Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietskeuze - Forum Wereldfietser

fietskeuze

Ben op zoek naar een nieuwe fiets voor trekking en woon werk verkeer.
Momenteel heb ik koga en santos gezien en twijfel tussen deze 2.
Ook ben ik serieus aan het twijfelen om een rohlof systeem te kiezen ipv deraileur .
heb beetje zitten zoeken , en weet eigenlijk niet meer goed wat te kiezen :( .
elke fietsenmaker heeft natuurlijk punten waardoor je specifiek hun merk moet kiezen en geven meestal enkel nadelen van andere merken , dus dat doet me nog meer twijfelen ..
Hangt er van af wat voor fietser je bent. Als je dag in dag uit en in de winter lange afstanden naar je werk toe fietst, dan is een Roholff wel erg lekker. Rohloff is ook lekker voor in de bush bush.
Maar daarentegen als je alleen op asfalt in Europa fietst, dan zou ik je een derailleur adviseren.
afstand woon werk is ongeveer 20 a 25 km per dag , en zou deze in meeste weersomstandigheden met fiets proberen blijven doen.
verder rijd ik ook wel eens door slechtere paden en moet ik wel vrij veel schakelen op route naar werk omdat dit niet overal even vlak is.
kwa fietsreizen zou het voorlopig binnen europa blijven maar je weet nooit , zijn nog wel verdere locaties die me ten zeerste intereseren maar dit hangt natuurlijk van werk af en woonsituatie.
Grootste reden waarom ik twijfel over de rohloff is dat mijn huidige deraileur veel te rap slijt en denk dat dit op termijn duurder zou uitgaan komen .
Misschien helpt deze info nog bij de keuze. Verder is er al veel geschreven op het forum over derailleurs vs. Rohloff. Even goed zoeken.

Veel is ook afhankelijk van je eigen voorkeuren. Ver voorover, rechtop, staal, aluminium, veel gebonk op de wegen/paden, weinig gebonk op wegen en paden, etc...
Een merknaam zegt eigenlijk niets: ieder hebben ze vele typen fietsen.

"Buiten Europa" wil niet altijd zeggen dat de onderdeelkeuze daar nadelig is. In Japan bijv. lijkt me dat er erg veel te krijgen is wat ook hier te krijgen is.
crovax schreef:Grootste reden waarom ik twijfel over de rohloff is dat mijn huidige deraileur veel te rap slijt en denk dat dit op termijn duurder zou uitgaan komen .
Welke derailleur is dat?

Grtjs, Waltertje
Bij zoveel kilometers (zeker 10000) per jaar onder allerlei weersomstandigheden denk je toch al gauw aan een Rohloff naaf inderdaad, zeker als je ook daadwerkelijk flink moet schakelen (in het vlakke land is een single speed ook mogelijk). Verder zou ik op zo'n fiets altijd een goede naafdynamo willen hebben: de SONdelux is dan mijn favoriet. Als je wat sneller en comfortabeler wilt rijden en niet al teveel in druk verkeer dan zou ik denken aan een wat hoger (iets boven zadelhoogte) gemonteerd racestuur. Tot slot is er dan de keus tussen 26 of 28 inch banden. Dat hangt vooral af van de hoeveelheid onverharde paden. Hoe meer je daarvan tegenkomt en/of verwacht, hoe aantrekkelijker 26 inch wielen zijn (er is een geweldige keus in 40-50 mm brede banden in deze maat). Is het toch vooral asfalt, dan is een 28 inch randonneur in klassiek Engelse stijl als een Dawes Galaxy (maar dan met Rohloff) misschien het beste. Zorg ook in dat geval echter voor genoeg ruimte om minstens 42 mm brede banden met spatborden te kunnen gebruiken. Denk tot slot na over de belading: hoe zwaar ben je zelf en hoeveel wil je mee kunnen nemen? Een fiets moet voldoende stijf zijn maar ook weer niet al te stijf. Een fiets die zoals veel fabrieks vakantiefietsen is gemaakt voor een zware berijder die veel meeneemt is nodeloos en onprettig lomp en stug als je zelf wat lichter bent en ultralight op pad gaat. Lichte en klassiek soepele stalen frames kunnen een verademing zijn.
Dit is alles bijeen niet goedkoop omdat je een fiets zoekt die veel kilometers gaat maken, en dus wat dure slijtvaste onderdelen behoeft. Bijvoorbeeld een Surly Long Haul Trucker of Cross Check met derailleur fietst ook heel lekker, en kost veel minder, maar behoeft meer onderhoud. Dat is alleen een beetje economisch als je het zelf doet, wat ook weer geen ramp is als je weet hoe het moet.
Wim
een shimano alivio 21 speed , probleem is dat ik dit bijna om de halve maand moet terug bijstellen en dat hij dan nog niet altijd schakelt als ik het wil.
nu heb ik even verder zitten denken en twijfel ik om misschien gewoon op oude fiets andere groep te laten steken ( alles vervangen ).
enkel zou ik dan misschien nog steeds willen gaan voor die rohlof als dit mogelijk is.
iemand hier een idee over?
Ombouwen is duur, en als deze fiets alivio heeft dan is hij het vast niet echt waard. LX en zelf Deore horen probleemloos heel lang te werken, mar dit is wel een 7 speed naaf/cassette neem ik aan.
Wim
ja , 3 vooraan 7 achteraan.
Fiets is ongeveer 8 jaar oud en was toen niet echt duur .
is reden dat ik nu iets beter materiaal wil kopen maar is moeilijk te kiezen .
ga morgen eens proefrit met een santos met rohlof en ook eens vragen voor een met deore lx of xt vragen.
En daarna nog paar andere merken testen , denk dat ik hier rond leuven wel paar winkels zal vinden met meeste merken.
bedankt voor de inlichtingen
crovax schreef:een shimano alivio 21 speed , probleem is dat ik dit bijna om de halve maand moet terug bijstellen en dat hij dan nog niet altijd schakelt als ik het wil?
De goedkope meuk van Shimano is meer fouttolerant dan de dure precisiespullen. Als het versleten is of onder de bagger zit houdt uiteraard alles op.
heb dit altijd vrij proper gehouden , en eigenlijk nooit door zo een slechte wegen gereden dat er echt modder ofzo is opgekomen.
Degenen die ik weet dat ze fietsen met Rohloff naven hebben in de omstreken van Leuven is fietsen Koen die Idworks verkoopt en bikesportive met Gudereit in Haacht. Ik denk dat er ook nog een fietszaak ergens in de naamsestraat moet zijn met Rohloff fietsen maar daar ben ik niet zeker van. :)
A-bikes is er nog eentje met Santos.
De Sjelle schreef:Degenen die ik weet dat ze fietsen met Rohloff naven hebben in de omstreken van Leuven is fietsen Koen die Idworks verkoopt .....
Niet alleen Idworx schat ik, ze zijn ook de Rohloff importeur ;)
crovax schreef:een shimano alivio 21 speed , probleem is dat ik dit bijna om de halve maand moet terug bijstellen en dat hij dan nog niet altijd schakelt als ik het wil.
Hoe is de staat van onderhoud? Ik heb dit jaar op mijn beide fietsen hetzelfde probleem gehad. Op beide fietsen , één Alivio-7 en één LX-7 heb ik de derailleurwieltjes vervangen. Beide setjes derailleurwieltjes hadden er 15000 à 20000 km opzitten, bij keurig onderhoud overigens. Met nieuwe schakelen beide fietsen weer als een zonnetje.
Als je 10000 km per jaar fietst heb je met elke fiets onderhoudsperikelen, al is het met naafversnellingen minder sterk.
Leon
crovax schreef:heb dit altijd vrij proper gehouden , en eigenlijk nooit door zo een slechte wegen gereden dat er echt modder ofzo is opgekomen.
Wat heb je nu voor een fiets?
een oxford die ik 8 jaar geleden had gekocht voor gewoon woon werk , maar ben nu juist bij andere fietsdealer geweest en deze zeggen dat de stevens (sovereign) ook zeer goed is , en hij wil stuur vevangen en bagagedrager overzetten voor een mooie prijs die bijna 500 € lager ligt als de andere fietsmerken die ik had bekeken .
is wel allu frame maar denk dat dit wel ok zal zijn.
ziet er ook nog mooi uit.
Degelijk merk, lijkt me een prima model.

Als het de Rohloff is:
44-15 kan voor de rest van Europa een wat groot verzet zijn voor een "bukfiets" (even waltertje vóór zijn). In heuvel-/bergachtig gebied heb je meer aan kleine verzetten.
Moet toch kunnen beetje klimmen en zou mischien soms wel europatochten willen doen ( voor volgend jaar ben ik al aan het denken over naar parijs te rijden en mischien verder en dit jaar nog lang weekend naar duitsland) .
maar dacht dat tandwielen mischine wel te vervangen zijn.
wat raden julie aand ?
Tandwielen zijn te vervangen. Welke verzetten je nodig hebt, is vrij persoonlijk.
ja , bedankt.
dit zal ik dan bekijken als ik hem heb , verder zou ik voor vlinderstuur gaan, om niet alrijd zelfde houding te moeten houden.