Additionally, paste this code immediately after the opening tag: OPROEP: Fietsen met blinden/slechtzienden - Forum Wereldfietser

OPROEP: Fietsen met blinden/slechtzienden

Beste Wereldfietsvrienden,

Afgelopen week zijn we benaderd door de organisatie voor het fietsen met slechtzienden en blinden. Op zaterdag 19 juni organiseren zij een tandemfietstocht. Door als niet blinde fietser voorop te rijden krijgt een blinde een unieke mogelijkheid om wat van de wereld te 'zien'.
Aan ons werd gevraagd of we mee wilden doen. Natuurlijk hebben we daarop ja gezegd.

Vandaag werd ik door de organisatie gebeld met een dringende vraag of we alsjeblieft niet nog meer fietsers kenden die aanstaande zaterdag als tandemvoorrijder mee wilden doen. Op dit moment zijn er 4 blinden die niet mee kunnen.

Daarom doe ik op dit forum een oproep aan sociaal bewuste fietsers die aanstaande zaterdag een aantal blinden niet achter willen laten.

De tocht is 40 km lang en je bent vanuit Schoonhoven een dag onderweg. Voor fietsen, eten en drinken wordt gezorgd.
Wie doet er mee?

Bel of mail ons even. Doe het alsjeblieft snel want men is op dit moment wanhopig op zoek naar fietsers.

06 34835955
post@marcomeijerink.nl
Hoi Marco,

Ik wil wel helpen en met alle plezier het "voortouw" nemen. Ik stuur je een PB met meer info.

Ronald van der Perk
Marco, kun je iets meer informatie geven, bijvoorbeeld hoe laat je aanwezig moet zijn? Ik wil wel fietsen, maar zonder auto is Schoonhoven zaterdagochtend slecht bereikbaar. En is het een probleem dat ik nog nooit op een tandem heb gereden?
Hoi Arno,

We zijn net thuis gekomen van een weekje fietsen (berichtje op het forum via mijn iphone erop gezet) en heb de post net kunnen lezen.
Vluchtig lezend begrijp ik dat we er tussen 9:00 en 9:30 aanwezig mogen zijn. Rond 17:00 is de activiteit afgelopen.
Wat ik me zou kunnen voorstellen is dat je naar metrostation Capelse Brug in Rotterdam komt, daar pikt Lisette je met de auto op en rijdt daarna naar Schoonhoven. En 's middags weer omgekeerd natuurlijk. Helpt dat je wat?
Oh ja, wij zijn ook geen tandemexperts maar ik geloof nooit dat het dan niet gaat lukken. Het gaat maar om 38 km. Heb ooit op Texel met een tandem gefietst en dat ging verrassend eenvoudig.

Groetjes,
Marco
Is er iemand uit het Zuiden des lands of Utrecht die met de auto naar Schoonhoven rijdt? Met het openbaar vervoer is deze aanvangstijd op zaterdag niet haalbaar.
Ik doe ook mee, Bart O. ook dus er is nog maar 1 fietser nodig. Hopelijk lukt het jou ook om mee te gaan Arno! Misschien kan je naar Rotterdam komen, dan kun je hiervandaan mee rijden... Ronald haalt Bart en mij op in Rotterdam.

en: tandemfietsen is hartstikke leuk! Je moet alleen even rekening houden met het gelijktijdig beginnen met trappen en de bocht ietsjes ruimer nemen ;-).
Het probleem is dat de NS op zaterdag pas om 7 uur voor het eerst uit 's-Hertogenbosch vertrekt. En dan is de tijd te krap om te kunnen garanderen dat ik om 9 uur in Schoonhoven zal aankomen :(
Hoi Arno, dat is jammer van die treinen. Ronald vertelde me gisteren dat er (waarschijnlijk...) genoeg mensen zijn. Dus gelukkig lijkt het al opgelost!
Hoi allemaal,

Ik ben net door de organisatie gebeld en mij is verteld dat er nu voldoende deelnemers zijn. Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken.

groetjes,
Marco
Net thuis van de tocht rond Schoonhoven. Met 60 tandems met oranje veiligheidsjasjes aan reden we op de smalle dijkjes van de Vlist en de Nieuwkoopse plassen. Het zag er vrolijk en oranjegezind uit. Bijzonder om met zo'n groep te fietsen en te merken dat zaken die voor zienden zo vanzelfsprekend zijn, soms heel lastig kunnen zijn.

De dag was tot in de puntjes georganiseerd en vooral de catering was deze dag uitstekend geregeld! We kregen koffie & koeken bij de ontvangst en na 16 km alweer koffie & (erg goede) puddingbroodjes. 11 km verder konden we lunchen en naar de de eerste helft van de wedstrijd kijken in de kantine van de voetbalvereniging in Haastrecht. De laatste 11 km woeien we met een flink windje mee terug naar Schoonhoven. Daar stonden nu de bitterballen, haring en brood klaar. Tenslotte was er nog een loterij en gingen enkele van ons met flessen wijn en winegums naar huis. Ondanks de tocht van slechts 38 km een dag- en buikvullend programma :-)

Overal in het land worden regelmatig tandemfietstochten georganiseerd en ze zoeken altijd nog voorrijders. Heb je tijd en zin, meld je dan aan bij een van deze tochten!
Ja, het was een geweldige maar vermoeiende dag, ik ben kompleet versleten en heb spierpijn in mijn bovenbenen. Zo'n tandemtocht van 40km lijkt een makkie maar het is heel wat anders dan een dagtochtje met de WF. Op de tandem met achterop een visueel gehandicapte moet je continue opletten. Je bent de ogen van het koppel en beschrijft niet alleen het landschap wat aan je voorbij trekt maar geeft ook aanwijzingen als er een bruggetje komt, je af moet remmen je terug moet schakelen etc. Op de rustplekken schuifel je met elkaar naar een vrij plekje en zorg je voor eten en drinken. Allemaal heel bijzonder en bevredigend om een keer zo sociaal bezig te zijn voor je gehandicapte medemens. Eigenlijk zou iedere WF dat eens paar jaar een keer moeten doen.

Ronald
Enkele impressies van de dag:

Afbeelding
Suzanne, Bart, Ronald, heel erg fijn dat jullie mee hebben gedaan. Dank, dank, dank.
Lisette en ik hebben een hele goede dag gehad. Hoewel ik de fietsdagen van de wereldfietser hoog inschat heeft deze dag mij veel meer gedaan dan menig andere fietsdag. Fijn dat je met een stel goede fietsbenen en een leuk gesprek zoveel mensen kunt helpen.
Vanuit de organisatie werden we na afloop nog heel erg bedankt voor onze inzet.
Volgend jaar doen we zeker weer mee :!: