Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsuitrusting (slaapzak dames en tent) - Forum Wereldfietser

Fietsuitrusting (slaapzak dames en tent)

Hallo,

Ik ben me op het moment op een aantal zaken aan het oriënteren voor een fietsvakantie (1-3 weken, nu in omgeving Nederland, maar later mogelijk verder weg).
We hebben op het moment een 20 jaar oude McKinley tent die inmiddels aardig lek begint te raken, dus die is wel aan vervanging toe.
Ook zoek ik een slaapzak die ik niet alleen in de zomer, maar ook in het voor- en najaar kan gebruiken.

Qua slaapzak heb ik me al redelijk georiënteerd. Ik ben vrij klein (1,60) dus het lijkt me zonde om onnodige slaapzak ruimte te verspillen.
Ik twijfel nog tussen dons en synthetisch (mijn beurs fluistert me in dat ik synthetisch moet nemen, maar dons trekt me meer). Ik ben vrij koukleumerig, dus zou wel graag een slaapzak willen met comforttemperatuur tot net onder het vriespunt.
Gewicht is niet onbelangrijk, maar aangezien ik ook niet echt op het gewicht van mijn fiets (giant expedition 3.0, volgens mij 16 kg ofzo) heb gelet, vraag ik me ook af of het zin heeft 100 euro meer uit te geven voor 600 gram minder.

Maar met mijn temperatuur eisen kwam ik eigenlijk ook niet echt goedkope synthetische slaapzakken gevonden.
kortom: liefst kleine maat, dons en goedkoop (volgens mij onmogelijke combinatie).
Wat ik tot nu toe tegenkwam:
- Marmot Womens Angelfire (600+ fillpower, -3 C comfort1350 gr) ong 220 €
- Haglofs Q2S down (600+ fillpower, -1 C comfort 1170 gr) 240 €
- alpkit pipedream 400 (750+ fill power, 750 gr, -3 C) 120 pond (geen kleine slaapzak en ik weet niet hoe voor nederland kan bestellen, maar wel redelijk goedkoop).

Iemand tips of ervaringen met bovenstaande slaapzakken?

Wat betreft tent ben ik echt nog vrij blanco. Wat iig belangrijk is: lengte (mijn vriend is 2.02, heeft dus vak het probleem dat zijn voeten tegen het tentdoek drukken). en liefst ook wat ruimte om bagage binnen te kunnen zetten of een kleine voortent.
Verder niet veel meer dan 3,5 kg, liefst minder. max prijs 500 € (ook liefst minder natuurlijk).
We hebben een tent van MSR gezien bij de vrijbuiter, maar ik heb geen idee van de kwaliteit hiervan.
Wat ik wel leuk vond was een tent speciaal voor fietsvakanties van wild country (duo lite tourer)
en een mooie maar duurdere tent van sea to summit (first arrow)
Je kunt ook aan een tweepersoons slaapzak denken als je veel van je vriend houdt. Tatteljee heeft voor ons een heel mooie combinatie gemaakt. Mijn vrouw is ook kouwelijk en heeft dus gewoon aan haar kant meer dons.
Je vriend krijgt het lastig met tenten. Allereerst denk ik dan aan tenten als de Kaitum of Keron van Hilleberg, omdat die een rechte achterwand hebben. De Nallo en de Nammatj zijn door hun schuine achterwand zelfs voor mijn 177 cm al kort.
Blijf sparen op gewicht: iedere kilo telt
Wim
Ik heb laatst de Carl Denig Everest gekocht; dons, 1240 gram, € 159. Wat mij betreft comfortabeler dan kunststof en zeker niet duur. Comforttemperatuur tot 5 graden, dat is natuurlijk niet genoeg als je nog gaat kamperen als het vriest maar met een zijden lakenzak win je alweer een paar graden.
Wat de grammen betreft: Je kunt zelden echt spectaculaire besparingen halen met één uitrustingstuk, het gaat juist om het totaal. Als je vijf keer voor een artikel kiest dat 400 gram lichter is, heb je uiteindelijk 2 kilo bespaard en dat is zeker significant.
De heel mooie PHD slaapzakken uit Engeland zijn duur, maar twee keer per jaar hebben ze speciale aanbiedingen voor heel veel minder geld. De minimus 300 (bereik tot rond het vriespunt, of iets erboven als je kouwelijk bent) met waterafstotende Dryshell tijk was laatst geloof ik 180 pond, voor iets van 700 gram, inclusief lange rits.
Wim
Qua slaapzak kan je bij Alpkit ook de SkyeHigh 600 overwegen, die is wel beschikbaar in een kortere maat en nog een stuk goedkoper. Maar je hebt die waarschijnlijk ook gezien en vind ze te zwaar aan 1,2kg?

Qua tent zou ik ook direct denken aan de Hilleberg Kaitum of andere modellen met een gelijkaardig design. Dat is echt ideaal voor lange mensen. Hilleberg is wel duur, ik heb destijds een slag geslaan met de combinatie van korting en een lage pond :)

Is uw slaapzak niet veel te lang als je al problemen hebt met uw 1,77m in een Nallo, Wim? Of hebt gij een speciale manier van slapen? Zelf met mijn 1,90m en lange SkyeHigh 800 geen probleem in mijn Nallo 3. Slaapzak mag gerust de binnentent een beetje aanraken in mijn Hilleberg.
Ja de slaapzak is wat aan de lange kant. Hoe schuin de tent achterin hangt maakt ook veel uit. Het gaat alles bijeen net goed, maar voor een heel lange vent echt niet.
Wim
Ha,

wij slapen ook in een PHD slaapzak, maar dan die voor comftemp -10 (voor verre tochten gekocht), ook met dryshell buitenlaagje. In de zomer lig ik meestal in een zijden lakenzak en als het te koud is een opengeritste slaapzak eroverheen (of 1 slaapzak half over mezelf en m'nvriend).
PHD kan je in verschillende lengtematen kopen.

Wij liggen samen in een Wechsel tent, de outpost ZG: deze is asymetrisch met een langere kant en een minder langere kant: ideaal voor als je lang bent (zoals m'n vriend, 1.96m) Ik pas er met m'n 1.65m perfect naast. Tent bevalt verder prima. Bij Duitse zaken kan je vaak de versie van vorig jaar voor zo'n 350 euro kopen. Bij Denig verkopen ze ook Wechsel tenten.

Succes met de zoektocht!
Oh ja,
een 'hele' dure tent is dus niet perse nodig als je dus een lang bent :-) De Wechsel is denk nog stuk goedkoper dan de Nallo's?!
Janneke schreef:Oh ja,
een 'hele' dure tent is dus niet perse nodig als je dus een lang bent :-) De Wechsel is denk nog stuk goedkoper dan de Nallo's?!
Klopt ja, de Nallo's beginnen bij 630 euro en de zeer gelijkaardige White Nites van Wechsel zouden 370 moeten kosten (standaard prijzen). Wechsel is dus mid-range qua prijs.
Wechsel is ook te koop bij Bike4Travel en wellicht andere outdoor speciaalzaken.
@ wim
Een tweepersoonsslaapzak is niet echt een optie, omdat we hem graag ook apart willen kunnen gebruiken.
Een tent als de Kaitum of Keron is wel ideaal, aangezien het slaapgedeelte in het midden zit, waardoor je nog ruimte aan beide kanten hebt. Dat was ook wat ons aansprak in de MSR skinny Two.
Die PHD slaapzakken zijn zeker mooi, maar dan moet ik inderdaad wachten op de aanbiedingen. Dat kan ook wel, de zomer kom ik wel door met een extra lakenzak en mijn oude slaapzak.

@ peter ik kwam inderdaad ook carl denig spullen tegen. Op die site vond ik ook de therm-a-rest Haven, Comfort temperatuur: -1 graden Celsius
Geschikt tot 178 cm lichaamslengte
Afmetingen: 152.4 x 152.4 x 101.6 cm
Vulling: 300 gram ganzendons (700 cuin)
Gewicht: 624 gram

Is misschien wel een hele mooie optie.

@ lasse
Hilleberg is inderdaad wel duur, wel mooi spul. De skyhigh is wel een optie, maar gezien het gewicht misschien niet mijn eerste keus

@ janneke:
de Wechsel Outpost vind ik wel erg leuk! fijn ook dat er wat bagageruimte bij zit.
Phaedra schreef:Iemand tips of ervaringen met bovenstaande slaapzakken?
In dit draadje http://wereldfietser.nl/phpBB/viewtopic ... 21&t=11812
is het nodige over donsslaapzakken gezegd.

Ik heb met een aantal wereldfietsers en mensen van dit forum een Cumulus slaapzak gekocht en ben daar erg tevreden over.

De modellen die we besteld hebben weken een beetje af van de standaard in de webshop verkrijgbare modellen.

Mogelijk dat dit model (comfortabel tot -1 Celsius) aan je wensen voldoet:
http://www.sleepingbags-cumulus.com/Lit ... ags,2.html
185/77/51 cm; totaal gewicht 630 gram; 300 gram 96/4, min 850 cuin goose down; € 155,-
Alle modellen zijn aan elkaar te ritsen tot een duo slaapzak.