Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets met 28'' wielen en met 50 mm banden - Forum Wereldfietser

Fiets met 28'' wielen en met 50 mm banden

Hallo, ik ben dus op zoek naar een fiets met 28'' wielen en met 50 mm banden voor mijn vrouwtje. (Woon-werk verkeer) Zelf heb ik een Id works maar dat vind ze een beetje te duur. Maar ze wil wel zo 'n fiets met zo 'n brede banden en een Rohloff naaf. :D Die banden vind ze heel fijn rijden, vandaar. Nu heb ik al een beetje gekeken op internet bij Gudereit, Fahrradmanufaktur, Stevens. Allemaal hebben ze banden die smaller zijn. Heeft er iemand weet van een fiets met zo 'n brede banden, 28" wielen en een Rohloff naaf?
In Wageningen, Nederland zit ReCycle, welke de Avaghon Series maakt. Voor € 2239,- (PDF-bestand) zit er een Rohloff-naaf in en heb je XR-banden. Ik weet alleen niet tot hoe breed de 28" XR's gingen, maar het kan een indicatie zijn dat er dus brede banden in passen.

Verder maakt Santos in de Trekking-serie een Special Rohloff. Zie hier voor meer info.
De Sjelle schreef:Hallo, ik ben dus op zoek naar een fiets met 28'' wielen en met 50 mm banden voor mijn vrouwtje. (Woon-werk verkeer) Zelf heb ik een Id works maar dat vind ze een beetje te duur. Maar ze wil wel zo 'n fiets met zo 'n brede banden en een Rohloff naaf. :D Die banden vind ze heel fijn rijden, vandaar. Nu heb ik al een beetje gekeken op internet bij Gudereit, Fahrradmanufaktur, Stevens. Allemaal hebben ze banden die smaller zijn. Heeft er iemand weet van een fiets met zo 'n brede banden, 28" wielen en een Rohloff naaf?
Het is niet gezegd dat de fietsfabrikanten de fietsen standaard met de breedst mogelijke band afleveren. Rubber is zwaar en niet iedereen hoeft het zo dik.

Het rijcomfort is niet alleen de breedte trouwens, ook een soepele karkas draagt daar aan bij. Een XR is misschien net zo breed als wat jij onder de idworx hebt, maar die gaat ze vast niet net zo fijn vinden
Is je vrouw erg lang? Ik vraag het omdat een kleine of zelfs maar middenmaat frame met zulke grote dikke banden echt niet makkelijk gaat worden. In 26 inch met 50 mm brede banden is dan veel beter een goede geometrie te maken. Ook is de keus in 50 mm brede 26 inch banden heel veel groter.
Wim
1,73 m. :)
Dat zou natuurlijk ook wel een optie kunnen zijn. :D
Ik ben zelf 1.77 en zou geen fiets met zulke dikke 28 inch banden (plus spatborden) willen hebben. Dan kom je ofwel met je tenen tegen de spatborden aan, of de geometrie is gecompromitteerd (of beide).
Wim
Koga Signature heeft 50mm banden, zowel in zijn 28" model als in zijn 26" model. En Rohloffnaaf uiteraard. Op 28" kan je dan wel enkel de Marathon Supreme kiezen, maar als je eens knipoogt naar je dealer, zal die dat voor zo'n machine wel in een Big Apple willen veranderen.
Ik ben zelf ook precies 1.73m, rij met een Koga Signature, weliswaar met 35mm Racers, maar heb even gecheckt en vermoed dat ik toch geen probleem zou hebben met "toe overlap" igv 50mm banden en bijhorende spatborden. Maar ik heb wel 'maar' een maatje 41 van schoenen. Per slot van rekening is het niet zozeer je lengte als wel je schoenmaat die bepaalt of je een probleem gaat hebben of niet met een bepaalde fietsgeometrie (vermoedelijk heeft wim lange tenen :) ).
Nee hoor, en ook niet figuurlijk. Het punt is wel dat om te voorkomen dat er toe overlap optreedt de ontwerper andere dingen moet doen om de boel te laten werken. De mogelijkheden zijn een langere bovenbuis (veel kleine frames zijn eigenlijk te lang), een hoger bracket (zou juist lager moeten zijn), of een erg steile zitbuis. Bij 177 cm begint het, afhankelijk van de lichaamsverhoudingen, toch wat krap te worden met dikke 28 inch banden.
Wim