Additionally, paste this code immediately after the opening tag: op de racefiets en dan met rugzak, maar welke? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

op de racefiets en dan met rugzak, maar welke?

had nog een aardig ideetje, zowel carradice als epic designs hebben bijde erg grote zadel tassen, dus niet traditioneel als de brede tassen als de nelson ed maar "echt" zadel tassen:

Afbeelding

of

Afbeelding

misschien ook een optie?

Bas
Deze Carradice tas is maar 8 liter, maar ze hebben ook tassen van 16 liter in dit smalle model. Samen met een kleine stuurtas zou dat genoeg moeten zijn voor een tocht langs hotels of jeugdhergen. Zelf heb ik zo'n brede Carradice tas, en daarvan vind ik het grote voordeel dat het gewicht heel erg dicht zit bij je eigen zwaartepunt, en dus erg weinig invloed heeft op het rijgedrag van je fiets - mits je hem goed steunt en zorgt dat hij niet wiebelt.
Wim
vraagje: ik snap die ' loops' bij je zadel niet waar je 'm aan vast moet maken. is dat de veer onder de zadel of zit er echt een loop aan je zadel?
Afbeelding

hi, hier zie je de loops zoals deze bedoelt zijn voor een zadel tas, maar gewoon door het frame wil ook wel.
Misschien is de Tout Terrain Sherpa Pack ook nog wat voor je..... in combinatie met een stuur- en frametas moet je dan een heel eind kunnen komen op een racefiets.

Sherpa Pack 22
Afbeelding
en de houder
Afbeelding

Afbeelding
Dit lijkt me ook wel wat :
http://metostrade.tradoria.de/p/983475/ ... ackpack-ii

Is er hier niemand die ervaring heeft met de klickfix tassen van Rixen & Kaul ??
Ondanks dat ik een prettige rugzak heb van The North Face, moest ik laatst in Newcastle een nieuwe rugzak kopen om al mijn inkopen in te kunnen doen. Ik wilde eerst iets heel goedkoops hebben. Maar mijn oog viel op de Karrimor Spectre 20 (van 20 pond). Het leek me een ideaal rugzakje voor op de racefiets.

http://www.karrimor.com/catalog/rucsacs/spectre-20

En nu ik hem een paar keer heb gebruikt, ben ik enthousiast geworden. De rugzak is super licht. Kleiner dan mijn andere rugzak, maar nog groot genoeg. En is veel smaller op de rug (meer ventilatie). Op een dag als vandaag krijg ik geen plakkerige rug. De strap over de borst zit niet in de weg. Tip dus! :wink:
Ik sta altijd met grote verbazing te kijken naar mensen op een superlichte racefiets met een enorme rugzak om. Dat heeft natuurlijk niet veel zin. Daarom heb ik een topic geopend "Waarom een rugzak?"
Twee keer gepost... ?

Ieder mag voor zichzelf toch bepalen of hij/zij met een rugzak wil fietsen?
Wat is er op tegen dat iemand wel met een rugzak kiest te fietsen?
avandalen schreef: Energietechnisch gezien is het efficiënter om de bagage in een gewoon plastic tasje achterop de bagagedrager te binden.
De individuele keuzes laten zich (gelukkig) vaak niet leiden door wat technisch of functioneel optimaal is. Dan zouden we veel met dezelfde uitrusting op pad gaan.

Gewoon doen wat je het liefst doet, en vooral: genieten! :D :D

Gee
avandalen schreef:Wat is er tegen op een lichtgewicht bagage drager?
Het nadeel van een drager op een racefiets is dat je hem altijd mee moet torsen.
De meeste mensen met een racefiets fietsen vaak ook zonder bagage.
DeFietsreiziger schreef:
avandalen schreef:Wat is er tegen op een lichtgewicht bagage drager?
Het nadeel van een drager op een racefiets is dat je hem altijd mee moet torsen.
De meeste mensen met een racefiets fietsen vaak ook zonder bagage.
Er zijn hiervoor demontabele mini bagagedragers die je vastklikt op de zadelpen.
avandalen schreef:Er zijn hiervoor demontabele mini bagagedragers die je vastklikt op de zadelpen.
- Die dragers kosten ook echt geld. Rugzakken zijn stukken goedkoper.
- In een rugzak kan je meer kwijt.
- De drager monteren/demonteren kost tijd.
- Het monteren/demonteren van de drager laat krassen achter op de mooie fiets.
- Het oogt niet mooi op een slanke ros.
+ dat die vastklikbare dingen instabiel zijn, 'zwiepen' (merk je bijvoorbeeld als je gaat staan), en voor zover ik weet kunnen ze ook niet gemonteerd kunnen worden aan een carbon zadelpen.

Ik vind het allemaal noodoplossingen. Mijn oplossing: twee fietsen, één voor snel en geen bagage mee; de ander steviger, degelijker, met stabiele bagagedrager en fietstas. Zo lang je niet klimt, maakt dat in snelheid allemaal heel weinig uit (dat wordt door racefietsers nogal overschat, het effect van die paar kilo meer of minder op je snelheid).
Fietsen met een rugzak vind ik afschuwelijk: de extra belasting voor m'n rug en schouders en het zweten.

Louise
Tubus Fly met bijbehorende snelspanners, dan hoeft je frame zelfs geen oogjes.
Is in een wip gemonteerd/gedemonteerd, als je ter plekke hard wil gaan.
Icm lowridertassen en evt stuurtas kan je toch al heel wat volume meenemen lijkt mij.

Alleen mag je niet verwachten dat het even makkelijk rijdt als met een niet-bepakte racefiets.

Zo ga ik het alvast doen.
Bagage maakt je vast aan de fiets. Het liefst zo laag mogelijk, tussen balhoofd en achteras. Of vóórop zo kort mogelijk bij het draaipunt. Een rugzak zorgt voor instabiliteit en een vergrote kans op ernstig letsel.
Door een verplaatst zwaartepunt van de fietser, wordt bij een botsing of val, de fietser door de rugzak over de kop getrokken en met een verhoogde kans op het achterhoofd te belanden. De massa van de volle rugzak doet bij die val een extra duit in het zakje. Ernstig nekletsel is geen uitzondering.
:? Als we van te voren al uitgaan dat tgv een rugzak op de fiets we ernstig letsel gaan oplopen.... Dan moet ik ook maar niet meer een rugzak op doen als ik ga wandelen maar de spullen evenredig verdelen over beide handen om zo stabiel mogelijk te blijven en bij een eventuele botsing met een andere weggebruiker geen onnodig letsel op de lopen tgv een overvolle rugzak die mijn rug kan verdraaien oid.

In het punt van instabiliteit mbt fietsen wat met name zal gelden in afdalingen kan ik mij best vinden. Maar om dat door te trekken om vlakke wegen of beklimmingen, sorry iets te ver gezocht. Waarbij ik er vanuit ga dat er geen fietsers onder ons zijn die met een 35+15ltr rugzak op pad gaan (wens ze daarbij veel succes want lang hou je dat zeker niet vol :oops: ).

Zelf fiets ik regelmatig met een 10ltr rugzakje op een racefiets naar mijn werk (30km v.v.) en dat heeft geen tot minimale effecten op de instabiliteit. Dit komt dat bij een geringe inhoud/gewicht en stevig vastgemaakt op de rug er nauwelijk sprake is van beweging of torderen van de rugzak. Dit geldt eveneens voor tassen die aan een fiets worden bevestigd. Tassen die niet stevig vastzitten/loszitten zullen eveneen het rij/stuurgedrag ernstig negatief beïnvloeden met alle eventuele gevolgen van dien. Tas aan het stuur zit dicht bij het balhoogd en met lange hengsels ook nog eens een laag zwaartepunt maar of dat nu aan te bevelen is.. 8)
kenben schreef::? Als we van te voren al uitgaan dat tgv een rugzak op de fiets we ernstig letsel gaan oplopen.... Dan moet ik ook maar niet meer een rugzak op doen als ik ga wandelen maar de spullen evenredig verdelen over beide handen om zo stabiel mogelijk te blijven en bij een eventuele botsing met een andere weggebruiker geen onnodig letsel op de lopen tgv een overvolle rugzak die mijn rug kan verdraaien oid.
Het gaat om de kinetische energie die je lichaam te verduren krijgt: Afbeelding
Bij 35 km/u is de kinetische energie van een rugtasje met 5 kg net zo hoog als een rugzak van 25 kg bij 5 km/u...
Veel meer zou ik ook niet op mijn rug willen hebben....

Groeten
Eric