Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Crankstel 5-arm gezocht - Forum Wereldfietser

Crankstel 5-arm gezocht

hoi,
iemand een idee waar ik een nieuw triple crankstel voor mijn MTB/vakantiefiets kan vinden? Of misschien heeft iemand er nog eentje liggen? :P

-lengte 175mm
-vijfarm, buitenblad steek is (als ik me niet vergis) 94mm
-vierkante bevesting aan (cartridge)as

momenteel is gemonteerd een oud deore model, dit is dringend aan vervanging toe.

cheers

jos
jahwalla schreef:hoi,
iemand een idee waar ik een nieuw triple crankstel voor mijn MTB/vakantiefiets kan vinden? Of misschien heeft iemand er nog eentje liggen? :P

-lengte 175mm
-vijfarm, buitenblad steek is (als ik me niet vergis) 102mm
Je kun beter de maat opgeven als je je wel vergist, 102mm Deore's ljken me uiterst zeldzaam :D

-vierkante bevesting aan (cartridge)as

momenteel is gemonteerd een oud deore model, dit is dringend aan vervanging toe.

cheers

jos
steekcirkelmal: http://www.m-gineering.nl/steekcirkels.pdf

je zou op zoek kunnen gaan naar een Sugino XD, die hebben een 110/76mm steek, gelijk aan de eerste 5 arm Deore's (latere 5-arm was 5 x 94mm). Moet het binnenblad 22 zijn dan is er nog een Sugino met 4 x 104/64
kijk dat is nog eens informatie waar ik iets aan heb! :oops:

ik heb het geheel nog eens opgemeten; 55.3mm van bout tot bout dit x 1.70 (volgens de blue bible) kom je inderdaad uit op een (BCD) steek van 94.

dankjewel voor de oplettendheid

rest mijn vraag, waar vind ik een dergelijk crankstel?

cheers jos
jahwalla schreef:kijk dat is nog eens informatie waar ik iets aan heb! :oops:

ik heb het geheel nog eens opgemeten; 55.3mm van bout tot bout dit x 1.70 (volgens de blue bible) kom je inderdaad uit op een (BCD) steek van 94.

dankjewel voor de oplettendheid

rest mijn vraag, waar vind ik een dergelijk crankstel?

cheers jos

Wat is er mis met de huidige cranks? 5 x 94 is ongeveer dood, ik ken alleen nog cranks a la PMP en Middleburn? Is allemaal van dat exotische CNC werk
het schroefdraad om de de crank af te nemen is behoorlijk beschadigd
dit maakt afnemen lastig.
jahwalla schreef:het schroefdraad om de de crank af te nemen is behoorlijk beschadigd
dit maakt afnemen lastig.
een optie is overmaat schroefdraad te snijden, en vervolgens een overmaat cranktrekker te gebruiken
Andere optie die ook werkt is een poelietrekker (zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Poelietrekker) te gebruiken. Elke garage heeft er wel een paar. Kan met twee poten of drie poten zijn.
Twee poten is genoeg. Werkt heel eenvoudig en je kunt er geweldig veel kracht mee uitoefenen. Op de crankkop dan.
pedalman schreef:Andere optie die ook werkt is een poelietrekker (zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Poelietrekker) te gebruiken. Elke garage heeft er wel een paar. Kan met twee poten of drie poten zijn.
Twee poten is genoeg. Werkt heel eenvoudig en je kunt er geweldig veel kracht mee uitoefenen. Op de crankkop dan.
probleem met een 5-arm is dat er altijd een poot in de weg zit, en de crank wordt er niet mooier van
Is ook absolute noodoplossing als niks meer helpt en de crank moet er wel af. Met zagen en beitels kom je ook nog een heel eind. (afzien)
vandaag een setje via marktplaats gescoord

glimmend deore xt m737

ek is blij