dat ik liefst een open ticket heb voor de terugreis, wat mij meer speling kan geven. (als ik er langer over doe mis ik de vlucht, als ik er veel minder snel over doe moet ik misschien heel lang wachten in Tokyo eer ik kan vertrekken). Nog veel uit te zoeken alleszins!

Alleszins hartelijk bedankt voor je berichtje! Mijn prijzen zijn trouwens grotendeels berekend geweest op de informatie van je site! ;)
Hoi Leon,

Als het Jim van den Berg is die toen heeft gesproken over Japan dan heb ik hem reeds een PB gestuurd! Bedankt alleszins voor de verduidelijking!

Groetjes,
Kelly

ps: zijn er eventueel nog kosten in Japan die ik niet heb ingecalculeerd waar je niet buiten kan? (zoals ferry, maar die prijzen zijn goed te vinden op internet)
De lezing over Japan was door Jeffrey Kroeze / http://the-lonely-push-biker.blogspot.com/.
€ 20/dag puur aan eten/drinken uit de supermarkt lijkt me veel. Ik denk dat je met zo'n € 10 iedere dag wel rondkomt. Restaurantje daargelaten natuurlijk.
Hoi,

Het was dus toch nog iemand anders! Alleszins een zeer interessante blog voor mij, heb hem meteen opgeslagen!

Hmm... €20,00 is misschien dan inderdaad wat veel gerekend. Natuurlijk staat de Yen op dit moment niet zo goed (ik heb €15 per dag berekend moest de Yen terug een stuk lager staan) en ben ik een grote eter (die op tijd en stond warm eten wil, maar bij 30°C zal dit nog meevallen), dus ik ga het voorlopig zo laten staan. Op die manier geef ik mezelf meer reserve, moesten er andere dingen duurder uitvallen of geeft het me op de reis zelf wat meer ademruimte!

Nu ik dat weet ga ik straks of morgen eens uitrekenen hoeveel ik nog kan uitgeven aan mijn materiaal en dan kan ik stilaan beginnen kopen! :)

Alvast bedankt en natuurlijk mag je opmerkingen, tips en dergelijke altijd blijven geven! :)

Lieve groetjes,
Kelly
Als het Jim van den Berg is die toen heeft gesproken over Japan dan heb ik hem reeds een PB gestuurd! Bedankt alleszins voor de verduidelijking!
Nee nee de spreker op de beurs was iemand anders dan Jim van den Berg.
De beurs werd georganiseerd door Inge Meere. Zij weet vast nog wel wie het was.
Vreemd dat de sprekers hier niet terug te vinden zijn.
Succes!
Antwoord is al gegeven, Blanche. :wink:
ok :wink:
Ik was ook al aan het zoeken voor Kelly.
Kelly,

Ik ben net bezig in het boek 'A ride in the Neon Sun' van Josie Dew. Zij fietst ook in Japan en schrijft daar wel aardig over. Het boek is 10 jaar oud dus de prijzen zijn wat gedateerd maar als je het nog niet gelezen hebt, dan geeft het een goed beeld over hoe het is om daar te fietsen. Ik ben nu halverwege en waar zij fietst is het niet echt aantrekkelijk. Veel beton, drukke wegen en overal mensen.
Maar laat dat je vooral niet tegenhouden. Ik vermoed dat jij een beter en mooier gebied uitzoekt en ik hoop dat je je ervaringen naderhand hier op het forum deelt.
Ik heb het niet zo op ver weg gaan fietsen maar Japan stond nog wel op mijn lijstje omdat daar fietsen haast een buitenaardse ervaring kan zijn voor iemand die op de klei woont.
Hoi Hans,

Ik ben het boek ook aan het lezen en zal het vermoedelijk morgen uit hebben.
Er staan inderdaad wel enkele goede tips in die ik kan gebruiken!

Alvast bedankt en nog veel leesplezier!
Kelly

ps: voor zij die mij verder willen helpen: ik heb net om tips gevraagd bij "uitrusting"! Allen daarheen zou ik zo zeggen! ;)