Additionally, paste this code immediately after the opening tag: breder nitto rando (135) of noodle stuur (177)? - Forum Wereldfietser

breder nitto rando (135) of noodle stuur (177)?

Beste fietsers,
Graag jullie advies over het volgende.

Op mijn nieuwe fiets heb ik de nitto randobar 42 cm.
Echt een fijn stuur. Maar helaas is dat de bovenkant van het stuur me net te smal. Niet zo zeer voor mijn schouders/handen als wel voor alle " zooi" op mijn stuur. Doordat ik zowel remmen als paults thumbies heb, is er geen ruimte meer voor een stuurtas.

Mijn twijfel is nu of ik het stuur moet vervangen door een 42 noodlebar of de bredere 45 randobar. Alle gegoogle ten spijt wordt me niet duidelijk of:
(a) de bovenkant van het randostuur 45 cm ook daadwerkelijk 3 cm breder of dat het verschil kleiner uitvalt.
(b) of de bovenkant van de noodlebar 42 cm net zo breed als de rando 45 of breder is?

Ik neig naar randobar omdat ik de drops fijn vind (doordat ze uitsteken en relatief ondiep zijn) en dat ik dan niet ook aan nieuwe bovenremmen vastzit (de noodlebuis is dikker).

Maar misschien is het verschil met de nitto niet zo groot? Helaas kan ik het niet uitproberen dus hoor graag jullie ervaring en/of mening. Ter info mijn schouderbreedte is ongeveer 39 cm.
vast dank
nins
Ik heb een 45 cm rando bar op mijn snelle fiets en een 46 cm Noodle bar op mijn tourer. Ik vind de 45 cm rando bar nog te smal voor mijn schouders, omdat de uiteinden weliswaar op 45 cm zitten, maar de remmmen veel dichter bijeen zitten omdat de zijkanten schuin zijn.
Ik vermoed dat de 45 cm rando bar aan de bovenkant gewoon 3 cm breder is dan de 42 cm.
Wim
Dag Wim,
Dank voor antwoord.
Behalve de breedte, maakt de diepte van de drop veel uit?
En vind je de flares van de rando prettig fietsen of is die noodle net zo makkelijk?
Het lastige is dat die 45 cm rando dus voor mij eigenlijk wat te smal is, want slechts 38 cm hart op hart bij de remgrepen. De Noodle is dieper, dus onderin de drops kom je mij niet vaak tegen. Alles bijeen vind ik de Noodle een heel fijn stuur.
Er is nog een verschil: de rando heeft een klemmaat van 25,4mm en de Noodle van 26,0mm.
Wim
Op dit moment ben ik in afwachting van de nitto rando (135). Ik heb hier na lang wikken en wegen voor gekozen, vanwege de klemmaat. Ik heb de 45 cm besteld. Ik hoop hem één dezer dagen te ontvangen.

Ervaringen heb ik dus niet voor je helaas.
Dag Guus,
De klemmaat is voor mij niet zo'n probleem (behalve nieuwe bovenremmen dan).
Mijn twijfel is de rando 45 breed genoeg of kan ik beter kiezen voor een noodlestuur van 42 (of 41 cm) met zoals dat mooi in het Engels noemen meer "real estate"?
nins schreef:Dag Guus,
De klemmaat is voor mij niet zo'n probleem (behalve nieuwe bovenremmen dan).
Mijn twijfel is de rando 45 breed genoeg of kan ik beter kiezen voor een noodlestuur van 42 (of 41 cm) met zoals dat mooi in het Engels noemen meer "real estate"?
Voor mij is het rijden met een racestuur nieuw. Ik heb met hetzelfde punt gezeten. Ik heb vrij smalle schouders dacht ik: 46 centimeter. Voor mij heeft de doorslag gegeven: de klemmaat, omdat dit zou betekenen dat ik een nieuwe stuurpen had moeten hebben.

Ik zie wel vaak dat mensen met een 135 meer onderin de drops rijden. Voor mij is het de vraag: rijd je onder in de drops omdat je zo'n stuur hebt of kies je de 135 omdat je altijd onderin de drops rijdt? Aangezien ik geen ervaringsdeskundige ben, heb ik maar de knoop doorgehakt en dan zie ik wel waar het schip strandt.
Alhoewel ik een stevige vent ben (1m97 en postuur "uitsmijter"), rij ik met een 42cm 135. Rijdt heerlijk, geen last van ruimtegebrek voor de handen. Ik heb 'm wel helemaal tot de verdikking bij de stuurpen omwikkeld.

Rijdt lekker comfortabel onderin de beugels, dus bij het minste zuchtje tegenwind hang ik onderin. Stuur staat ongeveer een centimeter of drie lager dan 't zadel.

Overigens lijkt me ruimtegebrek een slechte reden om de stuurbreedte aan te passen. Is er niet een andere oplossing voor de stuurtas te verzinnen?

.tsooJ
Ja vind het stuur ook erg comfortabel. Jaren geleden dat ik met racestuur fietste: voornamelijk mijn handen bovenop tenzij. Maar nu ineens vaak in drops.
Kortom als ik dit zo lees wordt het de rando in 45 cm.

Waarom is het trouwens slecht idee om breder stuur te nemen? Veel sturen zijn nu toch sowieso oversized?
nins schreef: Waarom is het trouwens slecht idee om breder stuur te nemen?
als je schoenmaat 42 hebt zou ik geen 45 nemen ;)

Veel sturen zijn nu toch sowieso oversized?
Oversized will zeggen dat de klemming ~32mm diameter is ipv ~26. De rest van het stuur blijft op de gebruikelijke dikte zodat de remmen etc passen. Met stuurbreedte heeft dat niets te maken
Klickfix stuurtas? Als je voldoende ruimte op de stuurpen hebt, zou je deze kunnen overwegen:

Afbeelding

.tsooJ
Dank Marten, dat snap ik. En weer wat geleerd, oversized slaat dus op de buizen.

Toch vraag ik me gelijk af nav schoen cq stuurmaat of de nitto 135 niet domweg klein uitpakt. Bovenop is het stuur bovenop veel smaller dan 42 cm. Waardoor ik denk (misschien te eigenwijs) dat mijn smalle schouders die extra 3 cm wel aankunnen. In elk geval bovenop het stuur (Van de websites en de reacties van Wim begrijp ik bovendien dat de kleinste noodle die ik anders genomen had, een bredere stuurbovenkant heeft en dus wel eens vergelijkbaar zou kunnen zijn met de nitto 135 van 45 cm). Het verschil blijft dan de bredere drops...

En Alien (?) dank voor tip van klickfixhouder. Helaas lukt dat niet omdat mijn remkabels en derailleurskabels in de weg zitten. Heb ook al naar bovenbuis-tasjes gekeken maar daar past weer slecht een kaart of routebeschijving in. Nou ja beetje compromissen zal het wel worden (Ga maar weer eens naar de Stones luisteren).